Home » Weblogs» Erik Bek over duurzaam installeren» Hypocrisie rond CO-doden

Hypocrisie rond CO-doden

18-01-2012 Geschreven door Erik Bek

Geen verbod op 'open'-toestellen. Sterker nog: de gasgeisers worden nog gewoon geinstalleerd. Risico's nemen we op de koop toe. Koolmonoxide-dode? Treuren, vinger-wijzen en gewoon weer doorgaan. Daar word ik boos van, ja.


Elk jaar overlijden mensen en kinderen door koolmonoxide-vergiftiging. Elk jaar dezelfde treurnis, elk jaar dezelfde verhalen in de media. De oorzaak is in de meeste gevallen een slecht onderhouden ‘open’ gasverbrandingstoestel (cv-ketel, keukengeiser, badgeiser, moederhaard, gaskachel, gevelkachel maar ook de openhaard) welke de verbrandingslucht uit zijn directe omgeving haalt. In combinatie met te weinig zuurstof (lees: ventilatie) ontstaat bij de verbranding het zeer giftige koolmonoxide. Koolmonoxide is reukloos en wordt 250 keer sneller opgenomen in je bloedsomloop dan zuurstof. Door deze snelle opname treed de dood dan ook zeer snel en pijnloos in. Het is een echte `sluipmoordenaar'. Dit verhaal heeft u het afgelopen jaar al een paar keer in de kranten kunnen lezen.

 

Boos

Maar goed, waar ik me dan erg boos over kan maken is het feit dat onze branche gelijk weer negatief in het daglicht staat. Er worden onderzoeken gestart om er wederom lering uit te trekken. De deskundige Dr. Clavans van deze wereld worden van stal gehaald, en iedereen kan zijn mening kwijt op polls en sites. De inspecties van vroeger moeten terugkomen, het onderhoud moet beter en de media duiken er bovenop, veelal belust op sensatie zonder enige kennis van technische zaken, vooral als er kinderen in het spel zijn. Uiteindelijk worden de vingers weer alle kanten op gewezen. Het resultaat: een fraai dik rapport met de absolute zekerheid dat we volgend jaar weer een stuk of 10-15 CO doden te pakken hebben. Want er gebeurt niks. Behalve de bouwmarkten die heel veel melders verkopen. Er worden meer paraplus verkocht als het regent.

 

Bronaanpak

Maar wanneer pakken we de bron nou eens aan?

Wanneer worden de eigenaren van dit soort toestellen nou eens serieus op hun verantwoordelijkheden en de gevaren gewezen? 

Waarom geen SIRE reclame op televisie om de bevolking hier op te attenderen?

Waarom verbieden we ze gewoonweg niet in Nederland?   

Het is te gek voor woorden dat meestal om financiële redenen nog steeds grootschalige ‘open’ verbrandingstoestellen worden geplaatst in de vervangingsmarkt. Er zitten zeker nog circa 1,3 miljoen keuken-, badgeisers in Nederlandse woningen. Betaalbare alternatieven zonder risico’s zijn voorhanden, de werkelijke wil om vreselijke ongevallen uit te sluiten echter niet bij iedereen. Niet bij overheid, niet bij opdrachtgever, bij branche en bij particulier.

 

Uit mijn praktijk 

Laats was ik bij een woningbouwcorporatie in het westen van het land. Dit voor een opname van een conceptuele analyse voor mogelijke (duurzame) inpassing van een collectieve installatie met individuele warm water opwekking. Jawel: de keukengeiser!

Wat schetst mijn verbazing. Tijdens de opname met de planmatig opzichter werd aangegeven dat de warmwatervoorziening geen onderdeel is van de corporatie. Dit zou op zich geen belemmering mogen zijn. Maar de beste man zegt vervolgens ook nog hier geen aandacht aan te willen schenken omdat dit de verantwoording is van de bewoner zelf dan wel het energiebedrijf. Hij vervolg:  en de corporatie wil hier geen tijd en geld voor vrijmaken. “De bewoners huren dit apparaat van een gerenommeerd energiebedrijf”  is zijn mening. 

 

Hypocriet 

Maar we weten allemaal dat dit de zogenaamde ‘goudmijntjes’ zijn. Geisers die meer dan 25 jaar oud zijn, waar elk jaar de huur van het toestel wordt geïndexeerd en waar men nu de keukengeiser -en zelfs haar veilige alternatief- hoogstwaarschijnlijk al 20 keer heeft betaald.  

En verder………… naar buiten toe blijven roepen dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn, hun bewoners in een fijne buurt wonen, in een woning die bij hen past. Nu en in de toekomst. 

 

Dat er zo af en toe iemand in een kist naar buiten wordt gedragen nemen we maar op de koop toe. Helaas, maar waar.

Nieuwsbrief Print

7 Reactie(s) op Hypocrisie rond CO-doden

14-02-2012 Geschreven door Henk van den Brink

Een tante van me is jaren geleden overleden door koolmonoxide, dan blijft het je wel bij. Twee nichtjes zijn toen met de schrik vrijgekomen: het leven gaat verder.
Maar ... de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik laatst bij de installatie van een nieuwe CV-ketel in mijn eigen huis daar niet meer aan dacht.
Ik leverde me over aan de expertise van de monteur, met het besef dat die in amper drie uur de complete installatie moet verbouwen. Hamvraag: was er dan wel tijd ingebouwd voor het meten? En heeft het bedrijf daarmee de nodige expertise?
Dus - alle certificaten, ISO-normen en dergelijke ten spijt - aanleg en onderhoud van CV-installaties blijft mensenwerk, waar je als opdrachtgever wel degelijk je eigen verantwoordelijkheid hebt.
Ik voel me nu onrustig en ga het direct laten controleren.

26-01-2012 Geschreven door Charlie

Ik lees hier over beunhazen dat die de boel niet goed zouden aansluiten enz.
maar ik weet ook dat de meeste (beunhazen) overdag gewoon bij diverse cv bedrijven werken en in het weekend of sávonds even een keteltje plaatsen want dat vinden de (klanten) goedkoop.
alles komt toch weer neer op geld, inderdaad zorg dat de ketels en onderdelen uit de vrije markt gehaald worden zodat alles weer een stuk veiliger wordt en ook wij als bedrijf er weer een fatsoenlijke boterham mee kunnen verdienen.
Maar een verplichte keuring (apk voor ketels) nee, wat een onzin en het vergelijk wat word gemaakt met auto's is appels met peeren vergelijken.
We lopen allemaal te roepen dat ze moeten ophouden met de betuteling vanuit de overheid laten we dan niet gaan lopen roepen om iets wat alleen onze portemonee makelijk vult.
Onderhoud is te adviseeren maar blijft eigen verantwoordelijkheid

22-01-2012 Geschreven door Noël

CO-vergiftiging komt nog veel te vaak voor. Zou niet meer mogelijk moeten zijn anno 2012. Wat mij een oplossing lijkt, is om bij de fabrikant de benodigde cursussen te volgen voor installatie en onderhoud van de ketels. Daar aan vastgekoppelt een certificaat/erkenning aan de cursist als bewijs van bekwaamheid. Word er aan een toestel gewerkt door iemand zonder het certificaat/erkenning, geen garantie en koppelen aan de inboedel/brandverzekering van de betreffende consument.

Waar dan vervolgens veel aan te doen is, is de consument er van te overtuigen, het installeren en onderhouden aan deze bekwame installateurs over te laten. En daar wringt de schoen geheid. Het vervangen van open toestellen zal in veel gevallen een charmant kostenplaatje met zich meebrengen. En dan is de reactie van de consument heel vaak: maar meneer, zo'n vaart zal het wel niet lopen. Dat toestel hangt er al tig jaren en er is nog nooit iets ernstigs gebeurd. En aan oostblok-prijzen kun je als beetje gerenomeerd bedrijf niet werken.

Iedereen die een auto heeft, vind het heel normaal om (na 3 jaar) die auto te laten keuren. Iedereen met een auto vind het heel normaal de auto jaarlijks te laten onderhouden, met vaak prijskaartjes waar je als installateur alleen van kunt dromen. Als argument geeft een garage vaak: maar al die (uitlees)apparatuur moet ook betaald worden. En al die (uitlees)apparatuur waar wij mee te maken hebben bij de ketels? Zijn er installateurs die zulk apparatuur voor niks krijgen? Ik geloof het toch niet.

Noël.

19-01-2012 Geschreven door Fred

Het probleem zit niet in het feit dat het een open verbrandingstoestel is, maar dat iedere binnen- of buitenlands klusbedrijf een dergelijke toestel plaatst en onderhoud. Is het ook niet kort geleden dat bij een gesloten toestel de rookgasafvoer en luchttoevoer waren omgewisseld. De overheid moet zo snel mogelijk vakbekwaamheidseisen gaan stellen met betrekking tot installatietechniek in het algemeen. Zo kan het "duurdere" maar vakbekwame installatiebedrijf (opleidingen kosten immers geld) ook normaal zijn centen verdienen. Je kan het de opdrachtgever niet altijd kwalijk nemen, deze weten immers weinig tot niets van installaties en worden eigenlijk door de overheid aan hun lot overgelaten in hun keuze voor een "vakbekwame" installateur.

19-01-2012 Geschreven door Patrick

misschien offtopic maar schrijf t toch ff:

word het ook niet tijd dat het verboden word dat cv-ketels,geisers etc aan jan en alleman worden verkocht via internetshops en groothandelaren. ook daar ontstaan levensgevaarlijke situaties doordat de rookgas niet goed word aangesloten bv,zowel bij open- als gesloten toestellen.praat ik nog niet eens over voor wat voor prijzen ze verkocht worden,gewoon groothandelsprijzen. wij als installateur kunnen bijna niks meer verdienen op een ketel.

laat de regering daar ook maar eens wat aan doen.

18-01-2012 Geschreven door jan mondria

dag Erik,

bijna elke dag kan ik jou verhaal een ongewild vervolg geven door de voorbeelden die ik zie door rookgasafvoer inspecties die wij (Breman IJsselmuiden) doen op kleine en hele grote complexen in Nederland,

maar het gaat nog verder,

ook bij "normale" ketelvervanging wordt de veiligheid losgelaten.

we komen dagelijks tegen dat installateurs (????)in den lande nieuwe cv toestellen ophangen en die "dood leuk" aansluiten op de bestaande rookgasafvoeren. Dit kan echt niet

de term "dood leuk" kan op deze manier zomaar werkelijheid worden

er moet ten allen tijde een degelijk onderzoek komen naar de (on)mogelijkheid tot hergebruik van bestaande rookgasafvoerkanalen.

en daar is expertise voor nodig

onlangs mocht ik (samen met iemand van de VFK) een lezing geven, voor een groot aantal toonaangevende woningcorporaties in het westen van het land, om hen bij te praten op dit gebied

de inplicaties van deze lezing hadden zij niet voorzien

bij navraag (die ochtend) bleek dat hun bedrijfsvoering (financiering) nu nog niet was voorbereid op extra kosten voor aanpassen rookgasafvoer techniek.

duidelijk werd wel dat nu ze niet meer "onbewust, onbekwaam" zijn, ze er WEL wat aan willen gaan doen

het gaat dus veel verder dan alleen geysers


jan mondria
directeur Breman IJsselmuiden bv



18-01-2012 Geschreven door Paul Smorenburg

Je hebt helemaal gelijk Erik. Eén grote ramp waarbij 15 mensen tegelijk de dood vinden, zoals bijvoorbeeld met dat cruise-schip in Italië, krijgt altijd meer aandacht dan 15 x één dode bij een CO-ongeval.

Reageren