Artikel

18 jaar ketelregie

Op afstand ketels monitoren, preventief onderhoud plegen, het aantal storingen terugdringen en verketelen inclusief rookgasafvoer. Installateur Bonarius oogst grote onderhoudscontracten met zijn Beheer Op Afstand-concept (BOA), waarmee dik 30 000 toestellen worden beheerd. Hoe werkt dit?

Bonarius heeft zich door zijn BOA-strategie een regierol verworven bij corporaties, waar tot dusver installateurs vaak overgeleverd waren aan de tweejaarlijkse aanbestedingsgrillen van de grote woningeigenaren. Het bedrijf uit Zwanenburg is nu 18 jaar (!) verantwoordelijk voor 24 000 toestellen van Rochdale, en gaat dus in die periode alle ketels en rookgasafvoeren van de corporatie aanpakken, alle open gastoestellen uit het woningbestand verwijderen, en geeft daarbij volledige transparantie in planning, voortgang en prestatie rondom het ketelpark.

Pratende branderautomaat

Het speciaal hiervoor ontwikkelde BOA-systeem van Bonarius borduurt voort op de RF-afstandsmodule die al ingebouwd zit in de HRE-ketel van Intergas en de opvolger, de HRX. Deze RF-module in de branderautomaat kan, dankzij een centrale gateway in een gebouwencomplex, toesteldata doorzetten naar de servers van Bonarius. Door de toevoeging van een decision making unit (DMU) aan het Intergas-systeem is Bonarius in staat om het onderhoud volledig af te stemmen op de technische staat van de ketels. Renzo van Heusden, directeur Service en Onderhoud, vergelijkt het met de auto-industrie, waar het uitlezen van informatie de basis vormt voor het onderhoudswerk. Dat in het nieuwe HRX-toestel van Intergas alle toestelelektronica gekoppeld is aan de branderautomaat, en dus is uit te lezen, maakt het systeem nog waardevoller.

Koppeling software

De software van Bonarius zelf koppelt de data aan de planning van preventief onderhoud. De installateur kan letterlijk onderhoud zien aankomen, storingen eerder constateren dan gebruikers, en bijvoorbeeld preventief bellen of mailen dat de waterdruk laag is. “De bewoner krijgt dan online of per brief instructie hoe bij te vullen. En als dat niet lukt, kunnen we altijd nog langskomen.” De eigen bedrijfsvoering wordt eveneens een stuk efficiënter, zo schetst Van Heusden. Het feit dat Bonarius dankzij de data-analyse nu zelf het preventief onderhoud kan plannen en zelf kan beslissen wanneer de ketel moet worden vervangen, maakt het onderhoud uiterst efficiënt.

Open toestellen en rookgas

Het nieuwe contract sluit aan op de plannen van Rochdale om binnen twee jaar alle open verbrandingstoestellen te vervangen. De toestellen voor verwarming of warm water die de benodigde zuurstof voor de verbranding van gas uit de woning halen, geven een groter risico op koolmonoxidevergiftiging. In de overeenkomst tussen Rochdale en Bonarius is vastgelegd dat ook alle (collectieve) rookgasafvoeren bij onderhoud worden geïnspecteerd en bij ketel vervanging worden vervangen. “Dit is een servicecontract waarbij eindelijk de hele installatie als systeem wordt gezien. Dat is goed voor de bewoner, voor de corporatie en de installatiebranche.”

Foto: Bram Budel, Bonarius

Het volledige artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 3-2016. Klik hier voor een voordelig (proef)abonnement.