
Sanizo Sanitair is binnen Nieuwegein verhuisd naar een ander pand. De nieuwe huisvesting biedt de consument meer inspiratie én een eerlijk advies. “Op vage marges zit de consument niet te wachten. Op eerlijke prijzen en kennis van zaken wél. Dat geeft vertrouwen en zorgt voor de gunfactor”, is de visie van eigenaar Marcel de Vries.
In 2004 startte De Vries zijn eigen klus- en installatiebedrijf. De onderneming groeide in zeven jaar uit tot een VOF met vijf man personeel. Klanten vroegen steeds meer om sanitair. Reden voor De Vries om het roer om te gooien. “Ik kwam erachter dat sanitair een heel andere wereld is. Eentje die ik eigenlijk wel heel leuk vind. Ik besloot te stoppen met installeren en me te richten op de verkoop van sanitair. Ook al omdat ik de aansluiting miste bij de leveranciers waar ik destijds mee werkte. Ik vond dat ik het zelf beter kon qua service, kwaliteit en klantgerichtheid.”

Nieuwe huisvesting
Sinds maart dit jaar huisvest Sanizo Sanitair in een nieuw onderkomen aan de andere kant van Nieuwegein. “Ik werd benaderd door RM Glas om samen in dit pand te trekken. Het is op een zichtlocatie, heeft een eigen entree, op de begane grond en dat tegen lagere kosten: dan heb je wel alle redenen om te pakken en te gaan verhuizen”, verklaart De Vries. De nieuwe showroom telt 14 studio-opstellingen, een grote tegelbibliotheek en kent een prominente plek voor glas. Daarin is De Vries, samen met buurman RM Glas, een nieuw bedrijf begonnen. “Met HM Sanitair leveren we glas voor allerlei toepassingen in de badkamer. Daarbij profiteren we van de jarenlange ervaring die de jongens van RM Glas op dit gebied hebben.“
Speciale vragen
Mooi vindt De Vries het als een klant een vraagstuk neerlegt dat niet in de boeken staat als standaard. “Dan moet je gaan puzzelen, echt gaan zoeken. Dat is leuk. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een klant die een speciaal model WC zocht. We zijn uiteindelijk in Italië terechtgekomen en hebben de WC rechstreeks geïmporteerd. De kunst is ook het overige sanitair er op aan te passen; bij een bijzondere wastafel hoort ook een bijzondere kraan.”

Consument steeds mondiger
De Vries heeft de markt de afgelopen vier jaar zien veranderen. “De consument wordt steeds mondiger, weet heel goed wat te krijgen is. Belangrijk is dat je goed luistert, dicht bij jezelf blijft, geen kletspraatjes houdt, want die klant heeft het gelijk in de gaten. Dan kun je nog beter zeggen dat je het niet weet en even moet uitzoeken.” Zijn brede technische kennis werkt in zijn voordeel, heeft hij ervaren. “Als klanten merken dat je technisch goed onderlegd bent, krijg je vertrouwen en de gunfactor.“
Sanizo Sanitair
Adres: Archimedesbaan 28, 3439 ME Nieuwegein
Showroom: tussen de 400 en 600 m2, sinds maart 2015
Indeling: 14 volledig ingerichte studio’s, 3 toiletopstellingen en een grote tegelbibliotheek met moodboard
Rayon: voornamenlijk de regio Utrecht
Doelgroep: midden- tot hoge segment; voor jonge gezinnen, 55-plussers; voor nieuwbouw én renovatie
Aantal verkochte badkamers per jaar: dat waren er 80 tot 100, maar daar zitten we door de verbouwing en verhuizing nu iets onder. Ik denk dat we dit jaar uitkomen op 60 tot 80
Prijs verkochte badkamers inclusief montage: gemiddeld tussen 12.000 en 14.000 euro, maar ook uitschieters naar 20.000 tot 25.000 euro
Meest gevoerde merken: Bruynzeel, Sanibell, Tece, Duravit, Hansgrohe, Grohe, Hotbath, Sphinx, Primabad, Thebalux
Inkoop: Groothandel Galvano, Technische Unie, maar ook rechtstreeks bij Sanibell, Primabad, Tece
Aantal medewerkers: 2
Tekst Chantal Slutter, foto’s Jan Willem Schouten
Het volledige artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 6-2015. Kijk hier voor een voordelig (proef)abonnement.