Artikel

De nek uitsteken

Eurobad opende na acht maanden verbouwen een vernieuwde ‘badkamerbeleving’ van 2200 m2. Een zelf ontworpen eigentijds sanitairwalhalla met een bijzonder verhaal en landelijke aantrekkingskracht. En opvallend: enkel geselecteerde A-merken.

Landelijke top. De ambitie van het gerenoveerde Eurobad is helder en de nieuwe grote showroom in Gemert biedt weinig ruimte voor twijfel. Grondlegger Mart van Heugten, zijn opvolger Jan Hein van Heugten en medewerker Rob van Kasteren zien de nieuwe ‘bathroom experience’ als hun levenswerk. In de acht maanden durende renovatie gingen de zaken gewoon door, en dat vergroot de trots over het eindresultaat alleen maar.

Geen private labels

De meest opvallende keuze: in Gemert geen enkel merkloos artikel. Waar veel badkamerdetaillisten en -formules steeds vaker kiezen voor private labels die bijvoorbeeld minder goed online zijn te vinden, kiest Eurobad rücksichtslos voor de grote internationale A-merken. Een keuze voor kwaliteit, naam, aftersales en service, beargumenteert Van Kasteren, die zijn koperen jubileum bij Van Heugten viert. “Private labels bieden misschien op de korte termijn onderscheid, vooral op prijs. Wij kiezen voor lange termijn en gaan de prijsconcurrentie niet aan. Voorwaarde is wel dat wij het verhaal van de merken én van onszelf goed moeten uitleggen aan de klant. Waar zit het onderscheid? Als een klant vervolgens een prijskeuze maakt door niet hier of op internet te kopen, prima. Dat is een consequentie.”

Productcorner

Het lijkt wel de beursopstelling: Duravit’s Cape Cod van Phillipe Starck.

In zijn expliciete keuzes heeft Eurobad het mes echter wel flink in het aantal leveranciers gezet. Had de oude megashowroom nog 50 verschillende merken, dat zijn er nu nog maar 20. Deze fabrikanten krijgen dan wel een presentatie, die zich bijna laat vergelijken met een shop-in-shop-beleving zoals we die kennen uit bijvoorbeeld De Bijenkorf: grote logo’s, prominente serie-aanduidingen. Duravit, Villeroy & Boch en Sphinx hebben hun eigen ‘huis’ op de bovenverdieping van de showroom, waar het high-end deel van Eurobad te vinden is. Dit aanbod wordt aangevuld met merken met een bijzonder smoelwerk, zoals Vola, Gessi, Hoesch, Teuco en Rifra. Opvallend is de actualiteit: alle recente introducties zijn hier al uitgebreid te zien. “Wij kiezen vol voor het A-merk. De fabrikanten kiezen dan ook voor ons. Alleen samen kun je zo een plek creëren die – met alle respect – het niveau van de lokale showroom ontstijgt.”

Ruim aandacht voor installatietechniek in de showroom.

Zichtlijnen

Bij binnenkomst op de benedenverdieping heeft de bezoeker direct een zichtlijn richting een hoek met technische installaties. “Een prikkel voor bezoekers die een nieuwbouwwoning bouwen”, zegt Van Kasteren. Onder de vlag van Eurobad levert Van Heugten ook (duurzame) installatietechniek, dus in de showroom ook ketels, zonneboilers, ventilatiesystemen en vloerverwarming. De oorsprong van het installatiebedrijf dat Mart van Heugten in 1981 begon, blijft daarmee prominent zichtbaar. Totale ontzorging over de gehele breedte van het aanbod is het credo. “Of het nu om particulier of project gaat, wij sturen altijd op een partnership. Dat betekent dat we de badkamer die we verkopen ook zelf installeren.”

Trends en bijzonderheden

Wat zijn de trends en bijzonderheden? Hoewel het ‘bad-eruit-douche-erin’ nog altijd leeft, ziet Van Kasteren bij de klanten die wél voor een bad gaan, steeds vaker de keus voor een vrijstaande variant. Eurobad heeft ook bijzondere douchewanden, zoals die van Duscholux met geïntegreerd LED-licht. Ook nieuw is chrushed-glass, een drielaagse douchewand waarbij de middelste laag in de fabriek wordt versplinterd. “Qua kranen zijn de verschillende afwerkcoatings, zoals antraciet of mat, opvallend”, zegt Van Kasteren. Het randloze toilet met de slimme spoeltechniek en de doorbraak van de douche-WC, zijn de voornaamste trends voor het kleinste kamertje. “Wit blijft de belangrijkste sanitairkleur. Wel zien we in wanden, vloeren en details vaker grijs, antraciet en leverkleurige accenten. Bijzonder is dat je hiermee een warme, landelijke badkamer bijvoorbeeld heel goed modern kunt presenteren. We laten bijvoorbeeld ook combinaties met houten vloeren zien.”

Foto’s: Fotopersbureau Bert Jansen, Kuppens fotografie

Het volledige artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 4-2016. Klik hier voor een (proef)abonnement.