fbpx
Artikel

Dicks breidt uit naar exclusievere koers

Dicks Badkamers is in Haarlem een begrip op installatiegebied. Eind maart breidde de groothandel uit met Dicks Badkamers Studio, een bewuste koersverlegging naar het exclusievere segment zonder het middengedeelte af te stoten. Dicks begon ooit als drijfriemenfabriek. Al snel verschoof het aanbod richting technische appendages en steeds meer naar sanitair. Zeker toen in 1998 de onderneming verhuisde van een pand in de stad naast het Teylersmuseum naar de huidige vestiging aan het Spaarne en hier een showroom opende van 400 m2. Moks compagnon Arjan Lemmers is vijfde generatie, Mok zelf (50) werkt sinds 1983 bij de onderneming en is sinds 2003 mededirecteur/-eigenaar.

 

jaws060411-001Sanitaire techniek

Als regionale groothandel zorgt Dicks voor een uitgebreid pakket inclusief verwarming. Hendrik Jan Mok: “Het accent ligt op sanitaire techniek. Maar ook klemfittingen tussen 4 en 54 mm liggen hier op voorraad. Soms laten we artikelen zelfs op maat maken, vooral regelingen en pompen. Zeker met de nieuwe badkamerstudio profileren we ons met exclusieve producten als bijzondere regendouches maar we onderscheiden ons al langer door ook te weten wat er voor nodig is om die optimaal te laten functioneren. Opzoeken van het extreme is wel ons ding!”

 

Onderscheiden

De kleinere groothandelaren verkeren in zwaar weer. “Veel collega’s bieden hetzelfde aan en diverse vallen om, je voelt de druk”, stelt Hendrik Jan Mok. “We moeten ons dus onderscheiden en wij kiezen ervoor om daarbij de mooiste en de beste te zijn. Liever mond-tot-mondreclame dan stunten met prijzen en ramsj.”

Dicks richt zich daarom op de kleine installateur en op architecten; per se niet op de projectenbouw. Mok: “We zetten ons vooral in voor de vakman die verder kan en wil gaan dan een ‘nette doe-het-zelf badkamer’. Die juist een topproduct wil bouwen met daarin passende materialen. En die daarmee kan voortgaan terwijl wij z’n klant hier bedienen.” De groothandel zoekt exclusiviteit tevens in bijzondere merken, die niet te grabbel liggen op internet. Dicks besloot daarnaast de showroom uit te breiden naar 550 m2 met in het nieuwe gedeelte – voorheen magazijn – een luxer assortiment: Dicks Badkamers Studio.

 

Dicks Badkamers, Werfstraat 10 Haarlem,  http://www.dicksbv.nl

Showroom: sinds 1998; was 400, nu 550 m2, eigendom

Indeling: 50 totaalopstellingen in oude gedeelte, in het nieuwe zichtpresentaties.

Rayon: Kennemerland ruim gezien

Segment: midden tot hoger

Gemiddeld aantal verkochte badkamers: rond 200 per jaar

Gemiddelde prijs: 10- 15.000 euro aan materiaal.

Belangrijkste merken: Antonio Lupi, Marlin, Assenti, Cerasa, Cleopatra, Cosmic, Dornbracht, Vola, HSK, Keuco, Laufen, Lava Design, NotOnlyWhite, Rexa Design, Saniku, Sunshower, Tubes, Zucchetti

Aantal medewerkers: acht, inclusief de eigenaren; vier in de showroom

 

Tekst: Edith Kok

Foto’s: Jan Willem Schouten

1 reactie op “Dicks breidt uit naar exclusievere koers

  1. h.venema schreef:

    veel succes toegewenst
    jammer nooit meer van u te horen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.