
Een echte traditional; het Stichts Handelshuis Badkamers in Utrecht. Maar niet zonder innovatiedrang: een nieuwe toonzaal op Lage Weide laat zien dat het bedrijf investeert.
Reijer Stoffelsen vertelt in een interview in Installatie en Sanitair uitvoerig over de herkomst van ‘Stichts’, de middeleeuwse benaming van het bisdom Utrecht. Helaas vallen diverse wetenswaardigheden van de eigen onderneming niet meer te achterhalen. Wanneer en hoe raakte de Duitse oprichter Daub in contact met de keramiekleverancier? Hoe leidde de Nederlandse Staat het na de oorlog geconfisqueerde handelshuis tot het in 1952 werd overgenomen door bedrijfsleider ‘opa’ Reijer Stoffelsen en een collega?
Samenwerking
In 2007 volgde hij zijn vader geheel op. Terwijl vader Reijer bestuursfuncties bekleedde in onder andere de Sanitair Groep Nederland (SGN), de Technische Groothandelsfederatie en Stichting Verwarming & Sanitair, zet zijn zoon die energie vooral in voor het verwerven van klanten. “We zijn in 1996 zelfs uit de SGN gezet doordat ik ermee instemde dat de Technische Unie onze leverancier werd van Sphinx, het was een oplossing voor ons ruimtegebrek.” Sindsdien heeft Stoffelsen zich niet meer aangesloten bij een samenwerkingsverband. “Ik zou het willen als er écht sprake zou zijn van een gezamenlijke inkoop en logistiek.”
Verhuizing
Na de Oude Gracht in hartje Domstad, vertoefde SHB tot december vorig jaar op een klein industrieterrein in de Utrechtse wijk Overvecht. Reijer Stoffelsen: “We waren de buurt gewend en er zitten ook andere bouwgerelateerde groothandels zoals de TU en Solar Vegro, daarom had ik het pand graag gekocht. Dit mislukte echter omdat de gemeente vorig jaar maart aangaf dat detailhandel zich er eveneens mag vestigen en dat leverde de verkoper meer op. Ons nieuwe pand staat weliswaar iets verder van Utrecht vandaan maar is vanwege de ligging aan de A2 met de auto beter bereikbaar. Het is ook wat kleiner maar we konden om de hoek een magazijn bijhuren. De showroom is ongeveer even groot. Meer oppervlakte ambieer ik niet. Het wordt te duur en je biedt de consument dan te veel keuze.”
Focus
Met Stichts Handelshuis Badkamers wil hij zich focussen op exclusieve merken. “Als toonzaalhouder kun je niet meegaan met de prijsslag, of die nu via internet plaatsvindt of via landelijke, ‘logistieke’ groothandels. Ik heb er geen kritiek op, het zijn logische fenomenen evenals de doe-het-zelfbranche. Gelukkig zie je ook bij sommige internetaanbieders dat ze met toonzalen komen, de klant vraagt er toch om. En dan heb je extra marge nodig, dus stijgen de prijzen.”
Reijer Stoffelsen ervaart dat fabrikanten hierover steeds meer nadenken. “Zo bedacht Duravit een kortingsschema waarin showroomhouders hun investering kunnen terugverdienen. Ik ben daarnaast geïnteresseerd in fabrikanten die niet aan de logistieke groothandel leveren zoals Fantini, Clou en Sealskin. Het is wel de vraag of ze toch niet met elkaar in zee gaan. Omgekeerd richt bijvoorbeeld Keuco zich sinds kort rechtstreeks naar de detaillist, dat zal de landelijke groothandel niet leuk vinden. Ik ook niet maar als daardoor de prijzen stijgen, zijn wij weer aantrekkelijker. Ik denk dat zowel showrooms in detailhandel als bij de groothandel blijven bestaan”, vervolgt Stoffelsen. “Een badkamer is pas een badkamer als die geïnstalleerd is. Bovendien blijven aspecten als garantie en breukrisico toch bestaan.
Stichts Handelshuis Badkamers, Zonnebaan 36 Utrecht, www.stichtshandelshuis.nl
Showroom: Sinds 10 december 2010, 750 m2 verdeeld over twee etages, eigendom
Inrichting: 32 opstellingen met eigen kooi, slechts enkele losse presentaties van fonteintjes, regendouches en tegels
Rayon: Groot Utrecht met de Lek als natuurlijke grens en een ruimer gebied ten noorden en oosten
Doelgroep: Midden tot hogere segment
Gemiddelde consumentenprijs verkochte badkamers: € 8000,- exclusief btw
Aantal verkochte badkamers: 200 per jaar
Belangrijkste sanitairmerken: Duravit, Dornbracht, Hansgrohe, Fantini, Mosa, Wavedesign (Intertop), Sphinx/Keramag, Keuco
Aantal medewerkers: tien waarvan twee showroomverkopers
Tekst: Edith Kok
Foto’s: Jan Willem Schouten
Een uitgebreid gesprek en een fotoreportage over de nieuwe showroom vindt u in het septembernummer van Installatie en Sanitair
Meer berichten
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installatieschatten in museum
Echte installatieschatten. Een blik in de collectie van Jaap Schut, die een echt museum verdient. Lees verder →
-
Dynamiek in toonzaal
Plieger Amersfoort heeft een stevige metamorfose ondergaan: het hele pand is grondig verbouwd. Nadat eind 2014 de… Lees verder →
-
Ontzorgen op vele fronten
Doen we het of doen we het niet? Dat was lange tijd de vraag bij Van… Lees verder →
-
Luisteren en vertalen
Advies, ontwerp en installatie van levensloopbestendig sanitair vereist een totaal andere aanpak, vertelt detaillist Esther Bronmeijer. Vakon in… Lees verder →
-
De nek uitsteken
Eurobad opende na acht maanden verbouwen een vernieuwde ‘badkamerbeleving’ van 2200 m2. Een zelf ontworpen eigentijds sanitairwalhalla met… Lees verder →
-
Sneller veranderen
Volgens Eric Keizers kunnen branchegenoten nog veel leren van Ikea. De Zweedse woongigant vernieuwt elk half jaar… Lees verder →
-
De levende showroom
Nederland vergrijst en de vraag naar comfortabeler sanitair neemt toe. De Wilde Tegels en Sanitair in… Lees verder →
-
Andere kijk op badkamers
Sanizo Sanitair is binnen Nieuwegein verhuisd naar een ander pand. De nieuwe huisvesting biedt de consument meer… Lees verder →
-
Zelf aan de knoppen
“Gewoon jezelf blijven en geen gekke dingen doen. Zo ben ik de crisis doorgekomen.” Aan het woord… Lees verder →