fbpx
Artikel

Installateur in beeld: Daniël Bakkers

Daniël Bakkers heeft sinds vier jaar de leiding bij installatiebedrijf Bakkers Vermeij loodgieters & verwarmingstechniek in Wijk bij Duurstede. Nieuwe installatietechniek en veranderingen in het vak zijn geen bedreigingen, maar kansen: “Als je daar nu niet in meegaat, mis je de boot.”

Mooiste aan het vak

Meegaan met de techniek die continu in ontwikkeling is. De afgelopen jaren zijn er allerlei installaties op de markt gekomen waarmee wij ons als installateur kunnen onderscheiden. Neem de warmtepomp. Daar zit toch een techniek achter die de particulier zelf en veel zzp’ers niet kennen. Installatiebedrijven die zich daarin verdiepen en de klant van een goed advies kunnen voorzien, bevinden zich in een geweldige groeimarkt.

Minder leuk

Dat je je tegenover klanten steeds vaker moet verdedigen voor je prijzen. Dat komt vooral door de stuntprijzen van webshops. De klant ziet vaak niet dat die aanbiedingen incompleet zijn, de voorwaarden rammelen en de service beperkt is.

Mooiste project

Koper- en zinkwerk aan daken. Dat is nog het echte handwerk dat niet iedereen kan. Bovendien krijg je eer van je werk, omdat het altijd in het zicht is. Bij elk dak waar ik bezig ben geweest, kijk ik toch even op als ik er langs rijd.

Kansen

In het hele verduurzamingsverhaal van de gebouwde omgeving ligt een geweldige kans. Ik vind het mooi dat ik mee kan helpen om de gasrekening van particulieren naar beneden te brengen. Momenteel zijn we nog veel bezig met CV-ketelonderhoud, maar dat boek zal een keer sluiten.

Bedreigingen

Steeds meer radiatoren worden elektrisch verwarmd via zonnepanelen. Dat kan op den duur weleens ten koste gaan van de watergevoerde radiatoren. Dat zijn ontwikkelingen die ik in de gaten houd, zodat we hier tijdig op kunnen inspringen.

Investeren in

Service. Ook op Eerste Kerstdag staan wij binnen 10 minuten op de stoep als het moet. Ik vraag de klant tegenwoordig ook weleens om een foto via WhatsApp te sturen als er bijvoorbeeld een probleem is met de kraan. Dan zie ik soms al welk onderdeel ik eventueel moet bestellen en kan ik dat een dag later direct meenemen.

Toekomst

Waar wij over twintig jaar staan als bedrijf, durf ik echt niet te zeggen. Ik hoop dat we dan nog steeds een gezond, lokaal servicebedrijf zijn dat met zijn tijd is meegegaan. Ik wil in ieder geval niet te groot worden. Dan dreig je het persoonlijk contact met de klant te verliezen en dat vind ik juist zo waardevol.

Leerbedrijf

Wij zijn een erkend leerbedrijf. We hebben hier altijd wel een leerling-installateur lopen die wordt klaargestoomd voor de praktijk. Het baart me wel zorgen dat ik steeds minder jongens zie die het vak in de vingers hebben. Laatst liep hier iemand die het wel helemaal in zich had. Die heb ik dan ook direct verboden om na zijn studie bij een ánder bedrijf aan de slag te gaan.

Tekst: Gijs Reuvers, foto: Herbert Wiggerman

Dit artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 5-2016. Klik hier voor een (proef)abonnement.