fbpx
Artikel

Gebr. van Dijk vierde dit jaar haar honderd jarig bestaan. Drie generaties stonden inmiddels aan het roer van het familiebedrijf uit Leende en ook de volgende generatie heeft inmiddels zijn intrede gedaan. Directeur Michaël Van Dijk over veranderde tijden, het belang van nieuwe technieken en de crisis die maar eens voorbij moet zijn.  

 

 

Directie: Michaël en Rudolf Van Dijk
Leeftijd: 58 en 51 jaar
Aantal medewerkers: 7
Familiebedrijf:  Het was opa Jan  die in 1913 de basis legde voor Gebr. van Dijk. Begonnen als koperslager, later als loodgieter aan de slag. Tot zijn 87ste nog dagelijks op het bedrijf waar vanaf 1957 de tweede generatie (Jo van Dijk) de scepter zwaaide.  Werkzaamheden werden uitgebreid met aardgas en ook sanitair werd toegevoegd. In 1983 kwam met Michael en Rudolf van Dijk de derde en huidige generatie aan het roer. Geïnvesteerd werd in de sanitairshowroom.  Tot de dagelijkse werkzaamheden behoorden daarnaast  zinkwerk, dakdekkerswerk, water, riool, gasleiding en centrale verwarming, de laatste jaren uitgebreid met warmtepompen, zonne-energie, ventilatie en airco. Naast de broers is ook zus Jeanne werkzaam in het familiebedrijf, net als de zoon van Michael en een neef.

 

Mooiste van het werk
Het ontwerpen en realiseren van een badkamer, vind ik toch wel het mooiste. Dat hoeft niet eens heel exclusief te zijn, maar de uitdaging is om voor een klant een badkamer te realiseren die speciaal is. Klanttevredenheid vinden we erg belangrijk.

 

Minder leuke kanten
De administratieve rompslomp, alle wetten en regelgeving waarmee je te maken krijgt bij een eigen bedrijf. Je zit de hele dag op kantoor, hebt klantgesprekken, maakt offertes, coordineert en dan krijg je er van die dingen bij, die niet direct met het vak te maken hebben, maar die wel moeten gebeuren. Verloren tijd..

 

Mooi project
We hebben net een hele luxe badkamer gerealiseerd die we zelf ontworpen hebben. Verder hebben we de toiletruimtes bij een grote bedrijvengroep compleet mogen renoveren. Van a tot z; van slopen tot plafondverlichting. Een hele uitdaging.

 

Kansen in de markt
Als de economie maar aantrekt…Dat is de bottleneck. Iedereen zit maar in de wacht; ook mensen met werk die het geld wél hebben, geven het niet uit. Ik denk wel dat je moet blijven ontwikkelen, innoveren, vooruitdenken. Ik denk dat zonne-energie en warmtepompen nog meer een toevlucht gaan nemen dan nu al het geval is. Hetzelfde verhaal voor nieuw sanitair. Ik zie steeds meer vraag naar douche-wc’s en bijvoorbeeld de sunshower; nieuwe technieken in de sanitairwereld die heel erg aanspreken.

 

Bedreigingen
Internet. Prijzen staan onder druk. Ik moet de consument elke keer weer uitleggen waar dat verschil in zit. Uitleggen over investeringen in de toonzaal, service die op internet ontbreekt. Een bedreiging waar je mee om moet leren gaan.

 

Jubileum
Dit voorjaar bestonden we 100 jaar. We hebben het jubileum groots opgepakt met open dagen waaraan een boel fabrikanten hun medewerking hebben verleend. Ze bouwden stands in de feesttent en er waren demonstraties van warmtepomen, douche-wc’s. Verder was er een schitterend feest met vaste klanten en personeel. We kijken er dankbaar op terug. 

 

Investeren in
Op diverse vlakken.  In opleiding, bijscholing van personeel, dat vind ik erg belangrijk. Verder investeren we in het up to date houden van de showroom. We hebben net nog weer nieuwe producten besteld om aan de consument te kunnen laten zien. 

 

Toekomst
Laten we hopen dat de economie aantrekt. Ik ben 58, hoop over tien jaar de zaak over te kunnen geven aan de opvolger.

 

Privé
Getrouwd, drie kinderen; twee dochters en een zoon die ook installateur is. Of hij het gaat overnemen? Hij heeft er in ieder geval de capaciteiten voor en interesse in.

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.