fbpx
Artikel

Installateur in beeld: Henk Vos

Gevo en Technisch bureau Van Slooten groeien elk jaar met enkele monteurs, en daar zit een gedachte achter. Henk Vos is één van de drijvende krachten. “Volgend jaar al zevenhonderd warmtepompen in de planning.”

Mooiste aan het vak

Mijn drive is het bedrijf gezond laten groeien en beter maken, met de constante uitstraling dat je een familiebedrijf bent, met hart voor klant en personeel. Ik wil ook blije monteurs. Dus kijk ik constant wat zij nodig hebben, bijvoorbeeld aan automatisering.

Minder leuk

Ook wij maken fouten. Ik baal wanneer iets stuk gaat, er lekkage optreedt. Ik druk iedereen op het hart: fouten maken mag, maar wees er eerlijk over en los het op. En ik stoor me soms ook aan gebrek aan vakkennis over duurzame installatietechniek. Het kost ons veel overredingskracht om het échte verhaal over bijvoorbeeld warmtepompen te vertellen.

Kracht van internet

Ik heb jaren geleden als jonge ondernemer online marketing onderdeel gemaakt van de strategie. We bezitten 55 url’s, die we in de loop van de jaren hebben geclaimd. De sites leiden 8000 unieke bezoekers per maand naar ons op basis van de juiste zoektermen. DM-acties, Facebook: de resultaten zijn meetbaar en verklaren onze groei.

Mooiste klus

We hebben aan de drukke Middenweg in Amsterdam een historisch pand van het gas afgehaald. Een plan met isolatie, ventilatie en warmtepomptechniek met LT-afgifte. Combinatie van advies, techniek en organiseren: het is kicken wanneer dat allemaal goed gaat. Voor de grondboringen werd de trambaan stilgelegd. Dus ook organisatorisch complex.

Investeren in

Het duurzame verhaal in de showroom vertellen. Ik wil vijf draaiende warmtepompen kunnen tonen (en laten horen). Dagelijks stappen twee tot vijf klanten onze showroom binnen. Onze marketingmachine werkt goed. De ketelactie in de showroom trok honderd bezoekers: in vijf uur tijd verkochten we er zestig met (verplicht!) servicecontract. 90 procent was nieuwe klant!

Opleiden

Monteurs moeten goed geschoold zijn. We bezitten alle benodigde BRL’s voor warmtepompen, zijn STEK-gecertificeerd. Ik maak straks weer een rondje langs iedereen: wat heb je nodig om je werk beter uit te kunnen voeren? Die constante drive maakt het ook leuk voor hen: we krijgen nog steeds monteurs aan de poort die bij ons wíllen werken.

Privé

Ik woon voor de zaak. Ontspannen doe ik door te sporten. Liefst vijf dagen in de week: cardio-fitness, krachttraining en kickboksen. Ik heb een zoon van vijf jaar en een vriendin.

Naam: Henk Vos
Bedrijf: Technisch bureau Van Slooten en Gevo in Amersfoort
Leeftijd: 42
Functie: directeur-eigenaar
Na Havo en propedeuse Bank en Financiën op de Hogeschool in Holland stapte de twintigjarige Vos tóch in het bedrijf van zijn vader, die als werknemer van Van Slooten het bedrijf in 1996 met Hans Gerritse overnam. Henk draaide op alle afdelingen mee, haalde zijn vakbekwaamheidsdiploma’s en kwam op zijn 28e mede aan het roer. Het bedrijf groeide van enkele servicemonteurs naar in totaal veertig werknemers. In 2011 werd Gevo opgericht voor het particuliere segment en storingen/onderhoud. Van Slooten richt zich op de nieuwbouwmarkt. Het bedrijf plaatste afgelopen jaar 2500 CV-ketels, heeft meer dan 20.000 servicecontracten en heeft de teller van 2018 staan op vierhonderd warmtepompen.