
De aanschaf van lekkagedetectie-apparatuur blijkt een schot in de roos voor Martijn Verspeek. “Vroeger moest ik voor lekdetectie altijd een ander inschakelen, nu kan ik het zelf en wordt ik zelfs door collega-installateurs ingehuurd.” Die vinden hem via Twitter. “Een mooie manier om volgers op de hoogte te houden van wat er gebeurt in het bedrijf. Daar zit echt een stukje markt in.”
Functie: mede-eigenaar Installatiebedrijf Verspeek in Valkenswaard
Opleiding: Mavo, MTS Installatietechniek. Daarna ben ik gaan werken, maar ik heb er altijd avondstudies bij gevolgd; elektrotechniek, STEK en nu MIT-opleiding. Leuk én effectief.
Mooiste van het werk
Het contact met de klanten. Dat klinkt heel ouderwets, maar als je een stukje mooi werk hebt afgeleverd en de klant tevreden is, geeft dat gewoon een goed gevoel. Dat contact maakt het vak leuk. Het ondernemen zelf vind ik ook erg leuk. De vrijheid te doen wat je wilt.
Minder leuke kanten
Dat sommige collega’s met de prijs stunten. Dat internetbedrijven dat doen, daar kan ik nog wel inkomen. Tachtig procent van de mensen die hier met een offerte de deur uitgaan, googlen eerst of de prijs klopt. Dat snap ik. Maar sommigen werken voor 0,0 om maar werk te hebben. Ik heb er niet echt last van, vind het wél jammer. Ik stunt niet, reken een normale prijs, zodat ik er een normale boterham aan verdien. Als je dan anderen ziet die daar ver onder zitten, dan denk ik, dat kan gewoon niet.
Kansen in de markt
We hebben ervoor gekozen de focus te leggen op lekkagedetectie omdat we toch wel vaak werden gebeld door klanten met lekkage. Omdat we de apparatuur niet hadden, moesten we eerder een ander inschakelen om het lek op te sporen. We zelf de apparatuur aangeschaft, hebben een aparte website gemaakt. Dat begint zijn vruchten af te werpen. We staan bekend als lekkagespecialist, worden steeds vaker ook door collega-installateurs ingeschakeld. Het was een investering, maar ik haal er een hoop werk mee binnen. Verder ben ik actief aan het twitteren. Ik laat mijn volgers zien waar ik mee bezig ben én ik begin ’s morgens rond 10 uur met een tip van de dag. Mijn ouders lachten me er om uit, maar ik denk écht dat er een stukje markt in zit. Er zijn veel bedrijven in de buurt die me volgen. Twitter is een makkelijke manier om ook iets bekend te maken. Dat we de nieuwe rioolcamera hebben aangeschaft voor lekdetectie bijvoorbeeld. Er hebben zich zo twee bedrijven gemeld die er wat mee willen.
Bedreigingen
Ik zie als kleine zelfstandige eigenlijk geen bedreigingen. We zitten veel bij particulieren, zijn servicegericht bezig. Ik ben niet zo bang voor de crisis eigenlijk. Daar merk ik nagenoeg niets van. Qua werk is het niet minder geworden. Wat ik zie, is dat prijzen onder druk staan. Dat betekent scherper inkopen, kijken waar je kunt bezuinigen. Maar dat vind ik voor een bedrijf eigenlijk niet verkeerd.
Toekomst
We willen op deze voet verder, willen er nog wel een servicemonteur bij, maar hebben niet de ambitie groter te worden. We zitten in het kleinschalige werk, zijn service en onderhoudsgericht, dan is het contact met de klant heel belangrijk. Dan moet je niet de intentie hebben naar 20 man personeel uit te groeien.
Meer berichten
-
Premium
Installateur in beeld: Wim van der Vloed
136 jaar oud en nog helemaal bij de tijd. Van der Vloed Technische Installaties uit… Lees verder →
-
Premium
Holland Warmte: voorsprong in het veld
Het moederbedrijf van Remeha neemt installateur Holland Warmte over. Wat zijn de plannen? Marianne en Theo van Triet aan het woord. Lees verder →
-
Premium
Installateur in beeld: Rutger Hendriksen
De sprong in het familiebedrijf kwam op zijn 24ste misschien wat vroeg, maar Rutger Hendriksen… Lees verder →
-
PremiumPremium
Software bepaalt juiste warmtepomp-keuze
Hoe DTG met slimme software supersnel warmtepompinstallaties samenstelt. Lees verder →
-
Installateur in beeld: Jeroen Feiken
Hij is de vierde generatie in het service- en installatiebedrijf Feiken Verwarming. Met gemengde gevoelens… Lees verder →
-
Premium
Wat een cv-monteur allemaal meemaakt
Interview met servicemonteur Theo van der Himst, die een boek schreef over de bijzonderheden van 27 jaar verwarmingsinstallaties repareren en onderhouden. Lees verder →
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Harold Hofsink
Particulieren? Ja, daar zitten er wel een paar van in de kaartenbak. Maar vooral toch… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Cor Ockeloen
Cor Ockeloen zit in een bevoorrechte positie, zo ziet hij het zelf. Want met zijn… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Edwin Klomp
Edwin en zijn oudere broer Frans namen installatiebedrijf Klomp in 1995 over van hun ouders.… Lees verder →