Artikel

Ontzorgen op vele fronten

Doen we het of doen we het niet? Dat was lange tijd de vraag bij Van der Meulen tegels, natuursteen en sanitair in Drachten. Gaan we in zee met een franchiseformule of blijven we volledig zelfstandig? Na lang wikken en wegen, werd dit jaar de knoop doorgehakt en heeft Van der Meulen zich aangesloten bij Baden+.

Een paar jaar geleden vierde het familiebedrijf het 50-jarig bestaan. De onderneming heeft vier vennoten en één stille vennoot. De 51-jarige André Hofman is één van de eigenaren en medeverantwoordelijk voor de verkoop. Van der Meulen startte in 1961 in Ureterp als tegelzetbedrijf. later werd sanitair toegevoegd. André Hofman in het bedrijf stapt. “Een logische stap. Veel klanten kwamen al over de vloer voor tegels in de woon- en badkamer. Door het aanbieden van baden, wastafels en toiletten konden we onze omzet vergroten. We begonnen met een paar vierkante meter. Vandaag de dag is het grootste deel van onze 750 m2 showroom ingericht met kooien, opstellingen en badkameraccessoires.”

Ontzorgen

André Hofman van Van der Meulen.
André Hofman van Van der Meulen.

Van der Meulen kiest bewust voor bijzondere producten en heeft een eigen montage- en installatiedienst. Twee belangrijke pijlers om zich te onderscheiden in een volle markt. “We bieden producten aan die afwijken van het standaardassortiment. Zucchettikranen of een teakhouten badkamermeubel bijvoorbeeld. Klanten rijden gerust 40 km omdat ze weten dat we andere stijlen en producten verkopen, maar ook omdat we van sloop tot afbouw alles regelen. Ontzorgen noemen we dat. Op alle geplaatste badkamers geven we, los van de fabrikantengarantie, vijf jaar garantie.”

Franchisenemer

Nu de markt weer aantrekt, wil Van der Meulen meer adverteren met folders en campagnes, maar effectief marketing bedrijven is een vak apart. Het kost geld maar vooral veel tijd. “We zochten een partij die ons dat stukje marketing uit handen kon nemen. We zijn te klein om het groot te doen en te groot om het klein te doen, we zitten er net tussenin. Een aantal jaren geleden vertrok de plaatselijke Baderie uit Drachten. We kregen toen de vraag of wij dat gat wilden opvullen. In eerste instantie hielden we de boot af en zagen niets in aansluiting bij een formule. Er is veel geïnvesteerd in Van der Meulen, het is een gevestigde naam en daar doe je niet zomaar afstand van. Daarnaast waren we bang dat mensen zouden denken dat we zijn overgenomen. Na de eerste vraag om franchisenemer te worden, kregen we geregeld verzoeken van anders formules. We hebben ze denk ik allemaal over de vloer gehad. Geen kwaad woord over de andere formules, maar een aantal maanden geleden hebben we voor drie jaar getekend bij Baden+. We zijn nog altijd zelfstandig en behouden onze identiteit en naam, dat was een voorwaarde. De marketing wordt nu verzorgd en we kunnen scherper inkopen. Je zou kunnen zeggen dat we op dat vlak zelf zijn ontzorgd.”

Trends

De met glasmozaïek betegelde badkamer heeft een Ideal Standard-toilet en een grote staande Alape-waskom met Zucchetti-inbouwkraan.
De met glasmozaïek betegelde badkamer heeft een Ideal Standard-toilet en een grote staande Alape-waskom met Zucchetti-inbouwkraan.

Badkamers met beton ciré of betonlook-stucverf, losstaande baden, losstaande kranen en inloopdouches. Zomaar een paar trends in Drachten. Rustige lichte tinten zijn in, evenals waskommen met kranen uit de muur van bijvoorbeeld Zucchetti. Open combinaties aan de wand met losse spiegels en planchettes. Grote gekalibreerde Italiaanse tegels van Aparici met smalle voeg op de vloer zijn ook hardlopers. De Sunshower is hot en als afvoer wordt vrijwel uitsluitend Easy Drain verkocht. “Een ander product dat het goed doet, is de Kinemagic. Klanten worden ouder en wonen langer thuis. Het ‘bad eruit, douche erin’-systeem is dan een oplossing. De kant-en-klare cabine wordt in één dag geplaatst zonder breek- en sloopwerk.” De badkamer zal volgens Van der Meulen een transitie doormaken. Van schoon- en opfriskamer naar ontspan- en verzorgingsruimte. Ook naar het hygiënische douchetoilet zal, zo is de verwachting in Drachten, steeds meer vraag komen. “Het is nu nog onwennig maar dat gaat veranderen. We hebben een opstelling waar we dit toilet kunnen demonstreren.”

Toekomst

Wat betreft de eigen onderneming heeft Van der Meulen mooie vooruitzichten. Voor de crisis waren er al plannen voor nieuwbouw. De recessie zette de plannen on hold. Anno 2015 zijn deze afgestoft en wordt er gezocht naar ondernemers die zich samen met het familiebedrijf onder één dak willen vestigen op een A-locatie in Drachten. Vier of vijf woongerelateerde bedrijven: een keukenbedrijf, een vloer- of meubelzaak of andere ondernemers die opereren in het midden- en hogere segment. “De ruimtes kunnen in modules met verschillende maatvoeringen worden opgeleverd.” Hofman waagt zich niet aan een termijn maar het plan moet binnen vijf jaar zijn gerealiseerd.

Tekst en foto’s: Ruud Dilling.

Het volledige artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 10-2015. Klik hier voor een (proef)abonnement.