
Met het terugkopen van installateur Bogro moeten oude tijden herleven in Oudewater. Maar geen tijd voor nostalgie; het gereorganiseerde, uitgedunde installatiebedrijf staat voor een uitdagende missie
Oprichter Groen, nu dus opnieuw eigenaar van zijn geesteskind, betuigt openlijk spijt van de verkoop in 2001 aan Nuon, en formuleert een heldere opdracht: het bolwerk van weleer moet weer een florerende servicegerichte installateur worden, in plaats van een wegkwijnende nieuwbouwdivisie in een concern. Service, duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn de nieuwe kernbegrippen. “Daar hebben we terrein op verloren”, erkent het directieduo Frank Luijcx en Jan van Zijverden. Maar duidelijk is dat de bureaucratie van een multinational, het geschuif met divisies, en het ontbreken van een duidelijk gemeenschappelijk belang de voormalige mkb’er uit Oudewater is opgebroken. De opmerkelijke deal van Groen met de landelijke installateur van Nuon, moet vooral perspectieven bieden, en markten openen. “De eerste geluiden zijn positief.” Bij Bogro werken nu 60 mensen.
Nieuwe start
Maar wat gaat de te bedienen markten worden? “Bogro heeft een orderportefeuillie van 14 miljoen aan lopend werk van Feenstra meegenomen, voornamelijk in seriematige woningbouw. Bij de verkoop is bedongen dat Bogro weer een onderhoudsapparaat mag opzetten”, vertelt Luijks. De eerste servicecontracten zijn al weer een feit, waarmee het bedrijf zich dus op dezelfde markt als de voormalige eigenaar begeeft. “Dit biedt wel de mogelijkheid om met nieuwe diensten de nek uit te steken”, buigt Van Zijverden de beperking om in een kans. “Opnieuw beginnen, heeft als voordeel dat we nóg meer achter onze eigen kwaliteit kunnen gaan staan. We gaan dan ook echt innovatieve servicevormen –noem het prestatiecontracten- aanbieden.” Bogro gaat en blijft zich –net als vroeger en onder Feenstra- ook weer focussen op de seriematige woningbouw en grote utiliteit in Nederland, nu echter wel in bouwteamconstructies en partnerships en minder in de aanbestedingsmarkt.
Lees het volledige artikel in het oktobernummer van Installatie en Sanitair
Vraag hier een gratis proefnummer aan.
Meer berichten
-
Premium
Installateur in beeld: Rutger Hendriksen
De sprong in het familiebedrijf kwam op zijn 24ste misschien wat vroeg, maar Rutger Hendriksen… Lees verder →
-
PremiumPremium
Software bepaalt juiste warmtepomp-keuze
Hoe DTG met slimme software supersnel warmtepompinstallaties samenstelt. Lees verder →
-
Installateur in beeld: Jeroen Feiken
Hij is de vierde generatie in het service- en installatiebedrijf Feiken Verwarming. Met gemengde gevoelens… Lees verder →
-
Premium
Wat een cv-monteur allemaal meemaakt
Interview met servicemonteur Theo van der Himst, die een boek schreef over de bijzonderheden van 27 jaar verwarmingsinstallaties repareren en onderhouden. Lees verder →
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Harold Hofsink
Particulieren? Ja, daar zitten er wel een paar van in de kaartenbak. Maar vooral toch… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Cor Ockeloen
Cor Ockeloen zit in een bevoorrechte positie, zo ziet hij het zelf. Want met zijn… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Edwin Klomp
Edwin en zijn oudere broer Frans namen installatiebedrijf Klomp in 1995 over van hun ouders.… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Ramon Ramaekers
Zowel de koudetechniek als de verwarmingstechniek kennen voor hem geen geheimen. En hij heeft een… Lees verder →
-
Installateur in beeld: Peter Nous
Als voor iemand de paplepel-theorie geldt, dan is het wel voor Peter Nous. De installatieondernemer… Lees verder →