fbpx
Artikel

Service, duurzaamheid en betrouwbaarheid

Met het terugkopen van installateur Bogro moeten oude tijden herleven in Oudewater. Maar geen tijd voor nostalgie; het gereorganiseerde, uitgedunde installatiebedrijf staat voor een uitdagende missie  

Oprichter Groen, nu dus opnieuw eigenaar van zijn geesteskind, betuigt openlijk spijt van de verkoop in 2001 aan Nuon, en formuleert een heldere opdracht: het bolwerk van weleer moet weer een florerende servicegerichte installateur worden, in plaats van een wegkwijnende nieuwbouwdivisie in een concern. Service, duurzaamheid en betrouwbaarheid zijn de nieuwe kernbegrippen. “Daar hebben we terrein op verloren”, erkent het directieduo Frank Luijcx en Jan van Zijverden. Maar duidelijk is dat de bureaucratie van een multinational, het geschuif met divisies, en het ontbreken van een duidelijk gemeenschappelijk belang de voormalige mkb’er uit Oudewater is opgebroken. De opmerkelijke deal van Groen met de landelijke installateur van Nuon, moet vooral perspectieven bieden, en markten openen. “De eerste geluiden zijn positief.” Bij Bogro werken nu 60 mensen.

 

Nieuwe start

Maar wat gaat de te bedienen markten worden? “Bogro heeft een orderportefeuillie van 14 miljoen aan lopend werk van Feenstra meegenomen, voornamelijk in seriematige woningbouw. Bij de verkoop is bedongen dat Bogro weer een onderhoudsapparaat mag opzetten”, vertelt Luijks. De eerste servicecontracten zijn al weer een feit, waarmee het bedrijf zich dus op dezelfde markt als de voormalige eigenaar begeeft. “Dit biedt wel de mogelijkheid om met nieuwe diensten de nek uit te steken”, buigt Van Zijverden de beperking om in een kans. “Opnieuw beginnen, heeft als voordeel dat we nóg meer achter onze eigen kwaliteit kunnen gaan staan. We gaan dan ook echt innovatieve servicevormen –noem het prestatiecontracten-  aanbieden.” Bogro gaat en blijft zich –net als vroeger en onder Feenstra- ook weer focussen op de seriematige woningbouw en grote utiliteit in Nederland, nu echter wel in bouwteamconstructies en partnerships en minder in de aanbestedingsmarkt.

 

Lees het volledige artikel in het oktobernummer van Installatie en Sanitair

Vraag hier een gratis proefnummer aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.