fbpx
Artikel

Slank, slim en flexibel

De Lenting Groep in De Goorn is niet zomaar een loodgietersbedrijf. Natuurlijk: dakgootjes worden keurig gerepareerd. Maar de bulk aan opdrachten bestaat uit ontwerpen, bouwen, onderhouden en beheren van (complexe) installaties. 

Crown Plaza, Okura, Holiday Inn, Sheraton, Hilton, Mariott, Bilderberg, Stay Okay, Novotel, Ibis en Park Plaza: al deze hotelketens kennen de dienstverlening op het gebied van waterservice van de Lenting Groep. En niet alleen hotels. Ziekenhuizen, zwembaden, fabrieken, sportcomplexen, zorginstellingen, jachthavens, scholen en appartementen zijn eveneens het ‘jachtterrein’ van Herk-Jan Lenting en zijn team. Grote opdrachtgevers als Cofely, BAM, Strukton, Homij en Kropman hebben een echte specialist nodig om loodgieterswerk dan wel waterservice aan uit te besteden. De Lenting Groep is zo’n specialist.

App en BIM

De Lenting Groep heeft 80 medewerkers, waarvan 55 vast en 25 flexibel. Het bedrijf bestaat uit drie onderdelen: Lenting Loodgietersbedrijf (kleinzakelijke en particuliere markt), Lenting Waterservice (grootzakelijke markt, beheer en onderhoud van grote drinkwaterinstallaties, o.a. in hotels) en Lenting Isolatie & Brandwering. De bindende factor is ontwerpen, bouwen, onderhouden en beheren van installaties. “Het denkwerk hebben we helemaal zelf in huis”, aldus Lenting. “Daarin gaan we verder dan veel andere bedrijven. Zeker op het gebied van ondersteunende technologie, zoals inspectiecamera’s op smartphones of een app om beheersmaatregelen met betrekking tot legionella eenvoudig in beeld te brengen en uit te voeren.” Meegaan met vernieuwingen is het adagium. Zo heeft de Lenting Groep ook twee BIM-modelleurs in dienst.

Vernieuwen

De noodzaak om te vernieuwen heeft natuurlijk alles te maken met de kredietcrisis. De jaren 2010 tot en met 2015 waren turbulent voor de Lenting Groep. Er moest gereorganiseerd en ingekrompen worden (vrijwillig ontslag). Er werden bedrijfsonderdelen afgestoten, maar er werd ook een klein bedrijf (van de curator) overgenomen: Schet, een specialist op het gebied van hotels. Tijdens het dieptepunt van de crisis had het bedrijf nog 40 medewerkers. © Fotostudio Wick Natzijl,www.wicknatzijl.nlIn 2012 moest er een ‘verbetertraject’ aan te pas komen om organisatorisch slimmer en efficiënter te kunnen gaan werken.  Bedrijfsprocessen werden gedigitaliseerd, het bestelproces geautomatiseerd (met iPads op de bouwplaats voor bestellingen bij de groothandel) en gekoppeld aan de projectadministratie en salarisadministratie. “Er komt steeds minder papier aan te pas.” Sinds 2013 gaat het weer de goede kant op.

Orderportefeuille leuk gevuld

Lenting gaat selectief om met aanvragen. “Niet alles wat over de schutting wordt gegooid, pakken we aan. We concurreren niet echt met lokale loodgieters – omdat we iets duurder zijn. Grondgebonden woningbouw doen we ook niet. We hebben duidelijk in beeld waar we goed in zijn en wat we beter aan anderen over kunnen laten.” Al met al zijn de verwachtingen weer positief gestemd voor de rest van dit jaar. Herk-Jan Lenting gelooft in gecontroleerde groei: “Als groei niet begint op kantoor, dan is het einde zoek: ontevreden klanten, ontevreden personeel, faalkosten.” Voor zichzelf ziet hij een rol weggelegd als ‘facilitator in werkplezier’, zodat zijn monteurs kunnen excelleren. Lenting: “Hoe ik dat aanpak? Processen verbeteren, mensen trainen, openstaan voor vernieuwingen. Bij ons draait het voortaan om continu verbeteren en veranderen. Zelf actief nadenken en goede beslissingen nemen, moet nóg meer tot de werkvloer doordringen.”

Tekst: Ton Verheijen, foto’s: Nikki Natzijl

Het volledige artikel is verschenen in Installatie en Sanitair 2-2016. Klik hier voor een (proef)abonnement.