Artikel

Tips voor een coachgesprek

Nuchtere Hollandse ondernemers en goede gesprekken voeren… het blijft een wat ongemakkelijke combi. Toch ontkomt u er niet aan als u medewerkers bij de les, gemotiveerd of (niet) binnenboord wilt houden. En als het toch moet, dan maar meteen goed. Ton Verheijen schreef samen met Jacco van den Berg tips voor zes soorten formele personeelsgesprekken. Deze keer is dat het coachgesprek.

U ziet aanleiding voor een coachgesprek? Uw belangrijke vaardigheden hierbij zijn ‘luisteren’ en ‘vragen stellen’ (zonder deze te beantwoorden). Zo maakt u beperkingen in kennis, ervaring en competenties van de medewerker zichtbaar. Coaches zijn luizen in de pels. Ze stellen overtuigingen ter discussie, confronteren coachees met verkeerde aannames en keuzes en leggen eventuele tegenstrijdigheden in hun werk- en denkwijze bloot. Dit alles om hen bewust te maken van waar het ‘fout’ ging.

In uw rol als coach bent u alert op gedrag en woordgebruik. Aan woorden als ‘keuze’, ‘alternatief’, ‘meeste’ en ‘beste’ gaat over het algemeen een denkproces vooraf. Vragen hierover brengen de coachee weer terug naar de betreffende situatie, die opnieuw wordt beleefd, wat weer nieuwe inzichten in gedragspatronen kan opleveren.