
De docenten die verbonden zijn aan het nieuwe diplomatraject Verkoopadviseur Sanitair van Uneto-VNI hebben handige tips.
In het septembernummer van Installatie en Sanitair leest u over de nieuwe branche-opleiding die is gestart. De docenten geven alvast enkele tips.
Interieurvormgever Mart Renes:
*Verkopers zitten tijdens het eerste gesprek vaak achter de computer. Je communiceert dan minder direct met de klant, bovendien ligt er de valkuil dat je onvoldoende rekening houdt met de menselijke maat omdat je in het ontwerp niet snel kunt meten. Gebruik daarom ouderwets papier, liniaal en sjablonen en werk na het gesprek een digitale, driedimensionale ruimte uit en een geschetste sfeerimpressie.
*Verlichting is absoluut een ondergeschoven kindje, zeker als het bedrijf het niet verkoopt. Zoek eventueel de samenwerking op met een specialist want hiermee kun je je goed onderscheiden. Hetzelfde geldt voor alternatieve materialen voor vloer, wand en plafond.
*Pas op dat mensen zich in een grote badkamer verloren voelen. Verdeel de ruimte, verkort zichtlijnen, gebruik warme kleuren.
*Laat je niet alleen inspireren door bladen maar ook door concurrenten, tv, beurzen, hobby’s. Een (amateur)fotograaf is wellicht erg enthousiast over een tegelprint.
*In slechte tijden zoeken mensen warmere tinten voor het interieur terwijl kleding juist uitbundiger wordt.
Communicatiespecialist Frits Cohen:
*Hedendaagse klanten zijn goed voorbereid en dénken te weten wat ze willen. Door onvoldoende te achterhalen wat ze bedoelen, kunnen ze toch teleurgesteld raken. Wellicht is jouw interpretatie bij ‘ik wil een ruime douche’ heel anders dan die van de klant.
*Doordat de klant van vandaag veel meer shopt, kun je je onderscheiden door precies te weten wat ie wil.
*Leg uit waarom je kiest voor een alternatief.
Communicatiespecialist Wolf Lejeune:
*Herken welk type mens tegenover je zit en speel daarop in zodat je geen irritatie opwekt.
*De essentie ligt in de dialoog. Gebruik samenhangende vragen om de klant te leren kennen en vat dit inhoudelijk én emotioneel samen; stuur aan op een ‘psychologisch contract’: de klant wíl bij je kopen.
Meer berichten
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installatieschatten in museum
Echte installatieschatten. Een blik in de collectie van Jaap Schut, die een echt museum verdient. Lees verder →
-
Dynamiek in toonzaal
Plieger Amersfoort heeft een stevige metamorfose ondergaan: het hele pand is grondig verbouwd. Nadat eind 2014 de… Lees verder →
-
Ontzorgen op vele fronten
Doen we het of doen we het niet? Dat was lange tijd de vraag bij Van… Lees verder →
-
Luisteren en vertalen
Advies, ontwerp en installatie van levensloopbestendig sanitair vereist een totaal andere aanpak, vertelt detaillist Esther Bronmeijer. Vakon in… Lees verder →
-
De nek uitsteken
Eurobad opende na acht maanden verbouwen een vernieuwde ‘badkamerbeleving’ van 2200 m2. Een zelf ontworpen eigentijds sanitairwalhalla met… Lees verder →
-
Sneller veranderen
Volgens Eric Keizers kunnen branchegenoten nog veel leren van Ikea. De Zweedse woongigant vernieuwt elk half jaar… Lees verder →
-
De levende showroom
Nederland vergrijst en de vraag naar comfortabeler sanitair neemt toe. De Wilde Tegels en Sanitair in… Lees verder →
-
Andere kijk op badkamers
Sanizo Sanitair is binnen Nieuwegein verhuisd naar een ander pand. De nieuwe huisvesting biedt de consument meer… Lees verder →
-
Zelf aan de knoppen
“Gewoon jezelf blijven en geen gekke dingen doen. Zo ben ik de crisis doorgekomen.” Aan het woord… Lees verder →