
Ondernemen draait om keuzes. Hans en Gertjan, de Haarlemse broers achter Hans Preyde Sanitair, kiezen voor bijzondere merken, een duidelijk marktsegment en samenwerking met een tegel- en haardenbedrijf. En dus een nieuwe showroom.
Eén gastvrouw
De in oktober 2014 geopende showroom van Hans Preyde Sanitair is gevestigd in het pand van Kol Tegels, waar voorheen de toonzaal van groothandel Solar (Vegro) was gevestigd. In de woonwinkel spant de sanitairspecialist samen met Kol Tegels en Reijnhoudt & Van der Zwet, leverancier van haarden. Hans Preyde: “De kracht is de combinatie.” One-stop-shopping op een exclusief niveau. De zaken delen een gastvrouw, nemen de klanten mee naar elkaars opstellingen en hebben afspraken over de omzet die ze voor en met elkaar maken.
Rijke historie
Opa Joop Preyde startte na de oorlog een zaak in loodgietersbenodigdheden. Met onder meer toiletsokken en hoekstopkranen in zijn busje bediende hij vanaf 1955 de opkomende markt in de wederopbouwperiode. Vader stichtte in 1970 een afhaalbalie in een oud fabriekspand in Haarlem-Noord. Toen Hans in 1985 in de zaak stapte, floreerde de vakhandel. De betere badkamer was een prima aanvulling op de baliefunctie. De zolderverdieping van het pakhuis aan de Pieter Maritzstraat groeide uit tot een florerende sanitairvakhandel.
Segmentatie
Die showroom in Haarlem-Noord bestaat nu nog steeds. Hans Preyde kiest echter voor verschillende doelgroepen. Wordt in Haarlem-Noord het middensegment bediend, in de nieuwe woonwinkel aan de zuidkant van de stad moet de klant in het hogere segment aan zijn trekken komen. En aangezien de broers Gertjan (47) en Hans (49) beide tenten runnen, is het op dit moment rennen en vliegen, met ondersteuning van familieleden.
Directe inkoop
Het internet -en de bijbehorende lage prijzen- vraagt om aanpassingen. “Kijk, een klein prijsverschil is prima uit te leggen. Maar de helft? Kom op, dat is niet werkbaar.” En dus deed Preyde veel bekende A-merken de deur uit. “Wel internetprijzen vragen, maar ook de service van een speciaalzaak. Er is een bodem op dat vlak.” Dus in plaats van de evergreens kozen de Haarlemse broers voor merken als Mina en Gedda; eenzelfde prijssegment, maar met bijzonder design en het belangrijkste: niet via de webhandel te verkrijgen. Preyde koopt veel merken rechtstreeks in. Hiervoor struinen de broers internationale vakbeurzen af. “Wij hebben ervoor gekozen de installatie via partnerinstallateurs te laten verlopen. Daar stappen wij tussenuit om concurrerend te kunnen zijn. Ook dit is een keuze. Dit betekent wel dat onze marge op de producten ligt.”
Gunfactor
“Door onze aanpak krijg je een verrassend assortiment. Zeker samen met Kol Tegels bieden we een aanbod dat je nérgens anders krijgt. Dat neemt niet weg dat we soms ook buiten ons assortiment moeten leveren. In ons segment kan het maar zo zijn dat een klant komt voor een meubel, maar weggaat met een hele badkamer, waarbij de gunfactor erg belangrijk is. Wanneer we ‘nee’ zeggen over het meubel, zijn we de klant kwijt. Dat commerciële gogme hebben we gelukkig. De klik met de klant maken, is onze belangrijkste voorwaarde voor succes.”