
Vrijwel elke sanitairspecialist begint met een showroom en komt later met een webshop. Ton Willemse van Badkamermarkt.nl volgde de omgekeerde route. Na tien jaar online-ervaring opende hij onlangs een showroom. “Zonder de ervaring met internet had ik dit nooit aangedurfd.”
Hoge loods
Tien jaar ’obsessief’ ervaring opdoen met het online-kanaal gingen vooraf aan deze uitlatingen van Ton Willemse, algemeen-directeur van Badkamermarkt.nl, met 300.000 unieke bezoekers per maand Nederland’s grootste sanitairwebshop. Op 5 mei 2014 opende Willemse een showroom van 750 m² in het Brabantse Nistelrode. De 10 m hoge loods biedt voldoende ruimte om bezoekers te kunnen verrassen: brede gangpaden, puike opstellingen onder zwevende plafonds, metershoge wanden met bladeren of zebraprints.
Customer journey
De reis van de klant (‘customer journey’) begint meestal thuis achter de computer. Dat geldt ook voor kopers van sanitair. Willemse: “Op internet zijn wij retailers altijd geïnteresseerd in de stappen die de bezoeker aflegt om tot aankoop over te gaan. We weten natuurlijk allang dat de meeste bezoekers internet en e-commerce gebruiken om zich te oriënteren. Een uiteindelijke aankoop wordt voorafgegaan door vele bezoekjes aan de website. In de fysieke winkel is dat heel anders. Als de consument besluit een winkel te bezoeken, is zijn aankoopbehoefte vaak veel sterker.” Met de iPad in de hand, en een adviseur in de buurt, kan de thuis gestarte reis in de showroom worden vervolgd. Het doel? Een droombadkamer.
iPads
Maar hoe zit dat met die iPads? Willemse: “Aangezien wij in de showroom niet alles kunnen laten zien, stellen we iPads beschikbaar. De bezoeker kan met de iPad een product scannen. Op het scherm komen alle varianten, aansluitmaterialen en alternatieven voor het product tevoorschijn. Door deze combinatie van internet en de fysieke wereld bieden we volledige keuzevrijheid. Tel daar de aanwezigheid van de adviseurs bij op en je hebt het beste van online en offline gecombineerd. Dat is de optimale winkelervaring, denken wij.”
Nieuwe doelgroep
Badkamermarkt.nl staat op nummer 72 in de Twinkle Top 100, doodleuk tussen internetbedrijven als Bol.com, Wehkamp en Coolblue, die eveneens sanitair verkopen maar zich op andere doelgroepen richten. Wat onderscheidt hen van Badkamermarkt.nl? Willemse: “Als er een compositie van verschillende sanitairproducten moet worden samengesteld, loopt de consument bij de internetbedrijven tegen hun beperkte productkennis aan. Ook de bouwmarkten slagen er niet in verdieping te bieden binnen allerlei productgroepen, waardoor de aankoop van de klant vaak beperkt blijft tot een paar risicoloze artikelen. Wij kunnen door de combinatie van online en offline de klant thuis al een goede indruk geven van wat we hebben, en daarna face-to-face het advies geven. Onze adviseurs hebben allemaal hun opleiding gehad. De meesten hebben vijftien of twintig jaar ervaring met het verkopen van sanitair.”
Klantvragen
Willemse is overigens niet onbekend met de fysieke winkelwereld. Voordat hij in 2004 van start ging met Badkamermarkt.nl, had hij een sanitair-showroom. Is dit dus eigenlijk niet gewoon een plat staaltje ‘kleur bekennen’? Willemse vindt van niet: “Nee, zonder de ervaring met internet had ik dit niet aangedurfd. De webshop heeft ons enorm veel kennis opgeleverd. Een plaatje op de website roept veel klantvragen op over afmetingen, kleuren, planning en inrichting. Die vragen moesten we allemaal beantwoorden. Juist dat gaf de verdieping die we zochten.“
Tekst: Ton Verheijen, Foto’s: Badkamermarkt.nl
Meer berichten
-
Premium
Samenwerking in ketelonderhoud
Voor het oog lijken het concurrenten, maar toch gaan ze samenspannen: drie installateurs in het… Lees verder →
-
Installatieschatten in museum
Echte installatieschatten. Een blik in de collectie van Jaap Schut, die een echt museum verdient. Lees verder →
-
Dynamiek in toonzaal
Plieger Amersfoort heeft een stevige metamorfose ondergaan: het hele pand is grondig verbouwd. Nadat eind 2014 de… Lees verder →
-
Ontzorgen op vele fronten
Doen we het of doen we het niet? Dat was lange tijd de vraag bij Van… Lees verder →
-
Luisteren en vertalen
Advies, ontwerp en installatie van levensloopbestendig sanitair vereist een totaal andere aanpak, vertelt detaillist Esther Bronmeijer. Vakon in… Lees verder →
-
De nek uitsteken
Eurobad opende na acht maanden verbouwen een vernieuwde ‘badkamerbeleving’ van 2200 m2. Een zelf ontworpen eigentijds sanitairwalhalla met… Lees verder →
-
Sneller veranderen
Volgens Eric Keizers kunnen branchegenoten nog veel leren van Ikea. De Zweedse woongigant vernieuwt elk half jaar… Lees verder →
-
De levende showroom
Nederland vergrijst en de vraag naar comfortabeler sanitair neemt toe. De Wilde Tegels en Sanitair in… Lees verder →
-
Andere kijk op badkamers
Sanizo Sanitair is binnen Nieuwegein verhuisd naar een ander pand. De nieuwe huisvesting biedt de consument meer… Lees verder →
-
Zelf aan de knoppen
“Gewoon jezelf blijven en geen gekke dingen doen. Zo ben ik de crisis doorgekomen.” Aan het woord… Lees verder →