fbpx
Blog

Aan het eind van het jaar even terugkijken naar het jaar op Installatie.nl. Een jaar dat zich in alles lastig laat vergelijken met 2019. Want alles was anders. We doen toch een poging.

Online groei

Het recordjaar 2019 van onze site gaat in ieder geval uit de boeken. Wat cijfers: een groei van zo’n 15 procent qua pageviews, unieke bezoekers, gemiddelde tijd op de site én het terugkerende bezoek. Met 2.700.000 pageviews in 2020 mogen we erg tevreden zijn. Is dat dankzij of ondanks de coronacrisis? Zeg het maar: de eerste periode van de intelligente lockdown in het voorjaar zagen we juist een scherpe daling. (bron: Google Analatics).

Wat mij vooral deugd doet is de groei van de terugkerende bezoeken: dit zijn je fans, je ambassadeurs, de mensen die een stabiele basis vormen voor je merk. Voor die vaste fanbase gaan we komend jaar nog meer doen op ons podium. Vakblad-abonnees en vaste online lezers krijgen komend jaar extraatjes.

Wat worden de trends voor 2021? Check hier onze ranglijst.

Hoogste piek

vsk dag 2
Waterstofketels op de VSK

Het traditioneel goede stookseizoen én de VSK in februari zorgden voor de hoogste pieken. Voor iedereen die deels teert op de marketingbestedingen van fabrikanten en groothandelaren, is het terugkijkend een zegen dat de VSK nog doorgang kon vinden. Daar draaiden we met Installatie.nl ook weer een bak video’s over vernieuwingen in de markt, en organiseerde we het VSK Nieuwscafé. De gesprekken staan allemaal op onze site.

Dé topdag

Topdag qua pageviews was met dik 50.000 kliks was 3 september, in de aanloop naar het stookseizoen. Of zeg maar gerust in de nasleep van het airco-seizoen, want half september vielen de mussen nog van het dak. De verdubbeling van de vraag naar airco’s en koeling zagen we ook terug in het zoekgedrag op de site. Verder waren traditiegetrouw de cv-ketel, warmtepomp en energietransitie gerelateerde artikelen het best gelezen. September was met 322.000 pageviews sowieso onze topmaand, net gevolgd door januari, de aanloop naar de VSK. Augustus is traditiegetrouw het magerste maandje. Dat is ook niet gek, want dan gaan we allemaal, inclusief onze goedgelezen digitale nieuwsbrief, even in de zomerstand.

Beste video

De complete VSK-productie is schitterend om te maken. Vier dagen alles uit de kast met een klein team. Mijn persoonlijke hoogtepunten dit jaar waren de ‘inside-vlogs’, zoals bij Wasco en aan de band bij Intergas. Laatst genoemde was de best bekeken video dit jaar op ons kanaal.

Hot topic

Dit was toch wel het jaar van de Gasketelwet. Hoe gaat-ie eruit zien, wanneer komt-ie nu eindelijk, en wat vinden we ervan? Het is in ieder geval de meest gebruikte zoekterm van Installatie.nl, op afstand gevolgd door ‘corona’, ‘warmtepomp’, ‘airco’ en ‘koolmonoxide’. Geen ‘cv-ketel’ in de zoekwoorden top 10. Of ja, wel ééntje: Ferroli. Dit merk mogen we beschouwen als meest beschadigd in 2020.

Op afstand

Dankbaar dat de VSK nog gewoon een ‘ouderwets’ goede beurs was, was het voor de rest natuurlijk een jaar van communicatie op afstand. Interviews via Teams, presentaties via een schermpje en vakkennis via een datakabel. Dat zagen wij weer terug in het écht mainstream worden van de webinars, die we al geruime tijd maken. Goed dat het kan, fijn om te maken, maar bij lange niet de échte waarde van live. Want onze branche is en blijft een traditionele wereld van zien, ruiken, voelen, aanraken en ontmoeten.

Vernieuwingen

Dat waren er dit jaar ook weer een aantal. Installatie.nl heeft dit jaar fors ingezet op video. Beursverslagen, videonieuwsbrieven, projectitems vlogs. Een koers die smaakt: daar gaan jullie meer van zien. Opvallende nieuwkomer is de Installatie Podcast, waar we inmiddels een leuk rijtje afleveringen van hebben gemaakt en duizenden mensen bereiken. Best beluisterde aflevering is die over koolmonoxide-preventie met Marco Lammers van Geas, nipt gevolgd door de reis die installateur Patrick Schimmel maakte van zelfstandige naar duurzame koploper met torenhoge ambities.

Nieuw magazine

In september presenteerden we een nieuwe vormgeving van het oudste w-installatieblad van Nederland. Installatie en Sanitair werd weer Installatie, met een eigentijdse smoel met plek voor meer pure installatietechniek, échte menselijke ervaringen en verhalen en invalshoeken die je nergens anders ziet. Persoonlijk hoogtepuntje is de fotorubriek die we Dicht op de huid hebben genoemd. Want daar willen we graag zitten.

Installateur Gerwin Dimmendaal uit Installatie #8

We wensen jullie…

Dat was ons jaar in vogelvlucht. We zijn dankbaar dat we het hebben mogen doen, en zien uit naar 2021. Doorgaan op dezelfde weg, met weer wilde plannen, leuke ideeën en mooie ambities. Hebben jullie zaken die wij móeten weten, of móeten gaan verzorgen om Installatie op welk front dan ook nog beter te maken. Tips voor rubrieken, video/vlog-items, mooie projecten met gave techniek? Mag onze fotograaf dicht op jouw huid zitten? Laat het ons weten. Ik wens jullie allemaal in ieder geval fijne, veilige en gezonde kerstdagen. 2021 wordt sowieso beter.

Wat de technische trends worden voor 2021? Check hier de trends

Goed voornemen voor 2021: gebruik makan van ons brede aanbod aan vakinformatie. Installatie verschijnt in print en online. Nieuw is de webshop. Onze wekelijkse nieuwsbrief is helemaal kostenloos. Rechtsonder op de website vind je een rode button voor pushnotificaties. Check hier onze webinars. En vergeet ons niet volgen via FacebookTwitter of abonneren op het YouTube-kanaal kan natuurlijk ook.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.