fbpx
Blog

Wat kun je er tegen doen? Materiaalprijzen die de pan uitrijzen en spullen die niet op tijd geleverd worden. Bijna elk gesprek dat ik op dit moment als accountant met installateurs voer, begint hiermee. De belangrijkste tip die ik dan geef, is om de prijs en de beschikbaarheid van materialen meer aandacht te geven binnen je bedrijfsvoering. Maar hoe doe je dat? Dit zijn mijn 5 belangrijkste tips.

5% regeling

De materiaalprijzen in de bouw stijgen nog elke dag. Wanneer je vandaag een offerte maakt voor een project dat pas veel later wordt uitgevoerd, dan kan dat dus een probleem opleveren. Zeker als je een vaste prijs met die klant hebt afgesproken en de materiaalprijzen ondertussen flink blijven doorstijgen. Leg daarom altijd in de offerte vast dat je bij een prijsstijging kan terugkomen op die prijs. Bijvoorbeeld wanneer de materiaalkosten met meer dan 5 procent gestegen zijn. Door dat in de kleine lettertjes vast te leggen, zorg je ervoor dat het niet ten koste gaat van je winst. Een opdrachtgever zal dit hopelijk begrijpen.

Ga in gesprek

Maar er zijn natuurlijk ook projecten die binnenkort van start gaan. En waarvan de prijzen al lang geleden zijn afgegeven en er in de offerte geen rekening is gehouden met de alsmaar oplopende materiaalkosten. Als je daar niks over hebt afgesproken, raad ik je aan om daar toch gewoon over in gesprek te gaan met de klant. Als het om forse prijsstijgingen gaat, zou je het juridisch ook nog op overmacht kunnen gooien. Maar je komt dan altijd in een juridisch steekspel met de klant terecht waar je beter uit kunt blijven. Gewoon in gesprek gaan is veel effectiever. En op het moment dat jij met forse prijsstijgingen wordt geconfronteerd, begrijpt een klant best wel dat het niet meer voor de oude prijs kan.

Leg het vast

Ander punt van aandacht zijn de alsmaar oplopende levertijden. Wees ook daarbij alert. In opdrachten naar de klant zijn er vaak allerlei boetebedingen opgenomen. Op het moment dat een project vertraging oploopt, omdat de materialen niet op tijd binnen zijn, laat dit dan vroegtijdig en schriftelijk aan de klant weten. Dan kan heel eenvoudig door een mailtje te sturen met daarin de reden van de vertraging, wat de verwachte nieuwe levertijd is of dat je met een alternatieve oplossing komt. Bijvoorbeeld door andere materialen te gebruiken. Maar leg naar de klant toe in ieder geval iets vast. Al is het alleen maar voor het juridische aspect. Alleen een telefoontje is dan niet voldoende.

Meer prioriteit

Je kunt je druk blijven maken over de alsmaar stijgende materiaalprijzen en oplopende levertijden. Maar je kunt er ook naar handelen. En dat is door meer prioriteit te geven aan de inkoop van het materiaal. Ik hoor nu regelmatig dat projecten soms stilliggen of vertraging oplopen omdat bepaalde kleine onderdelen niet op tijd kunnen worden geleverd. De vraag is of je de producten niet iets eerder had kunnen bestellen. Maar soms is het ook overmacht. Kijk dan of het mogelijk is om de klant een alternatief voor te stellen. Bijvoorbeeld door voor een ander merk te kiezen. Wees ook creatief!

Meer op voorraad

Tenslotte de tip om af en toe wat meer op voorraad te leggen. Denk hierbij aan materialen of een extra cv-ketel die toch wel gebruikt wordt. Je moet dan wel wat meer voorfinancieren, maar op het moment dat je misgrijpt in je magazijn – of lang moet wachten op bepaalde spullen – dan heb je een veel groter probleem.

Al met al geeft de materiaal-schaarste op korte termijn meer hectiek en discussies met klanten en leveranciers. Naar verwachting is dit echter een tijdelijk probleem. Laten we daar maar even vanuit gaan.

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is accountant en vennoot bij accountantskantoor Ruhl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.