
In toenemende mate maken opdrachtgevers bij aanbestedingen gebruik van plafondprijzen. Schrijf je boven het plafondbedrag in dan wordt je inschrijving terzijde geschoven.
Bovenstaande uitgangspunt laat aan duidelijkheid niks te wensen over en kan door elke inschrijver maar op één wijze worden uitgelegd.  ‘Smarter’ kun je als aanbestedende dienst een doelstelling niet maken. Ieder blij zou je zeggen. Nou, nee dus. Want hoe reëel is  z’n plafondbedrag?  Op welke wijze is het tot stand gekomen? In welke verhouding staat het tot de te leveren prestaties, risico’s, project specifieke onderdelen, en toegevoegde innovatieve kennis en kunde van de inschrijver?
Hoe komen ze tot stand?
Plafondprijzen komen enkel tot stand door ervaringen uit het verleden. Zijn een sommatie van normbedragen, gemiddelden, dikke duim, de inhoud van de portemonnee; Â noemt u maar op, en het wordt gebruikt. Al extrapolerend houden we elkaar voor dat het verleden iets zinnigs kan zeggen over de toekomst. Deze ijdele hoop leidt enkel tot uitgestelde teleurstelling. Bij laagconjunctuur aan de zijde van opdrachtnemer bij hoogconjunctuur aan de andere kant van de tafel.
Kortom de minimale plafondhoogte van de door ons te realiseren gebouwen is omgekeerd evenredig met de plafondprijzen waarvoor we deze gebouwen moeten realiseren. De minimale plafondhoogte neemt toe terwijl de plafondprijzen afnemen.
Uitdaging: balans
We (opdrachtgevers) dagen ‘de markt’ uit om zowel mogelijk waarde te leveren. Hiermee jagen we de innovatie aan.  Tot op zekere hoogte geldt dit ook wanneer prijs en kwaliteit in een gezonde balans zijn. Echter wanneer je als opdrachtgever voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten valt de voorstelling altijd tegen.
ik geef je 100 procent gelijk maar of je hier ooit vanaf komt betwijfel ik
Prikkelend stukje plafond proza waarvoor dank.
Enige nuance is misschien op zijn plaats:
– Veel publieke opdrachtgevers hebben geen idee van de ‘waarde’ van het beoogde resultaat, en dan is vooral de politieke portemonnee de reden om te werken met een plafondprijs.
– Sommige aanbestedingen hanteren een vaste prijs (net hoe je het bekijkt: plafond of bodem) en gunnen op waarde. Dat kan alleen als die waarde objectief (dus transparant meetbaar) is, zoals bij allerlei commodity’s, zoals energie, bellen, koffie, …)
– Met een plafondprijs kan net zo goed innovatie aangewakkerd worden als met een bodemprijs, of zonder prijs. Als opdrachtgevers innovatie en klanttevredenheid expliciet belonen, zal het niet langer lonen om voor korte termijn overwinningen te gaan…