In deze bijzonder rare periode waar wij allen doorheen moeten, is het minimaliseren van direct klantcontact van levensbelang om de zwakkeren onder ons te beschermen én de druk op de zorgmedewerkers niet onnodig groter te maken. Dat besef begint gelukkig meer en meer in te dalen en we zoeken allemaal naar de mogelijkheden om binnen die wetenschap alsnog onze klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen.
Thuiswerken is voor installatiekanjers uiteraard geen reële mogelijkheid. Dus moeten we gezamenlijk op zoek naar alternatieven waarmee we de risico’s kunnen inperken. En wat is het dan fijn dat er verschillende technieken zijn. Enerzijds om onze werkzaamheden thuis of in de kantine zo ver mogelijk voor te bereiden, waardoor we slechts korte tijd bij onze klant binnen hoeven te zijn of enkel in spoedsituaties op locatie. En anderzijds om onze sociale contacten op afstand te onderhouden.
Mooie technieken
Laten we samen zo veel mogelijk gebruikmaken van al die mooie technieken! Denk aan ruimteregelingen die je thuis aan de keukentafel volledig kunt inregelen, zodat je bij je klant maar even binnen hoeft te zijn om de componenten op hun juiste plaats te monteren. Dat scheelt je al snel een uur of langer rondlopen door de woning van de klant. En voor je klant geeft een regeling per vertrek tijdens het thuiswerken een groot pluspunt: precies die ruimtes waar men zit te werken verwarmen en de rest niet. Dat is niet alleen zuiniger qua verbruik, het is ook handig dat je niet met het hele gezin aan één tafel hoeft te werken, maar ieder een eigen warme, comfortabele werkplek kunt zoeken. Lees daarover meer in dit oude maar zeer actuele onderzoek.
Of wat te denken van de slimme camera waarmee je op afstand via een app live in bijvoorbeeld de woonkamer van oma kunt kijken of het goed met haar gaat? Zo kun je altijd ingrijpen of de juiste hulpdiensten inschakelen als je ziet dat er iets aan de hand is. En je kunt uiteraard ook de kinderen even opbellen dat ze toch echt weer aan hun schooltaken moeten beginnen als jij even bij een klant aan het werk bent. Gewoon, omdat jij op afstand al had gezien dat ze de zak chips en de mobieltjes even leuker vonden dan schoolwerk.
Op afstand monitoren
En wil je je klanten echt optimaal ondersteunen in deze bijzondere tijden? Denk er dan eens over na om merkonafhankelijk de ketels die je in onderhoud hebt op afstand te monitoren. Zo kun jij je klant waarschuwen als er iets aan de hand is dat echt aangepakt moet worden en hoef je enkel nog in de echt dringende gevallen naar de locatie toe. En je kunt je klant geruststellen als hij met een simpele of niet echt dringende storing – zoals een te lage waterdruk – aan de telefoon hangt. Hierbij kun je de klant stap voor stap telefonisch of via videobellen ondersteunen in het zelf oplossen van de storing.
Wees je concullega’s voor en bied de klant een oplossing waar hij zelf nog niet aan had gedacht. Door jouw klant in deze tijd zoveel mogelijk te ontzorgen en met slimme oplossingen van dienst te zijn, zorg jij ervoor dat je een streepje voor hebt. Mag jij drie keer raden bij wie de klant met vervolgopdrachten terugkomt als we dit vreselijke virus de kop hebben ingedrukt…