fbpx
Blog
Badkamertrends gespot op SHK

Vergeleken met het sanitairaanbod op de SHK zijn de traditionele beurzen in Nederland niet marktdekkend genoeg om een goed oordeel te vellen over ontwikkelingen

 

Niets ten nadele van de badkamerdeelnemers op VSK en Installatie Vakbeurzen, maar voor marktdekkende grandeur en grote trendsettende introducties op badkamergebied moeten we toch echt naar de oosterburen. In oneven jaren in Frankfurt (ISH), in de even jaren, zoals deze week, in Essen (SHK).

 

Het werkelijke sanitairbeursleven van vóór de wand heeft zich verplaatst naar deze podia. Straks volgen nog de groothandelshows. Die SHK werd deze week door opvallend veel Nederlanders bezocht. Hier wél het elan uit de tijd van –pak ‘m beet- Baden in Holland, hier ook een beleving dat de neergeslagen badkamermarkt opkrabbelt. Andere tijden, maar een interessante markt voor de overgebleven showroomhouders en sanitairspecialisten. Kilk hier voor een foto impressie vanaf de beursvloer.

 

Wat zijn de trends?

Naast een groot aantal nieuwe producten, die u op deze site en in ons vakblad Installatie en Sanitair zult terugvinden, konden we een aantal trends destilleren uit de gesprekken op de beursvloer

 

1) Onderkant markt

Een groot aantal fabrikanten kiest er strategisch bewust voor om de onderkant van de markt te bedienen met nieuwe productlijnen. Dit betekent: veel design voor weinig geld, maar wél de A-merk-kwaliteit; focus op projectenmarkt én renovatie. Ook: een enorme groei van private labels, verzorgd door diezelfde A-merken. Detaillisten en installateurs krijgen zo alternatieven in de prijsgeoriënteerde markt. Anderzijds zet ook de verluxing door. Het middensegment lijkt het kind van de rekening.

 

2) Wie welke waarde?

Wie voegt welke waarde toe? Leveringsstructuren liggen onder een vergrootglas. In de kleiner worden de marges ontstaan bv mechanismen waarbij fabrikanten besluiten direct aan detaillisten te leveren. Dat kan, dat mag. Dit biedt kansen tot onderscheid voor zowel groothandel, fabrikant als detaillist. Er worden keuzes gemaakt, en daar is de markt in het grote geheel bij gebaat. Maatwerkstrategie, OWM, private labels, wel of geen showroom, extra diensten behalve dozen schuiven en bankieren, marketing richting consument. Positionering tov internet; negeren, accepteren of meedoen? Allemaal zaken die spelen en die de markt boeiend houden. Wie niet kiest, hangt.

 

3) Meer techniek inside

Er zit steeds meer techniek in de badkamer. Denk aan waterbesparende douches, douche-wtw, slimme bedieningspanelen, inbouwmodules, douche-wc’s, audio/video. Dit betekent dat fabrikanten steeds meer de installateur opzoeken om deze techniek goed en bijvoorbeeld waterdicht uit te voeren. Het opleiden en binden van de vakman/dealer is een belangrijk item voor veel grote sanitairbedrijven. Kansen voor de badkamerspecialist die deze kennisdeling als toegevoegde waarde ziet; die niet terugdeinst voor integratie van E en W, en zijn mensen op opleiding stuurt naar fabrikanten, die dit op hun beurt weer steeds meer gaan facilitairen.

 

4) Leve de bediening

Net als elke andere installatie, is ook op badkamergebied een sterke focus op praktische, slimme, comfortverhogende en energiezuinige bediening. In combinatie met techniek, staat de gebruiker als mens meer dan ooit centraal. De apps gaan eindelijk verder dan enkel digitale productcatalogussen. Digitale aansturing zet ook hier namelijk keihard door. Heeft het bad de juiste temperatuur? Individualisering van instellingen. Dit betekent dat het detaillist en sanitairverkoper meer dan ooit mensgeoriënteerd moet worden, in plaats van louter product- en techniek gefocust. Alles in dienst van…  

 

5) Groei in zorg

Zorg. Een belangrijke groeimarkt, die nu nog voor een deel in handen is van ‘medisch sanitair’. Levensloopbestendigheid wordt steeds belangrijker. Mensen wonen langer thuis, hebben over het algemeen wat te besteden voor renovatie/aanpassing van badkamer, maar willen géén ‘ziekenhuissanitair’. Dus mooie vlakke vloersystemen, kranen met ergonomische grepen, slimme bad-douche-combinaties, benaderbare en gedegen meubels in tijdloze vormgeving. Praktisch, maar wel met zo veel mogelijk design. Een door veel bedrijven nog onderschatte markt.

 

6) Toilettechniek.

Eerder aangestipt, maar de verluxing van de toiletten zet verder door. Na marktleiders Toto en Geberit, komen ook alle andere grote merken met douche-wc’s, en intelligente voorzetelementen. Het randloze toilet wordt standaard in een aantal collecties.

 

7) Materiaalvariëteit

Materiaalcombinaties: keramiek, hout, kunststoffen, corian, composiet etc. We zien het al langer bij badkamermeubels, maar het breekt nu op alle fronten door. Combineren moet, kleuren mogen, en dat het liefst verpakt in concepten die keuzevrijheden als modewoord hebben. Ook kranen komen in andere oppervlaktematerialen en kleuren, uiteraard tegen in een meerprijsje. Zachte organische vormen zijn de trend: afgeronde hoeken en subtiele randen.

 

8) Groene randje weg

Het milieuvriendelijke argument is blijkbaar passé voor de gemiddelde badkamer. Jaren geleden zagen we elke fabrikant nog koketteren met groene randjes. Nu niet meer. Waterbesparing of hergebruik van warmte moet én kán, maar vooral de energierekening is leidend motief. Water verspillen is niet verboden. Het is maar net hoe duurzaam men die warmte opwekt. Zo kun je de hete aardappel ook doorgeven…

 

Meer over de SHK, trends en productintroducties in de komende nummers van vakblad Installatie en Sanitair én op deze site. En in onze nieuwsbrief uiteraard.

 

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.