
Mooi voorbeeld van ‘anders’ lokaal adverteren in de regio Haaglanden/Rijnlanden, waar de lokale afdeling van Uneto-VNI bussen liet beplakken met de boodschap: kies voor kwaliteit. Punt.
De afzender zegt in dit geval dus niet: koop mijn waar, of knetterkorting hier, maar kies voor het onderscheid in prestatie en beleving. De mens centraal, als klant en vakman, en een heldere boodschap: wij leveren geen cv-ketel; wij leveren warmte en daarmee doen wij het anders dan anderen. Een particulier is namelijk niet primair geïnteresseerd in techniek.
Dicht bij doelgroep
En natuurlijk, het zou mooi meegenomen zijn als landelijke vertegenwoordigers alle bussen in Nederland zou laten beplakken. Dat gaat denk ik niet gebeuren. En dan nog: het geeft véél meer voldoening en waarde om dit lokaal of sectorspecifiek zélf op te pikken; hoe dichter bij huis of bij de eigen doelgroep, hoe beter. Met collega’s, concurrenten, met de brancheorganisatie, de franchiseorganisatie, inkooporganisatie, businessclub of wat voor samenwerkingsverband dan ook. Vele handen maken licht werk, en niets is zo krachtig als de kracht van samenwerking.
Kosten-baten?
Het gaat lang niet altijd om de afzender; het gaat vooral om de boodschap. En wie nu denkt ‘boh boh, wat kost dat allemaal niet?’, die denkt exact als die klant die juist dat besef moet krijgen dat een rendabele, duurzame en veilige installatie méér is dan enkel het allerlaagste prijskaartje van beun de haas. Goed voorbeeld doet vast volgen.
Wie zich ook op onderscheidende of originele wijze presenteert aan (potentiële) klanten, stuur me een mail, of reageer hieronder. Ik wil in de komende tijd meer voorbeelden van dergelijke initiatieven op deze plek laten zien. Om te prikkelen, om te inspireren.