fbpx
Blog
CO: de dag na het publiciteitsbommetje

Als jonge vader was het even extra slikken om een vader te horen vertellen hoe zijn kleine meid tijdens een logeerpartijtje bij een vriendinnetje samen met haar stierf in de badkamer. Koolmonoxidevergiftiging.

 

 

Gisteren werd Nederland werkelijk bedolven onder berichtgeving over CO-doden door open gastoestellen en gebrekkig geïnstalleerde  of slecht onderhouden cv-ketels. Een strak geregisseerde publiciteitscampagne die breed gecoverd werd.

 

Voor ons als vakidioten bracht de reportage, hier terug te kijken (tip!), weinig nieuws qua feiten. Het onderzoek van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid werd in juni al aangekondigd (en is dus nog niet af), het aantal ongevallen al langer bekend in de branche. Net als het feit dat corporaties al enige tijd bezig zijn om gevaarlijke toestellen in huurwoningen te vervangen, iets waar wel wat vaart achter mag. Ook is bekend dat de kwaliteit van het geleverde installatiewerk aan ketels achteruit holt door prijsdruk, obscure toetreders, onkundige monteurs, gebrekkig  onderhoud, én slecht opdrachtgeverschap. We krijgen wekelijks foto’s toegestuurd van de keiharde installatiewerkelijkheid in Nederland. De publiciteitsbom van gisteren maakte duidelijk dat het grote publiek niet veel affiniteit heeft met haar gasinstallatie. Daar is nu hopelijk verandering in gekomen. 

 

Ondertussen in Den Haag

Politiek Den Haag vindt dat de markt de kwaliteit zelf moet borgen, en dus komt er niets terecht van een verplichte keuring van gasinstallaties en een bescherming van de vakman die er zich mee mag bemoeien. Ondanks de pleidooien van Brandweer Nederland en Uneto-VNI. Terwijl er in Duitsland en België prima functionerende systemen zijn, en er in Nederland een goed plan op de plank ligt. Deregulering is het credo, Vestigingswet passé. Tenzij het tij gaat keren.

 

Stookseizoen

De timing van de publiciteitspiek is perfect. Nu de nazomer ten einde is, en overal de ketels weer volop gaan snorren. Ook nu de branche zélf bezig is het kwaliteitsniveau van haar . Maar ook ook omdat het prijsniveau van de gemiddelde ketel dramatisch laag is, en de toestellen onder de kostprijs via reguliere kanalen in handen van onkundige klussers komen. Iets waar een deel van de keten de schouders bij ophaalt; het is nu eenmaal zo.

 

De menselijke factor

Maar soms brengt de menselijke factor patstellingen in beweging. Gisteren gaven de persoonlijke verhalen van slachtoffers en nabestaanden de reukloze, dodelijke koolmonoxide namelijk een nadrukkelijk gezicht, en dat is wat mij betreft de winst in al deze droevigheid. Als er door dit verhaal minimaal een paar particulieren, corporaties, vakklunzen of politici tot inkeer komen, dan was het een confronterende, maar vruchtbare dag, met dank aan het publiciteitsbommetje.

 

Ik hoop dat vandaag in ons land veel telefoons rinkelen. Niet zozeer bij de verkooppunten van CO-melders (dan blijven de slechte toestellen namelijk CO produceren), maar bij leveranciers en installateurs die hun vak wél verstaan en de klant op 1 hebben staan, bij de verkooppunten van goede meetapparatuur voor onderhoudswerk, en bij woningbouwverenigingen die huurders nog altijd in een risicogroep laten wonen. 

 

Bekijk de reportage van Dit is de Dag hier terug.

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

4 reacties op “CO: de dag na het publiciteitsbommetje

  1. Henk de Boer schreef:

    Wel even een kanttekening dat een vakkundigheid en Uneto-VNI leden inschakelen de problemen zouden verhelpen. Vandaag staat een gerenommeerde installateur voor het hekje in Assen, waarbij het netwerkbedrijf zelfs nog een controle heeft uitgevoerd. 2 doden.
    Ook in België is CO-vergiftiging een groot probleem, dat systeem is dus ook niet dé oplossing.

    Het valt mij op dat veel installateurs dit nieuws aangrijpen voor eigen gewin (marketing), terwijl ik zeker weet dat de helft gewoon meedoet in aanbestedingen tegen afbraakprijzen en monteurs nauwelijks opleidt. Kost namelijk geld en dat is er niet.

    Uneto-VNI zou dus ook wat kritischer naar haar eigen leden mogen zijn.

  2. Frans Groenendijk schreef:

    Klopt maar het begint bij bewuswording en aandacht voor de problematiek, ongeacht wie schuldig is etc. Elk ongeluk voorkomen is er een. 40 procent van mensen laat ketel niet inspecteren dus verantwoording van mensen zelf benadrukken ipv altijd maar installateur aan te wijzen

  3. Popo schreef:

    @Henk de Boer
    opleidingen worden niet gedaan omdat het geen meerwaarde heeft. Aan de buitenkant zie je niet dat een monteur wel of geen opleiding heeft gehad.

    Echter, en dat zie ik veel te weinig terug, laat als serieuze installateur klanten een review geven. Dit werkt enorm goed. Mensen surfen zich suf naar reviews. Doe daar wat mee.

  4. Gjalt Teeninga schreef:

    Ook diverse installateurs doen geen goed onderhoud.
    als er verwacht wordt dat een cv service monteur meer dan 10 ketels op één dag onderhoud moet doen dan is er volgens mij alleen inspectie gedaan naar gasdruk , verbranding en controle cv druk maar schoonmaken is er niet voldoende bij.

    advies neem de tijd op hoe lang een cv monteur bezig is met het onderhoud en vraag waarom deze geen inspectie van binnen uit moet hebben of lees de gebruiksaanwijzing van de fabrikant wat er om de zoveel tijd gebeuren moet aan de cv ketel.
    veel succes

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.