fbpx
Blog
‘Dan gaat u maar verhuizen’

Het zal je maar gezegd worden, als hulpbehoevende burger die bij een gemeente aanklopt voor pak hem beet een bijdrage in de kosten voor een traplift of badkameraanpassing.

 

Alsof een installateur zijn klant telefonisch meedeelt dat hij maar een trui aan moet trekken als de verwarming het niet doet. Alsof de ANWB of autobedrijf de klant met panne adviseert de fiets maar te pakken. Het bieden van een ‘onredelijk’ alternatief voor een concrete hulpvraag; dan werk je niet aan je klanttevredenheid.

 

Verschraling

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning maakt vanaf dit jaar gemeenten verantwoordelijk voor hulpvragen en financiering van middelen om langer thuis te blijven wonen; een grote verandering voor hulpbehoevende Nederlanders, soms letterlijk en figuurlijk het lijdend voorwerp bij de veranderingen –lees: verschraling- van de zorg. Daarom is dit  een belangrijke groeimarkt voor de bouw en installatiewereld. Denk aan drempelloze toegang, het aanbrengen van intercom/domotica, aanpassing aan de badkamer of een gelijkvloerse aanbouw met slaap- en badkamer. Maar denk ook aan energiebesparende maatregelen om woonlasten onder controle te houden, zodat langer thuis wonen ook haalbare kaart wordt.

 

Overleden

Als we de ouderenbond ANBO mogen geloven, verloopt de implementatie en uitvoering van de WMO op gemeenteniveau alles behalve vlekkeloos, terwijl er een groot tekort is aan aangepaste seniorenwoningen. Ambtenaren hebben te weinig kennis van zaken, en het vergoed krijgen van een maatregel  kost veel moeite. Onlangs sprak ik een ondernemer wiens klant inmiddels was overleden toen zijn gemeente eindelijk fiat gaf op een woningaanpassing. Het zijn paarse krokodil-taferelen. Maak de borst maar nat om een innovatie of concept voor WMO-vergoeding in aanmerking te laten komen. Het is een bekend fenomeen: oud versus nieuw-denken. Brancheoverschrijdend, functie-overstijgend en oplossingsgericht werken; het is niet voor iedereen weggelegd.

 

Voorbeelden

Laten we het er op zijn zachtst gezegd op houden dat de ambtenaren en lokale overheden nog moeten wennen aan hun nieuwe rol. Dit is misschien een last voor bedrijven die vaart willen zetten achter deze groeimarkt. Anderzijds ook een kans voor samenwerkingsverbanden en branche-initiatieven die gemeenten en bewoners met zorgvragen ondersteunen, adviseren en ontzorgen in dit dossier. In het maartnummer van Installatie en Sanitair een aantal mooie voorbeelden hiervan, want de brede uitdaging zit niet enkel in techniek, maar in ondersteuning richting financiering. En belangrijk: stel de mens centraal, in plaats van de beleidsregel, het cijfertje of de gewoonte. Heeft u voorbeelden, positief of negatief? Contact ons. De conclusie uit het artikel is realistisch doch hoopgevend: het is nog geen vetpot, deze zogenaamde groeimarkt, maar met dit ANBO-onderzoek in de openbaarheid is dat misschien geeneens een verrassing.

 

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.