Blog

Je moet er niet al te vaak mee te maken hebben; klanten die niet betalen. Maar hoe voorkom je dat? Ik geef je drie tips.

Er bovenop

Maak van tevoren duidelijke afspraken. En vertel de klant wat je betalingstermijn is. Ga er vervolgens bovenop zitten. Zet geen 14 dagen betalingstermijn op je factuur als je toch pas na 30 dagen gaat herinneren. Dan kun je veel beter 30 dagen hanteren, om er vervolgens kort bovenop te zitten.

Geen betalingskorting

Om hun geld sneller binnen te krijgen, geven sommige installatiebedrijven 2 procent betalingskorting. Bijvoorbeeld als de nota binnen 14 dagen wordt betaald. Mijn tip: doe dat (bijna) nooit! Natuurlijk, je hebt het geld dan sneller binnen. Maar de rente op de bank is tegenwoordig bijna 0 procent. Je geeft zo wel heel makkelijk 2 procent omzet weg.

Zelfs als je in het rood staat op de zakelijke rekening tegen een rente van 5 procent, dan moet je nog geen 2 procent betalingskorting geven. Voor een bedrijf met vijftien werknemers betekent dit laatste een rentebesparing van zo’n 12.000 euro per jaar, maar ook dat er zo’n 50.000 euro omzet minder binnenkomt. Je resultaat gaat dus naar beneden! Nee, zet je debiteuren liever op een andere manier onder druk.

Pak de telefoon

Goed debiteurenbeheer betekent dat je het proces goed controleert. En dat er op kantoor iemand verantwoordelijk is voor het versturen van de aanmaningen. De eerste aanmaning kan prima per post of mail. Maar pak daarna de telefoon. Dat is veel effectiever. Je hoort dan ook veel eerder waarom er niet wordt betaald. Bijvoorbeeld omdat er een klacht is. Maar ook dat er niet betaald wordt uit onmacht. Oftewel, die klant heeft het geld op dat moment niet. Ook dat is een signaal dat je moet opletten.

Ik ken een directeur van een installatiebedrijf die bij de tweede aanmaningen altijd zelf nabelt. Hij vraagt dan nooit naar de boekhouder, maar naar de manager daarvan. Of naar de directeur van dat bedrijf. Met de vraag: Waarom betalen jullie ons niet? Die directeur vindt het erg belangrijk om die aanmaningen zelf te doen. Hij doet dat niet alleen voor het geld. Maar ook om te horen wat er speelt bij zijn klanten.

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is accountant en vennoot bij accountantskantoor Ruhl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.