fbpx
Blog

Om eerlijk te zijn schrok ik best wel van de cijfers. Van de werknemers die nieuw onze branche inkomen, stroomt de helft binnen twee jaar ook weer uit. Daarom is het goed om te kijken waar dat nou aan ligt. En hoe je als er als werkgever voor kunt zorgen dat je je personeel langer aan je bindt. Zeker in een tijd waarin er al bijna geen nieuwe mensen te vinden zijn, is personeel vasthouden het sleutelwoord.

Ontevreden

De cijfers over de in- en uitstroom in de installatiemarkt zijn afkomstig uit een recent onderzoek van Wij Techniek. Interessant zijn de redenen waarom werknemers onze branche weer verlaten. Je zou misschien denken dat het aan het salaris ligt. Maar dat is het helemaal niet. De installatietechniek betaalt gewoon goed als je het vergelijkt met andere soortgelijke technische beroepen. Nee, de twee redenen die er met kop en schouders bovenuit springen zijn onvrede over hun leidinggevende en het ontbreken van mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Zoals het volgen van een cursus of opleiding.

Interessant is wat werkgevers daartegenover zetten om hun personeel te boeien en te binden. Een goede sfeer, betere arbeidsvoorwaarden en meer salaris is daar de top 3. Best bijzonder eigenlijk, want meer salaris bijvoorbeeld, daar gaat het die werknemer helemaal niet om. Een prima salaris is mooi, het mag altijd meer zijn. Terwijl je van meer ontwikkelmogelijkheden op je werk juist wel vrolijk wordt. Ander punt waar werknemers ontevreden over zijn is de geringe invloed die ze hebben op hun werktijden en de mogelijkheid tot parttime werken. In de branche wordt er doorgaans vijf dagen in de week gewerkt. Terwijl nieuwkomers in de markt in toenemende mate graag parttime willen werken.

Conclusie

De conclusie van het onderzoek is dat je als installatiebedrijf meer moet investeren in het opleiden van het personeel. Om ze zo meer aan je te binden. Maar hoe word je nou een actief leerbedrijf? Dat begint al door anders naar je bestaande personeel te kijken. Je hebt altijd werknemers die helemaal niet zitten te wachten op het begeleiden van een leerling of stagiaire. Val die daar dan ook niet mee lastig. Maar er zijn er ook vast één of meer die dat wel erg leuk vinden. En daar ook feeling voor hebben. Kijk, dan heb je goud in handen. En ga eventuele extra trainingen ook niet in de avonduren doen. Nee, gewoon onder werktijd. Bijvoorbeeld eens in de week op een middag. In de avonduren willen jongeren sporten. Of hebben ze andere plannen. Dan moet je ze daar niet mee lastig vallen. De tijden zijn veranderd.

Het probleem is dat er in de branche relatief weinig wordt opgeleid. Wat ik vaak terughoor van werkgevers is dat hun monteurs daar helemaal niet op zitten te wachten. Als je dat maar vaak genoeg zegt, dan ga je daar als bedrijf ook geen nieuwe mensen mee trekken. Terwijl het juist zo belangrijk is om op dat gebied actief te zijn. Want dan ga je van een wervingsstrategie naar een opleidingsstrategie! In plaats van het telkens binnenharken van nieuwe mensen – met de achterdeur open – ligt dan veel meer de focus op hoe je ze binnenhoudt. En dat ze dus niet via de achterdeur weer verdwijnen.

Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM

Wat is voor jou als werknemer het belangrijkste in je werk?

Bekijk resultaat

Laden ... Laden ...

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur en vennoot bij RHM accountancy en advies. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.