Het is een nieuwe trend. Installateurs die ‘Installatie as a Service’ aanbieden. Oftewel, de klant betaalt een vast maandbedrag voor de installatie, inclusief een servicepakket. Maar verkijk je er niet op! ‘As a Service’ doe je er niet zomaar even bij. Dat is superlastig! In deze blog vertel ik je wat de grote valkuilen zijn.
Start rustig
Ga ‘Installatie as a Service’ niet direct bij alle klanten aanbieden, zodra je daarmee begint. En al zeker niet bij nieuwe klanten. Want met een nieuwe dienst bij nieuwe klanten maak je het jezelf onnodig ingewikkeld. Nee, begin eerst bij je bestaande klanten. Je zult merken dat dat al moeilijk genoeg is. Want het invoeren van ‘Installatie as a Service’ gooit je hele bedrijfsmodel om. Het is ook goed om van tevoren te kijken bij welke bestaande klanten ‘As a Service’ het beste past. Je kan zoiets ook gefaseerd invoeren.
Wat wil de klant?
Ga bij het samenstellen van je ‘As a Service’-pakket niet uit van je eigen dienstenpakket. Nee, zet de gebruiker centraal. Oftewel, wat is de wens van de klant? Zoom daarbij in op de problemen die een klant getackeld wil hebben. En waarvoor hij als service maandelijks een bedrag wil betalen. Als je dat weet – en je werkzaamheden meer standaardiseert – kom je tot pakketten die voor de klant aantrekkelijk zijn.
Wie gaat dat betalen?
De financiering van ‘Installatie as a Service’ is vaak lastig. Want hoe ga je dat als installateur voorfinancieren? Mijn tip is om niet zelf het wiel proberen uit te vinden. Zet het samen met een aantal andere installateurs op. Of vraag aan leveranciers of de groothandel of zij mee willen denken. Voor het financieringsdeel kom je dan vaak terecht bij een leasemaatschappij of een investeerder. Ook inkooporganisaties kunnen een belangrijke rol spelen bij het opzetten van een ‘As a Service’-dienst. Probeer het niet alleen te doen. Vaak blijft het dan bij goede bedoelingen en komt het niet van de grond.
Natuurlijk, er liggen kansen… Maar denk van tevoren heel goed na of ‘Installatie as a Service’ bij jouw bedrijf past!
Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden