Blog

Die van ons

1

Als Brabantse ouders het over hun kinderen hebben, hebben ze het niet over “hun dochter” of “hun zoon” maar over: ”die van ons.. “

Alle ouders willen het beste voor hun kinderen. Daarnaast is ook ons onderwijs erop gericht (en wordt er door de onderwijsinspectie op afgerekend) om het maximale uit elk kind te halen. Binnen het onderwijs is, helaas, geen ruimte om elk kind persoonlijk te begeleiden op de zoektocht naar en ontwikkelen van de individuele talenten. In plaats hiervan leggen we elk kind vanaf de peuterklas langs een meetlat. Wanneer hij/zij niet binnen de bandbreedte past van de grafiek, gaan we op zoek naar de reden van deze “afwijking “. Als je dan maar lang genoeg test, komt er vanzelf een verklaring in de vorm van een gedrag- of leerstoornis uit het rijtje ADD, ADHD, Autisme, Asperger, Dyscalculie, Dyslexie, etc. uit.

Naast ondernemer heb ik de afgelopen jaren als bestuurder en toezichthouder in de keukens van diverse onderwijsinstellingen mogen kijken. Daarnaast ben ik in mijn rol als vader van 3 kinderen ook betrokken geweest bij de bijzondere wereld van het onderwijs.

Cijfertjes

Ons onderwijssysteem is zo opgezet dat wanneer een kind eenmaal is geïndiceerd met één of meerdere van deze stempels er een bijzonder economische proces op gang komt. Elk kind met een indicatie krijgt namelijk een rugzak waarin deze stempels worden gestopt. Hierbij voegt onze overheid aan elk stempel een aantal euro’s toe om de extra zorg hiervoor te kunnen bekostigen. Het onderwijs is blij met deze zorgleerlingen met een rugzakje aangezien zij hierdoor extra geld krijgt en kunnen hiermee invulling geven aan hun zorgplicht. Het geheel is juridisch mooi verpakt in de Wet Passend onderwijs. Dat dit alles gepaard gaat met een extreme administratieve last voor scholen en docenten mag duidelijk zijn. Als de cijfertjes maar kloppen zijn we in control.

Een mindere bijkomstigheid is dat kinderen een deel van hun identiteit aan deze stempels ontlenen. Ik heb dyslexie dus ik ….. Hun ouders hoeven zich niet meer te schamen en kunnen nu aan hun vrienden en familie vertellen waarom hun kind niet naar het VWO kan. En de school krijgt extra geld voor zorgcoördinatoren, IB-ers, etc.

Iedereen gelukkig zou je denken.

Iedereen heeft talent

Miljoenen voor stimulering technisch onderwijsHet feit dat ieder kind anders is heeft een reden. Het is namelijk de reden waarom wij als mensheid kunnen bestaan en ons blijvend kunnen ontwikkelen. Afwijkingen buiten de bandbreedte maakt daarnaast dat ieder mens uniek is en over bijzondere persoonlijke talenten beschikt. Met ons huidige onderwijssysteem leren wij echter onze kinderen dat wanneer je anders bent (afwijkt van de middenlijn) je een afwijking hebt, buiten de groep valt en niet past in het ‘perfecte’ plaatje. Iets wat bij de leeftijdsgroep van 6 t/m 16 jaar knetterhard binnenkomt. Dan is het juist super belangrijk om bij een groep te horen. Hiermee diskwalificeren wij als volwassenen, onbedoeld en onnodig, een grote groep kinderen. Het perfecte plaatje bestaat trouwens niet en is enkel een illusie zonder enig nut.

Als ondernemer in de installatietechniek ben ik mede verantwoordelijk voor meer dan 200 medewerkers en zie dagelijks de mooiste voorbeelden dat wanneer je ieder mens (jong of oud) neemt zoals hij/zij is, er achter komt wat hem/haar drijft en boeit. Met vallen en opstaan komt iedere medewerker zo achter (de vaak nog verborgen) talenten. Deze talenten houden trouwens geen enkel verband met intelligentie, leeftijd, afkomst of (voor)opleiding.

Leer-werk-omgeving

Techniek verplichte kost op basisschoolDe school is niet altijd meer de beste plek om ieders talenten te ontdekken en te wikkelen. Wanneer je bijvoorbeeld zeer praktisch bent ingesteld of over te veel energie beschikt om stil te zitten en te luisteren is een leer-werkomgeving binnen een bedrijf vaak beter, nuttiger en een stuk leuker. En het feit dat studenten er gelijktijdig ook een zakcentje mee verdienen werkt zeker mee in de motivatie.

Als installatiebranche hebben wij voor de energietransitie de komende 50 jaar honderdduizenden (!) kinderen nodig die hun praktische en theoretische talenten willen inzetten om onze wereld een stuk duurzamer te maken.

Beste ouders, de toekomst van uw kind is maakbaar wanneer u uitgaat van de bijzondere talenten van uw kind. Het is aan u om ze de juiste richting te geven.

De installatieondernemers zorgen er voor om alle talenten uit elk kind te halen en ze een passende leer- en werkplek te geven, waar echt iedereen gelukkig is.

Over Marc van Delft

Marc van Delft (1966) is directeur van totaalinstallateur en technisch dienstverlener Van Delft Groep in Nieuwkuijk. Marc van Delft blogt over mensen, gebeurtenissen en observaties die hem inspireren, prikkelen, of van invloed zijn op het bedrijf.

Bekijk alle berichten van Marc van Delft

1 reactie op “Die van ons

  1. Titia Fluks schreef:

    Dag Marc, Recht uit het hart in het hart. Mag ik jouw blog delen op onze LinkedIn pagina? Groet, Titia Fluks Leren en Werken Midden-Brabant

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.