fbpx
Blog
Blog, Carola de Ruijter, Bedrijfsopvolging

“Hoe regel ik de opvolging in mijn familiebedrijf op een goede manier?” Vraag jij je dat ook regelmatig af? Om vervolgens over te gaan op het beantwoorden van een aantal dringende e-mails van jouw klanten? Een kleine troost: je bent niet de enige. In veel familiebedrijven wordt opvolging vooruit geschoven. Redenen genoeg. Geen tijd, niet weten waar te beginnen of, heel menselijk als het om een ingewikkelde kwestie gaat: uitstelgedrag.

Ziel en zaligheid

Het familiebedrijf overdragen naar de volgende generatie is een complex en emotioneel proces. Dat geldt niet alleen voor de overdrager, maar ook voor de opvolger. Voor de nieuwe generatie is het een uitdaging om daadwerkelijk de leiding over te nemen van een voorganger die het bedrijf heeft opgebouwd of uitgebouwd en daar zijn ziel en zaligheid in heeft zitten. Bovendien: de overdragende generatie heeft soms best moeite het roer uit handen te geven. (Herkenbaar? Eerlijk zeggen!)

Hete brij

Een overdrager van een familiebedrijf verwoordde het laatst heel treffend. Hij zei: “We draaien al jaren om de hete brij heen en we komen geen steek verder!” Opvolging is een gezamenlijk proces dat je samen met de familie moet doorlopen. Zeker wanneer je de familieband goed wilt houden én het bedrijf succesvol wilt laten voortbestaan. Door zaken maar uit te stellen ervaren veel directeuren dat zij, als het om opvolging gaat, in een impasse zitten.

Uit de impasse

Hoe kom je nu uit die impasse? Daar hebben we een oplossing voor: het opvolgingsplan. Stapsgewijs beantwoorden we samen met de ondernemers uit het familiebedrijf een aantal vragen die uiteindelijk helderheid geven over wat er nodig is om de opvolging in gang te zetten, te begeleiden en met succes af te ronden. Compleet met een tijdspad. We hebben de belangrijkste vragen voor je op een rijtje gezet:

  • Hoe kunnen we als familie het bedrijf goed overdragen zodat we deze succesvol kunnen continueren?
  • Hoe houden we tegelijkertijd de familieband goed?
  • Welke stappen moeten er worden gezet en wanneer?
  • Wie krijgt welke functie na de overdracht?
  • Welke competenties zijn nodig om in de toekomst een goede sturing te geven aan het bedrijf?
  • Hoe kunnen we als familieteam in de toekomst nog beter samenwerken?

(On-)geschikt?

“Is de nieuwe generatie geschikt om het bedrijf te leiden?” Het is en blijft moeilijk om op een zakelijke manier te kijken naar de competenties van de volgende generatie. Dus is het raadzaam om samen met een externe partij vast te stellen welke competenties er zijn en welke ontbreken. Om vervolgens een opleidingsplan met heldere meetpunten op te stellen. Voor de een past het om door middel van coaching en begeleiding ‘on the job’ snel verder te komen en stappen te zetten naar het beoogde doel. Voor de ander werkt het het beste door trainingen op maat te volgen en leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in het dagelijks functioneren. In beide gevallen geldt: draai niet langer om de hete brij heen, maar stel samen met ons een aanvalsplan op.

Op 11 februari 2020 start een nieuwe training ‘Succesvol Opvolgen in het familiebedrijf’.

Over Carola de Ruijter

Carola de Ruijter (1972) leidt samen met haar zus een familiebedrijf FamilieZaken. Door een stevig fundament met jarenlange kennis en ervaring met het familiebedrijf, hebben zij hun krachten gebundeld en coachen en trainen zij exclusief familiale ondernemers zodat zij de beste versie van zichzelf worden. Meester in het managen van emoties. Waarom? Familiebedrijven hebben een ijzersterke overlevingsdrang maar worden regelmatig zwaar op de proef gesteld door botsende belangen tussen de familie en het bedrijf.

Carola blogt over haar ervaringen in het familiebedrijf, de complexiteit van emoties met zakelijkheid, samenwerken met familieleden en het opvolgingsproces.

Bekijk alle berichten van Carola de Ruijter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.