
Waarom lukt het een installateur wél om binnen één dag een crisisteam op te zetten, maar lukt het ons níet om met een team naar de toekomst van het bedrijf te kijken? Terwijl deze coronacrisis vraagt om juist nú door te pakken.
Als accountant en adviseur voor de installatiebranche zie ik het als mijn taak om dingen aan te jagen. Het valt me op dat de meeste installatiebedrijven in deze coronatijd heel snel hebben geschakeld. Bijvoorbeeld door een crisisteam op te richten. Projecten werden naar voren gehaald, weliswaar met minder inleners, maar het omzetverlies bleef beperkt. De tijd van hozen lijkt voorbij. We kunnen ons weer richten op de volgende fase. Dus niet met het hozen van de boot, maar met het nieuwe zeil. Oftewel, hoe zorg je er als installatiebedrijf voor dat je sneller gaat varen? Sneller dan de concurrent.
Toekomstteam
Als het mogelijk is om binnen één dag een crisisteam te starten, waarom begin je dan als bedrijf geen toekomstteam? Het is minstens zo belangrijk om een continue focus op de toekomst te hebben. De installatiebranche gaat de komende jaren enorm veranderen. Juist nu kun je daar de goede keuzes in maken.
Bij een klant van ons, een installatiebedrijf, kwam de naastgelegen hal vrij. Daar zijn ze in deze crisistijd begonnen met een eigen prefabafdeling. Een mooi voorbeeld van hoe je jezelf als het ware dwingt om tot actie over te gaan. Die installateur wilde dat al jaren. Maar door een hal te huren die geld kost en die elke dag vanuit de directiekamer te zien is, verplicht je jezelf om daar ook mee verder te gaan.
Mammoettanker
Grote veranderingen gebeuren vaak pas na ingrijpende gebeurtenissen. Zoals een ziekte of een echtscheiding. Soms vraag ik me weleens af: gaat het nog steeds te goed met de installatiemarkt? Veranderen is vaak erg moeilijk. Ik vergelijk een installatiebedrijf weleens met een grote mammoettanker. Als je met zo’n tanker soepel de haven wilt binnenvaren, dan moet je op tijd beginnen met bijsturen. Als zo’n stuurman op het laatst nog heel hard moet bijsturen, dan zeggen we al snel: ‘dat heeft hij goed gedaan’. Knap hoor! Terwijl hij er eigenlijk van tevoren niet goed over na had gedacht.
Hoe lang wacht jij nog voordat je gaat bijsturen?
Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden