
Sommige installatiebedrijven zijn bewust of onbewust hardhorig.
Â
Of Oost-Indisch doof. Naar een klant luisteren, is wat anders dan een klant horen. Dit is een vak apart. En degene die dat wél goed kan, heeft een goede business in handen. Een monteur die mogelijk werk ziet, als hij toch voor ketelonderhoud over de vloer komt. Een installateur die zijn opdrachtgever niet overlaadt met technisch gereutel, terwijl deze vooral gewoon ontzorgt wil worden. Kortom: waar ontmoeten vraag en aanbod elkaar op de meest effectieve manier voor een faire prijs. Waar is win-win, nóg echt win-win? Waar is niet het vel-over-de-oren-trekken, maar de werkelijke prestatie leidend?
Â
Ze zijn er. En de voorbeelden liggen op straat. In de zojuist verschenen Installatie en Sanitair toevalligerwijs drie projecten waarbij de installateur in zijn rol als adviseur op dit vlak onder normale marktcondities puik werk heeft kunnen leveren. Geen technische rocket-science, maar simpelweg denken met respect voor én in het belang van de klant, in het belang van de gebouwprestatie en in het belang van de samenwerking tussen bouwpartijen. Samenwerken is namelijk ‘gewoon’ een kwestie van communiceren en het nemen van verantwoordelijkheid. En toch worden er ook nog dagelijks -zie video hieronder- gladiatoren en spoilers geïnstalleerd. Spijtig genoeg, of misschien juist goed voor degenen die wél het onderscheid maken? Laten we voor nu maar vooral om onderstaand filmpje lachen:
Â