Blog

‘Te weinig installateurs voor een groter wordende vraag naar warmtepompen’. Het BNR-nieuwsradio-item dat ik vorige week hoorde, wekte mijn interesse. Als BRL 6000-21 gecertificeerde en Bodem+ erkende mkb-installateur weet ik hoe kansrijk, maar ook lastig het is om warmtepompen aan de man te krijgen. En dan in het bijzonder de warmtepompen met gesloten bodembron. Het is nog veel zaaien, en beperkt oogsten. En dat zullen veel collega-installateurs ook ervaren, vermoed ik.

Nog geen mainstream-techniek

De warmtepomp met gesloten bodembron is een fantastische manier om nieuwbouw en bestaande bouw te verduurzamen. Van het gas af, en qua rendement een stuk beter dan de lucht-water-variant met buitenunit. De warmtepomp is, ondanks de aantrekkelijke subsidies, met een gemiddelde investering van € 15.000  simpelweg nog een (te) duur alternatief voor de mainstream. Maar de massa komt in beweging, en daarmee zou de techniek goedkoper moeten worden. Hoera voor de klimaatdoelstellingen, hoera voor de eindgebruiker en hoera voor installateurs die geloven in deze techniek en daarin investeren.

Hoge drempel

Leverancier Peter Centen van Nathan Projects sprak op de radio dat de drempel voor installateurs hoog is om de pompen te mogen installeren, en dat de duurzame trein daardoor mogelijk vertraging op kan leveren. Die installateurs zijn volgens hem nog niet gewend aan de schoolbanken, want installateur-zijn is een vrij beroep. Ze lopen tegen belemmeringen op. En dus kunnen wat hem betreft de eisen voor dit papiertje wel wat bijgesteld konden worden, om het toegankelijker te maken voor de kleine installateur.

Wat kost certificering?

plaatje geldDat eerste klopt. Het kost wat moeite en geld om de BRL 6000-21 verkrijgen en te behouden. Ter illustratie: het hele traject tot certificering kost ons jaarlijks grofweg  € 3.000. Enkel met certificering, die enkel geldt op bedrijfsniveau, ben je er niet: je wilt dat je monteurs beslagen ten ijs komen. In ons geval viermaal een opleiding á raison € 1.500. We doen dit graag, want we geloven in de techniek, en investeren graag in onze mensen. (zouden meer collega’s moeten, doen word je aantrekkelijke werkgever van ;-)). Maar: voor een kleine installateur die enkele warmtepompjes doet, is de investering, met de huidige beperkte schaal, gewoonweg (nog) geen sluitend businessmodel.

Overal een oplossing voor

Wildgroei warmtepompbronnen aangepaktGelukkig voor deze doelgroep, zijn er bedrijven die dit uit handen nemen, zoals het bedrijf waar de spokesman in dit interview werkt. Ter illustratie: zo’n bedrijf, in bezit van de benodigde BRL’s voor bron en bovengronds werk, engineert, boort, en stelt de warmtepomp in bedrijf. Uiteraard de warmtepomp van het merk dat zij importeren. En dit doen ze ongetwijfeld goed; het pakket creëert een aantrekkelijke bestekstandaard. En dat voor de administratieve kosten van enkele tientjes per warmtepomp, die niet opwegen tegen de gemiddelde kosten die wij nu als mkb’er per gerealiseerde warmtepomp –merk onze keus- aftikken aan bedrijfskosten.

Met of zonder de installateur?

Je ziet het hier, je ziet het bij de grootschalige NOM-woningen. De leverancier, die over de lokaal en regionaal gewortelde installateur heen stapt óf een onmisbare samenwerking creëert. Concurrent en partner tegelijk. Dat doen ze businessplan-technisch goed, maar wringt zich daar niet ook het capaciteitsprobleem dat zij zelf ter discussie stellen?

Het beste voor hebben met de kleine installateur die wel wil maar niet kan, maar ondertussen de omstandigheden scheppen om tegen diezelfde vakman te zeggen: hoef je allemaal niet te doen, dat kan voordeliger, bel ons. Maar de handjes om te onderhouden, hebben we straks wél nodig. En wie draagt zorgt voor de garanties? Wie gaat straks trouble-shooten bij eventuele problemen? De wetgeving is nog vers, de ervaringen beperkt, maar dit spookt dus wel in mijn hoofd.

Daar ga ik, als ondernemer, en iemand die graag onafhankelijk eigen keuzes maakt qua merken en systemen, graag eens verder over nadenken. Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken?

 

Over Pieter van Dijk

Pieter van Dijk (1982) is HBO-bedrijfskundig opgeleid, en daarna onder de vleugels van familiebedrijf Van Dijk Made een echte installatietechneut geworden. Heeft in zijn rol hier volop te maken gehad met de transitie van een traditioneel e- en w-bedrijf naar een moderne, prestatiegerichte dienstverlener. Tegenwoordig werkt hij als als recruiter en technisch begeleider bij Building Jobs, Cooljob, Installatievacaturebank. Pieter is eigengereid, steekt zijn mening niet onder stoelen of banken, en blogt over onderwerpen die hij in zijn dagelijkse praktijk tegenkomt.

Bekijk alle berichten van Pieter van Dijk

2 reacties op “Help, ik wil warmtepompen

  1. Roel schreef:

    Ik begrijp je reactie en je hebt zeker een punt. Toch zijn er veel installateurs die niet goed raad weten met de toenemende vraag naar alternatieven voor de CV-ketel. De markt wordt momenteel overspoeld met informatie van allerlei fabrikanten die ook een stukje van de taart willen. Consumenten zien door de bomen het bos niet meer en van de installateur wordt verwacht dat zij even een panklaar (gratis) advies ophoesten. Daar komt bij dat veel bedrijven de handen al weer vol hebben aan de aantrekkende markt waardoor dit soort zaken (helaas) naar de achtergrond verdwijnen.

    Volgens mij is het zaak voor installateurs weloverwogen keuzes te maken. Kies producten waar je echt achter staat en zorg dat je daarvan de juiste kennis in huis hebt. Ga daarmee de markt op en zorg dat je de beste bent.

    InnoTherm is gespecialiseerd in water/water warmtepompsystemen. Zowel het boren als het plaatsen van warmtepompen gebeurt met eigen materieel en vakmensen. Wij zijn merk onafhankelijk, in het bezit van de benodigde certificaten (BRL11000/6000-21) en werken samen met installateurs, bedrijven en eindgebruikers.

  2. P.H.Kaal schreef:

    Pieter heeft het bij het juiste eind !
    Alles wat hij hierboven verteld daar sta ik achter en sluit ik mij bij aan.
    Ook wij (HeatPumpService B.V.) hebben veel geïnvesteerd en zijn gecertificeerd. Wij krijgen volgende week ook onze vervolg audit alweer. Terwijl er vele installateurs achterover leunen en zich laten “ondersteunen”. En zoals Pieter al heeft weergegeven, wie draait er op voor de service en storingen ? Niet de ondersteunende partij kan ik je vertellen. Dat wordt dan “illegaal” toch weer door de installateur gedaan die dan hoogstwaarschijnlijk vet in overtreding is. En ze komen er helaas ook nog mee weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.