fbpx
Uncategorized

Waarom weet het ene installatiebedrijf geen nieuwe jonge monteurs aan te trekken en het andere wel? De belangrijkste reden is dat zo’n bedrijf snapt wat die jonge medewerkers belangrijk vinden in hun werk. En daarop inspeelt. Maar hoe weet je nou waar deze zogenoemde generatie Y en Z blij van wordt? Vraag er desnoods naar! En laat ze eens een top 5 maken van dingen waar ze de meeste energie van krijgen.

Dat geeft energie

Meer gelegenheid om parttime te werken. Meer vrijheid en zelfstandigheid. En meer mogelijkheden om je door te ontwikkelen door middel van scholing of een extra cursus. Uit onderzoek blijkt dat dat dingen zijn waar de jongere generatie blij van wordt. Op de website De Makers van Morgen van Techniek Nederland staan daar de laatste tijd erg interessante verhalen over. Inspirerende Interviews en filmpjes met installateurs die het – inspelend op de nieuwe generatie – helemaal anders aanpakken.

Zoals het verhaal van Wouterse Installatie & Onderhoud in Houten. Waar de monteurs zelf de afspraak met de klant maken, zelf hun werk inplannen en zelf het materiaal bestellen. Het bedrijf geeft het personeel alle vrijheid en zelfstandigheid. En daardoor werken ze prettiger én beter, zegt directeur Sander Wouterse. Ook inspirerend is het filmpje over installatiebedrijf Evema in Apeldoorn waar ze veel gebruik maken van zij-instromers en waar maar liefst 70 procent van de monteurs parttime werkt. Vaak wordt gezegd dat zoiets in de bouw niet werkt, maar parttime werken kan dus wel!

Aan de bak

Ook het vermelden waard is de nieuwe podcast ‘Aan de Bak’ op de website Makers van Morgen. De vijfde aflevering staat helemaal in het teken van ‘Generatieverschillen op de werkvloer’. En hoe je daar als installatiebedrijf mee kunt omgaan. Vaak hoor je de klacht van de oude generatie dat ze de jongere generatie niet meer snappen. En die kloof lijkt steeds groter te worden. Maar in plaats van te klagen zou je je ook kunnen verdiepen in die jonge generatie. Door ze te vragen van welke dingen zij energie krijgen. Vaak lopen zij op het werk tegen allerlei verouderde patronen aan waarvan de houdbaarheidsdatum allang verstreken is. In de podcast adviseert generatie-expert Aart Bontekoning om jonge werknemers gewoon eens te vragen naar hun top 5 van energievreters. Maar ook wat de vijf dingen zijn waar ze de meeste energie van krijgen op het werk. Dat levert verrassende antwoorden op.

Wat me in de installatiebranche opvalt, is dat er veel bedrijven zijn waarvan het personeel als het ware meegroeit met de leeftijd van de directeur. Het bedrijf bestaat dan bijvoorbeeld uit tien man,  acht boven de 40 en slechts twee tussen de 30 en 40. En daaronder zit dus niks! De vraag is hoe aantrekkelijk zo’n bedrijf is voor iemand van begin twintig, om daar aan te de slag te gaan? Om dat soort installateurs een spiegel voor te houden, vraag ik ze wel eens om hun medewerkers te turven. Tussen de 10 en 20 jaar oud, tussen de 20 en 30 en breng zo ook het aantal van de generaties daarboven in kaart. Vervolgens vraag ik ze dan hoe die samenstelling er over vijf jaar uitziet. Vaak is dat best wel schrikken voor ze en zijn ze compleet de aansluiting met de jongere generatie kwijt geraakt.

Betere ambassadeur

Tenslotte de vraag hoe je als bedrijf je het beste kunt profileren naar jongeren. Zet daarvoor bij voorkeur je jonge monteurs in als ambassadeur van jouw bedrijf! En laat ze bijvoorbeeld door middel van filmpjes vertellen hoe leuk het is om bij jou te werken. Post dat dan niet alleen via de eigen kanalen, maar ook via de socials van de jongeren zelf. En laat ook die jonge monteurs de rondleiding doen tijdens de open dag. Doe dat niet zelf als directeur van 50-plus. Ook al heb je nog zo het idee dat je een jeugdige uitstraling hebt. Want dat is zoals je er zelf tegenaan kijkt! Voor iemand van begin 20 is 40 al oud. Verplaats je in die jongeren. Kijk, dát is de truc bij het binden en boeien van jonge werknemers!

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is adviseur en vennoot bij RHM accountancy en advies. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.