fbpx
Blog

Als ik bij de verdeler sta, valt mij direct op dat de glaasjes van de flowmeters helemaal vol zitten met vlokken en viezigheid. Ik kan er niet eens doorheen kijken. En ook de kleur van een aantal van de eens zo transparant grijze slangen verraadt het nodige leed.

Zoneregeling

De bewoners van het huis waar ik ben, hebben vloerverwarming en kozen een halfjaar geleden in overleg met de door hen ingeschakelde installateur voor zoneregeling. Daarmee kunnen ze per ruimte de gewenste temperatuur instellen en zodra de ruimte te koud is, gaat de CV-ketel aan en komt er lekker warm water in de vloer. Althans, dat was de bedoeling. Helaas blijkt de werkelijkheid toch wat anders te zijn: hele stukken vloer blijven koud. Het duurt echt uren voordat er iets van warmte te voelen is in de ruimtes op de begane grond.

De installateur heeft al de nodige uren en liters koffie bij deze mensen achter de rug, maar het systeem werkt nog steeds niet naar behoren. De klacht die op mijn bon staat, is dan ook simpel: de regeling doet niet wat hij moet doen. Tja, dat kan van alles zijn, dus ik neem uit voorzorg wat extra producten mee en ga op pad.

Testen

Als ik aankom, ga ik eerst met de installateur controleren welke producten hij heeft toegepast en hoe hij deze heeft toegekend aan de regeling. Ook controleer ik de aansluitingen op de CV-ketel. Die is gewoon aan/uit aangesloten, dus dat kan eigenlijk geen probleem geven. Vervolgens gaan we per zone de werking testen. Ik begin bij een zone waar een deel van de vloer koud is en het lang duurt voordat er wat opwarming in de ruimte merkbaar is.

Als ik de thermostaat even fors hoger instel, zie ik dat de servomotoren van de betreffende ruimte keurig openlopen, de CV-ketel aan gaat zoals het hoort en de circulatiepomp van de vloerverwarming netjes aangestuurd wordt. Niets aan de hand, zou je zeggen. Maar helaas kan ik vanwege de vervuiling niet zien wat de flowmeters doen. Als ik met een warmtebeeldcamera kijk, zie ik dat er weinig warmtetoevoer is in twee van de vijf groepen van deze zone, terwijl de andere drie redelijk warmte doorlaten. Ook is met het blote oog duidelijk zichtbaar dat net in die twee koude groepen de slangen ook ernstige verkleuring laten zien.

Magnetiet

Ik adviseer de installateur om wat watermonsters te nemen uit verschillende punten in de installatie en deze op vervuiling te laten testen. Enkele weken later krijg ik een telefoontje van hem. Mijn vermoeden bleek juist: het systeem was ernstig vervuild door onder andere magnetiet. En na een grondige reiniging door een specialistisch bedrijf zijn er ettelijke kilo’s ijzer en viezigheid uit het systeem gehaald. Ook is er een magneetfilter geplaatst. Nu is er weer een correcte doorstroming door alle groepen en krijgen de bewoners weer heerlijk comfortabele warmte vanuit de vloerverwarming.

Over Yvian Jenniskens

Yvian Jenniskens

Als voormalig zelfstandige in de wondere wereld van (na)regelingen, hydraulische (dis)balans en trouble shooten is Yvian (1972) nu werkzaam als Account Manager bij het nieuwe thuis van Honeywell Home: Resideo. Deze - soms sportieve - vakidioot en moeder van twee heeft een passie voor social media, het delen van kennis, vrouwen in de (installatie)techniek én het oplossen van klachten. Deze passies deelt zij graag met de nodige relativering en een vleugje humor in haar blogs.

Bekijk alle berichten van Yvian Jenniskens

5 reacties op “Ik zie, ik zie… helemaal niets

  1. Henrie Glasius schreef:

    Tja yvian
    Je moet eens weten hoe vervuiling in de installathie voor problemen kan zorgen.
    Zoals je weet doen wij ook spoelen en als je de klant het advies geeft om te spoelen krijg je te horen dan plaatsen we maar een ander merk ketel. Hoe stom kun je zijn.

  2. Erwin schreef:

    Misschien niet zo heel stom om een ketel met rvs wisselaar te nemen in plaats van een ketel met stalen wisselaar.

  3. Ad Bustraan schreef:

    (deelstroom)filtratie plus de juiste waterkwaliteit/samenstelling is van cruciaal belang voor ELKE installatie ! Onwetendheid en verkeerde bezuiniging veroorzaken ellende en (hoge) kosten achteraf.

  4. Mark schreef:

    Het vervuilen heeft vaak mogelijk vele redenen.
    Immers tijdens de bouw, oude installatie delen, bepaalde soorten appendages of ook type ketel.
    Maar….kunststof leidingen genereren regelmatig inwendig een soort “slijm”. Ook zie je steeds meer leiding systemen (vloerverwarming) met diameters van 14 mm en kleiner, dit geeft regelmatig na bepaalde tijd problemen.

  5. Henk Faber schreef:

    Wat ik mis in een dergelijke systeemanalyse is de conclusie dat er altijd een aantal metalen waaronder Fe in pompen, kleppen en andere appendages aanwezig blijven! Kortom de oorzaak moet worden weggenomen, bv. door een gecombineerde lucht-/ vuilafscheider aan te brengen, waarnaast ook waterbehandeling als optie geldt.
    Daarnaast zal de aanpassing tot een regeling per verblijfsruimte het pendelgedrag van de ketel, vooral in voor- en naseizoen, doen toenemen met een (te) groot aantal starts en stops van de ketel tot gevolg. Het introduceren van een buffertje (15-20 l/kW) met een weersafhankelijk dT-regeling zal de rust en de levensduur van ketel en installatie, naast het comfort voor de bewoner(s) doen toenemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.