fbpx
Blog

Een week op ’s werelds grootste installatiebeurs. Een nabeschouwing van zaken die normaliter een inhoudelijke nabeschouwing niet halen. Oftewel: wat gebeurde er in Frankfurt in de kantlijn.

 

In vakblad Installatie en Sanitair en op Installatie.nl komende tijd veel aandacht voor alles wat in onze tassen, fotokaartjes en achterhoofden verdween. Hier de fotoalbums. Hier een twitterverslag. Hieronder een verslag van het randgebeuren. Want ook dát is belangrijk.

 

Imposant (1)

IMG_3445.JPGVooraf aangekondigd als indrukwekkend, en dat was het ook. Grohe, overgenomen door de Japanse gigant Lixil, had een nieuwe, (nog) grotere plek (een eigen hal!), en liet dit weten ook. Bekijk hier een video van de making off.

Een imposante videowall van tientallen meters, dansende kranen als marionetten, watersymfonieën op muziek, en een bijzonder gaaf schuimbadconcept uit Japan. Minpuntje: verdwaalrisico, lentezon-hitte, en om het vele water hygiënisch te houden, had de Duits/Japanse gigant op de dag van ons bezoek nogal driftig met de chloorbus geschud.

 

Imposant (2)

buderus2Eenzelfde grote videowall zagen we bij Buderus. Het Bosch-concern spande qua grootte samen met Viessmann de kroon in de ‘ketelhal’; maar won het op punten dankzij een aloud beproefd concept: zet een drietal bloedmooie modellen rond je nieuwe Logamax, laat beursbezoekers er mee op de foto gaan, en toon het resultaat in reuzeformaat op je videowall. Het gaat immers om de inhoud.

 

 

010-15_Buderus_Messeabend-d-Wohnungswirtschaft_ISH-2015_jpg_173425

 

Eye-opener

IMG_3612.JPGHét belangrijkste verschil tussen Duitse en Nederlandse beleving van installatietechniek werd zichtbaar bij Vaillant. Waar de gemiddelde Nederlander zijn neus ophaalt voor de verwarmingsinstallatie, weten de Duitsers het volk wildenthousiast te maken met een limited edition; hét pronkstuk van je technische ruimte, met nostalgie die wij Hollanders niet snappen. Kost te veel.

 

Opluchting

Om de 22 hallen een beetje fatsoenlijk te doorkruisen, is het een verademing om je op het buitenterrein door een riksja van de ene naar de andere hal te laten fietsen. In het lentezonnetje. Beter dan stiefelen op een roltrap onder een glazen overkapping , op je voorganger gedrukt.

 

Tegenvaller

Wil de ISH qua duurzaamheid écht een statement maken, is het raadzaam om een systeem te ontwikkelen waarbij de tonnen aan papier die nu van eigenaar verwisselen, gewoon digitaal via de bezoekerspas (online of via usb) kunnen worden opgeslagen, dan wel opgestuurd. Naast vele bezoekersruggen, zijn er ook té veel bomen gesneuveld.

 

Beste flyer

IMG_3635.JPGIMG_3634.JPGOp het moment dat ik de loftrompet wou toeteren over het compacte flyertje van Brink inzake de nieuwe Air 70 ging het mis. De Staphorster fabrikant koos voor een kek in alle denkbare richtingen uitklapbaar flyertje voor haar nieuwe compacte decentrale ventilatietoestelletje. Het idee: in het oog springen, en een houdbare flyer maken. Ingenieus, de Rubiks Cube onder het foldermateriaal. Maar terwijl ik dit schreef, stierf het gebbetje een jammerlijke dood ter redactieburelen. Idee een 10, houdbaarheid: 4 hele dagen.

 

Afknapper

De échte doorbraaktechniek, daar waar je mond van open valt, was ondanks hoop (en beloftes) de grote afwezige. Verwarmingsfabrikanten blijven voortborduren op (steeds zuinigere) gastoestellen en de bekende (hybride) warmtepomptechnieken. De brandstofcel is nog altijd het konijn, dat uit de hoed springt. Een miniscule productaanpassing, en het plakkaat Weltneuheit wordt al straffeloos op de stand gekwakt. Er was géén talk of the town in de perskamer. En dat is jammer.

 

Afknapper (2)

Omdat het kan. Wie een beurs bezoekt, moet soms even uitstijgen boven praktische Hollandse nuchterheid. Als je een vertegenwoordiger van een fabrikant de wezenlijke vraag stelt ‘Waarom zou ik dit moeten willen hebben?’, kun je een techniek of product gauw scharen onder de noemers, haalbaar, marktrijp, conceptueel leuk of #omdathetkan.  Waarom zou je je smartphone moeten pakken om een wastafelkraan aan te zetten? Sta je in je badkamer, moet je eerst naar beneden om ‘m op te halen. Alsof je je grote boodschap prettiger of beter kunt doen, wanneer Celine Dion je toezingt.

 

Eye-catcher

IMG_3490.JPGMet een thermostatische radiatorkraan met constante debietregelaar (de opvolger hiervan) blijft het egaal warm in huis, en kun je zelfs een reptielen-ei uitbroeden. Met die kerngedachte had IMI Heimeijer een terrarium met twee Australische hagedissen op de stand. Constant 40 graden was het daarin. Het jonge mannetje (links), en het bejaarde vrouwtje gaapten en hapten naar nieuwsgierige journalisten, en flirtten zonder gêne met elkaar. Een verzorger gaf tekst en uitleg, en antwoord op de Marianne Thieme-vraag: “Nee, hoor, deze beestjes kennen geen stress.” IMI Heimeijer had een after beurs-event bij de Frankfurter Zoo, zeg maar bij de beestjes thuis. En wij kregen een hagedisknuffel. Dé boodschap: installateur, regel die installatie in!

 

 

Inwendige mens

De ISH laat zien dat beursleven met een gezond natje en droogje altijd (ook vóór borreltijd) kan, zonder hier pedante regeltjes voor nodig zijn. Scribent dezes gebruikte onder meer een klassiek met zuurkool gegarneerde Frankfurter bij Viega. Terugkerende klassiekers als Brezeln, het eigen bedrijfsbiertje (Tece) en de warme middaghap voorkomen dat men lichter thuis komt. Bij luxe badkamerdesign zou exquise sushi beter ogen. Maar ja: het blijft wel Duitsland, dus Eisbein en Käse mit Musik. Niet te harden: de Chinese voedsellucht in hal 4.2, en warme popcorndampen.

 

Beursgebbetje

IMG_3575.JPG

De notoire verzamelaar kwam weer stevig aan zijn trekken. Toch blijft Duitsland traditioneel, ook in de give-aways. Meest gespotte item is wederom de kinderfietsvlag, gevolgd door de gereedschapkoffer, de emmer en de eeuwig opduikende kleine groene Wilo-rugzak (links, zijn die nóg niet op?).

B_7flgJWsAEjhoP

De Tesla bij Uponor kon men, na inlevering van gegevens, slechts in bruikleen winnen. Eervolle vermelding voor het veelbelovende doosje van Villeroy & Boch, dat we een hele dag hoopvol meesjouwden, maar waarover na opening de meningen  uiteen liepen. Zonder te mokken over een gegeven paard, maar oordeel zelf (zie onder). Tip voor de marketeers: wie een deoroller uitdeelt, heeft elke dag na 14u het meest felbegeerde item van alle 22 hallen.

mok v&b

 

(update 18-3. Vandaag een envelop vól nieuwe exemplaren van de ‘beste flyer’ mogen ontvangen. En collega erg blij gemaakt met hiernaast afgebeelde aardewerken design drinkbeleving)

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site, Installatie en Sanitair en Bouwproducten.nl, allen producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 14 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouwvakbladen. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. In vrije tijd zowel sportfanaat als bourgondiër en niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.