Blog

Het zal midden jaren tachtig geweest zijn dat ik voor het eerst het woord ‘internet’ hoorde. De eerste die ik erover hoorde was Jay Curry, mijn toenmalige baas (in die tijd had je nog een baas). Jay vertelde mij geduldig wat dat was, dat internet. Ik knikte, maar begreep het niet echt. Ik was al blij als ik mijn floppy met de goede kant naar boven in de pc stopte en dat ik overweg kon met Framework en dBaseIII. Het internet klonk voor mij als science fiction.

Informatiehonger

Op dat moment was ik me niet bewust van de doorbraak van internet die enkele jaren later zou volgen. Jay evenmin, trouwens. Toch was hij een van de eersten in mijn omgeving die ervan had gehoord, die zich erin had verdiept en die de ontwikkeling ervan volgde. Dat gaf hem een voorsprong.

Dat Jay wist van iets waar anderen, onder wie ik, nog nooit van hadden gehoord, was geen toeval. Jay had een niet te stillen informatiehonger. Naast De Telegraaf (“ik leer Nederlands van Henk van der Meijden”) en het Financieele Dagblad las hij de Automatisering Gids, Computable, Adformatie, Advertising Age en Direct Effect. En dan vergeet ik er ongetwijfeld nog wel wat. En hij las boeken bij de vleet. Ik vroeg me wel eens af waar hij de tijd vandaan haalde, want hij werkte hard en was ook nog geregeld op de golfbaan te vinden. Wat was zijn geheim?

Nieuwsgierigheid

Jay’s geheim was zijn jaloersmakende nieuwsgierigheid naar ontwikkelingen op het snijvlak van klanten en technologie. Met die professionele nieuwsgierigheid kun je zijn geboren, maar het kan ook een bewuste keuze zijn. Vanuit de overtuiging dat nieuwsgierigheid je kennis vergroot en je een voorsprong geeft op anderen. Want kennis is macht.

Jay zou zich vandaag de dag geen moment hebben verveeld. Zeker niet als hij installateur was. Meer dan ooit wordt in de installatiebranche gewerkt aan het verbeteren van de klantgerichtheid en de klantbeleving. Technologie neemt een steeds belangrijker plaats in in het leven van de installateur. De eigenschap die installateurs kan helpen succesvol te anticiperen op de grote veranderingen die op hen afkomen, is nieuwsgierigheid. Interesse in alles wat nieuw is en je kennis ervan vergroten, zal je helpen een voorsprong te krijgen of te behouden. Blijf nieuwsgierig!

Over Frans Reichardt

Frans Reichardt (54) is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. Hij spreekt, inspireert en motiveert. In zijn vrije tijd is hij hartstochtelijk vader, zoon, vriend en supporter. Volg Frans op Twitter.

Bekijk alle berichten van Frans Reichardt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.