fbpx
Blog

Een opvallende move: een warmtepompfabrikant koopt een installatiebedrijf. Een voorwaartse stap in de keten, waar de branche maar aan moet gaan wennen.

Dit bericht zorgde voor wat gefronste wenkbrauwen en felle reacties : je toeleverancier die in feite concullega wordt. Maar het is niets nieuws: in de automobielbranche is het al jaren een trend dat lokale dealers worden opgeslokt door de grote importeurs of jezelf je Tesla online kunt configureren. Je sneaker kun je ook direct bij Adidas samenstellen, en in installatieland zijn we al gewend dat grote servicebedrijven in handen zijn van energiereuzen. Dan is de overname van een bescheiden installatiebedrijf klein bier. Nieuwe concurrenten houden je scherp.

Direct leveren is niets nieuws

Dat toeleverende bedrijven over de installateur heenstappen is niet nieuw: dat gebeurt al jaren. De één is daar eerlijk en transparant over, de ander doet het stilletjes om het professionele circuit niet voor de kop te stoten of van twee walletjes te eten. De klassieke bouw en installatieketen staat al langer onder druk. De ongelofelijke vraag naar (duurzame) installatietechniek versus de krapte aan materialen en mensen levert nieuwe toetreders en bewandelde wegen op. Dat is juist vernieuwing waar de traditionele installatiemarkt baat bij kan hebben. En het versnelt de energietransitie, en zet de markt op scherp qua tarieven en toegevoegde waarde. En ja: daar wordt soms wel eens een trots gekrenkt of een uitglijder gemaakt.

Welke keuzes maakt het installatiebedrijf?

De installateur die zich hier bovenmatig druk over maakt, kampt misschien met onzekerheid, angst of frustratie. Angst voor het toekomstige verdienmodel. De lokale/regionale ondernemer passeert op dit moment veel kruispunten richting de toekomst. Kruispunten met keuzemogelijkheden. Het is niet voor niets dat veel bedrijven nu van de hand gaan, en dat investeringsmaatschappijen zich storten op goedlopende regionaal opererende installateurs. Ook installatieland evolueert. Iedereen kampt met uitdagingen: veel aanvragen maar geen monteurs en materialen. Die frustratie over de materiaalschaarste is te billijken; het is wrang dat je een jaar op je bestelling moet wachten, om vervolgens je leverancier een installatiebedrijf te zien kopen. Iedereen wil het ijzer smeden wanneer het heet is.

Alles is nodig voor een hoger doel

Maar kom op: laten we dingen genuanceerd zien. Het zou heel naïef zijn om te veronderstellen dat al die tienduizenden hybride warmtepompen via het klassieke kanaal (fabrikant-groothandel-installateur) de markt in komen. Er komen nog veel meer nieuwe toetreders die allemaal direct de eindgebruiker opzoeken. Er worden woningfabrieken gebouwd, IKEA verkoopt zonnepanelen en prefab gaat een steeds grotere rol spelen: deal with it. Uiteindelijk is de taart van woningverduurzaming heel groot. Klimaatdoelen en de energierekening van iedereen vragen om actie.

Monteur = goud

Al die nieuwe spelers en start-ups hebben een gemeenschappelijke uitdaging: monteurshanden. Er blijft een ongelofelijke krapte aan installatiecapaciteit. Het installatiebedrijf mét installatiecapaciteit zit nog altijd op een schat. Maar die schat verliest wel aan waarde wanneer je niet open-minded de nieuwe wereld in kijkt, en slim met die capaciteit op gaat springen. En al helemaal wanneer je niet investeert in technische vakkennis om kwaliteit te leveren. Een goede installateur met wortels in het werkgebied, een goed netwerk, vakmensen en nazorg heeft nog altijd veel streepjes voor op de cowboy die een lucratieve markt betreedt voor het snelle geld.

Ga uit van eigen kracht en scherpte. Dat is een stuk leuker ook.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.