Blog

Het is je vast niet ontgaan dat het op 1 maart Nationale Complimentendag was. Ik had geluk, want uitgerekend die dag kreeg ik bezoek van de installateur die mijn cv-installatie kwam inspecteren.

Zijn bezoek stond aangekondigd tussen 08.00 en 12.00 uur. Om 08.15 uur ging mijn voordeurbel. Het was Frits, de installateur. Om privacy-redenen heb ik zijn naam hier veranderd, want hij heet eigenlijk Frans. Ik complimenteerde hem dat hij zo mooi op tijd was en wees hem de weg naar de cv-installatie. Even later bracht ik hem koffie. Frits was duidelijk geen lachebekje, want er kon geen lachje vanaf.

Mopperen

Toen er uit mijn ketel water op de vloer liep en Frits mij vroeg om een handdoek, gaf ik hem die.
Voor vertrek bood ik hem nog een koffie aan. Hij sloeg het aanbod beleefd af, want hij moest naar een volgende afspraak. Kort daarvoor hoorde ik hem hardop mopperen over de planning van zijn afspraken.

Bij vertrek bedankte ik Frits voor zijn hulp. Van Frits geen opgewekte handdruk of bedankje voor de gastvrijheid, de koffie of de handdoek. Ik moest denken aan een variant op die aloude mop:

‘Ken je die mop van die installateur die zijn klant een compliment gaf?’

‘Die gaf-ie niet!’

Festival van gemiste kansen

Het bezoek van Frits was een festival van gemiste kansen. Er kon geen bedankje vanaf, geen compliment, geen opgewekte handdruk. Hiermee miste hij alle kansen zijn klant extra aandacht te geven en waardering te tonen. En installateur Zuurbekje weigerde ook hardnekkig te lachen. Ik ben benieuwd hoe hij dat doet met zijn partner, zijn kinderen, de buurvrouw, zijn collega’s en uiteraard zijn andere klanten. Wat deze installateur blijkbaar niet weet, is dat de aandacht en waardering die je geeft met een persoonlijk en oprecht bedankje of compliment, onbetaalbaar zijn. Die raken de ander vaak het diepst.

7 Tips voor een goed compliment

Hoe geef je een goed compliment? Op nationalecomplimentendag.nl staan deze 6 tips:
Tip 1. Praat, schrijf of sms altijd in de ik-vorm. Zo laat je de ander zien dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ander is. Voorbeeld: ’Ik wil je graag laten weten dat ik het heel bijzonder vind dat je al 17 jaar klant bij ons bent…’

Tip 2. Complimenteer iemand persoonlijk. Een compliment aan een groep is goed bedoeld, maar niemand voelt zich er persoonlijk door aangesproken.

Tip 3. Maak concreet wat jij zo bijzonder vindt. Zeg erbij waarom de ander volgens jou en compliment verdient. Voorbeeld: ‘Ik vind het geweldig dat je ons altijd zo gastvrij ontvangt.”

Tip 4. Doe het op een manier die bij jou past. Vind je het moeilijk om het te zeggen, schrijf het dan op.

Tip 5. Doe het op een manier die bij de ander past. Vind iemand het leuk om in de belangstelling te staan, geef het compliment dan gerust waar anderen bij zijn. Heeft iemand dat liever niet, doe het dan onder vier ogen.

Tip 6. Overdrijf niet, want dan komt je compliment onnatuurlijk over en kan het zelfs tegen je werken.

Ik voeg er nog een tip aan toe:

Tip 7. Als je zelf een compliment krijgt, aanvaard het dan in dankbaarheid. Wimpel het niet weg, neem het blij in ontvangst en bedank de gever met een stralende lach.

Voor installateur Frits is er nog hoop, want volgend jaar is het op 1 maart opnieuw Nationale Complimentendag. Als je daar niet op wilt wachten, begin dan vandaag met het geven van complimenten. Ze kosten niks en zijn van grote waarde. Als het de ontvangers en jou goed bevalt, ga er dan gerust mee door.

Over Frans Reichardt

Frans Reichardt (54) is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. Hij spreekt, inspireert en motiveert. In zijn vrije tijd is hij hartstochtelijk vader, zoon, vriend en supporter. Volg Frans op Twitter.

Bekijk alle berichten van Frans Reichardt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.