Blog

Ik ga een bekentenis doen. Houd je goed vast, hier komt-ie: ik weet niet wat voor cv-ketel ik heb. Het merk of type? Werkelijk geen idee. En om het nog erger te maken: ik voel ook nauwelijks behoefte het te weten.

Warm douchen

Het huis dat ik sinds juni dit jaar bewoon, heeft een klein zoldertje. Daar staat een cv-ketel. Dat weet ik, omdat de dame van de woningcorporatie, toen we de woning bekeken, even de vlizotrap naar beneden deed, zodat ik er een blik op kon werpen. Ik zag het: er staat een ketel. Het kwik liep die dag tegen de 30 graden Celsius, toch vond ik het geruststellend dat ik het huis kan verwarmen als dat nodig is. En dat ik elke ochtend lekker warm kan douchen.

Warme woon- en werkkamer

Frans Reichardt thermostaatInmiddels is het december en staat de verwarming dagelijks aan. De temperatuur in huis is behaaglijk. Als ik thuiskom en ik zet de thermostaat hoger, zijn mijn woon- en werkkamer in een mum van tijd warm. Dat vind ik belangrijk. Toch weet ik nog steeds niet wat voor cv-ketel ik heb. Blijkbaar vind ik dat veel minder belangrijk. Zodra mijn thermostaat mij een melding geeft dat het tijd is de cv-ketel bij te vullen, ga ik het zoldertje op en zie ik het vanzelf. Die desinteresse voor de cv-ketel bespeur ik bij meer mensen. Mijn moeder meldde laatst verheugd dat binnenkort bij haar een nieuwe cv-ketel wordt geplaatst. “En? Wat is het geworden?” vroeg ik haar. De vraag verraste haar: “Oh, dat weet ik niet, hoor!”.

Ziel en zaligheid

Frans Reichardt doucheIk kan me voorstellen dat het voor een installateur moeilijk te verteren is dat klanten zo weinig interesse hebben in het product waar hij elke dag zijn ziel en zaligheid in legt: de cv-ketel. Wat interesseert die klant dan wel? De klant wil dat het warm en behaaglijk is in huis. Dat er warm water is in de keuken en in de badkamer of douche. Het apparaat dat daarvoor zorgt, is weliswaar noodzakelijk, toch is het niet waar het je klant om gaat. Eigenlijk wil je klant helemaal geen cv-ketel.

Warmte

Frans Reichardt behaaglijkJe klant wil de zekerheid van warmte en dat is precies waar jij, als installateur, voor zorgt. Jij levert geen cv-ketel, jij levert veel meer dan dat. Je levert de zekerheid van warmte. Dat begint met een goed advies, goede materialen, goeie mensen, goede bereikbaarheid en goede service. Daarbij horen een goede offerte en een goede cv-ketel. Als je maar onthoudt dat het die klant gaat om iets anders: de zekerheid van warmte. En jij zorgt daarvoor. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. Daarom ben je er ook voor de klant als het nodig is. Je bent de Warmtewacht van de Algemene Nederlandse Warmte Bond.

Ik wens je mooie dagen met de warmte van allen die je dierbaar zijn.

Over Frans Reichardt

Frans Reichardt (54) is De Klantenluisteraar. Hij helpt ambitieuze bedrijven aan blije klanten en betere resultaten. Hij spreekt, inspireert en motiveert. In zijn vrije tijd is hij hartstochtelijk vader, zoon, vriend en supporter. Volg Frans op Twitter.

Bekijk alle berichten van Frans Reichardt

8 reacties op “Je klant wil helemaal geen ketel

  1. Elmer schreef:

    Heel logisch dat mensen die interesse niet hebben. Tegenwoordig moet je al zo veel weten voor relatief simpele dingen. Daarom extra belangrijk dat een dergelijk voorwerp in huis doet wat ie moet doen. Ik denk ook dat naast de cv installatie de ventilatie unit te weinig aandacht krijgt. Minstens zo belangrijk. Waar we naar toe moeten is dat deze apparaten een link hebben met een netwerk en via hat netwerk de juiste (lees geintereseerde) persoon op de.hoogte brengen. Niet omdat het kan maar omdat het noodzakelijk is.

    • Frans Reichardt schreef:

      Bedankt voor je toevoeging, Elmer. De technologische mogelijkheden waar je op doelt, zullen de installateur inderdaad helpen zijn klanten nog meer te ontzorgen en hem te geven wat-ie eigenlijk wil: de zekerheid van warmte. Door tijdig te signaleren wanneer er een kink in de ketel, uh kabel is. Of liever nog: wanneer die er dreigt te komen. Deze ontwikkeling kan de installateur en zijn klanten nog veel meer mooie dingen brengen.

  2. Willem v Donselaar schreef:

    Beste klanten het product Toon van Eneco zou jullie meer inzicht kunnen geven door het monitoren van u verbruik en de status van cv ketel.

  3. Harm de Weerdt schreef:

    Beste Frans,

    Toon van Eneco is toch de technologische oplossing waar je op doelt? Of mogen oplossingen niet bij naam genoemd worden?

    • Frans Reichardt schreef:

      Goedemorgen Harm, nee, dat is niet de technologische oplossing waar ik op doelde. Waar ik het in mijn reactie op Elmer’s bericht heb over “technische mogelijkheden” doel ik op technische mogelijkheden in het algemeen (‘the internet of things’). Ik doelde niet op een bepaalde oplossing van een bepaalde aanbieder.
      Het bericht van Willem van Donselaar van Eneco over “het product Toon van Eneco” kwam op mij nogal ‘reclamisch’ over. Zowel qua toon als door het feit dat het afkomstig is van Eneco. Als het bericht is bedoeld om lezers te helpen en voor te lichten over technische oplossingen die meer inzicht geven in verbruik en status van de cv ketel, zou het logisch zijn meer oplossingen te noemen dan enkel die uit eigen keuken. In deze categorie zijn immers meer oplossingen beschikbaar dan enkel die van Eneco en die worden niet genoemd.

  4. Wesley schreef:

    Goed onderhoud is het halve werk daar is geen toon voor nodig met een gewoon simpel aan uit thermostaatje werkt het toestel het beste geen poespas!

    • Frans Reichardt schreef:

      Hi Wesley, betekent dit dat de simpele aan/uit-thermostaat het uiteindelijk zal winnen van de slimme thermostaat? Of zal die laatste zich doorontwikkelen en uiteindelijk de nieuwe standaard worden? Wat denk jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.