fbpx
Blog

De cv-ketel is het meest gevaarlijke apparaat in huis, en staat altijd aan.

De consequenties van eventuele fouten die installateurs en monteurs maken zijn enorm. Denk aan brand, explosie door gaslekkage, wateroverlast, kortsluiting of zelfs CO-vergiftiging met dodelijke afloop.  

De fabrikanten

Ik ondervind aan den lijve wat de fabrikanten allemaal doen om de producten zo veilig mogelijk aan de man te brengen. Maar als de cv-ketels van de band lopen en verdwijnen in de vrachtwagen, weten fabrikanten niet wat de eindbestemming is. Met een beetje geluk komt de eindbestemming boven water als de ketel wordt aangemeld voor garantie.

De zoektocht

Wat doet een consument als de cv-ketel aan vervanging toe is? Even een bezoek brengen aan Google en al snel komt hij of zij in een woud aan cv-ketels terecht, en de koper is ten einde raad. Gelukkig is daar de Consumentenbond en is de redding nabij. Nog even de pagina raadplegen waar je de vraag krijgt “welke ketel zoek je?”, maar al snel zie je ook hier door de bomen het bos niet meer. Het lijkt allemaal op elkaar. Tot slot ook even op de site van de fabrikanten kijken, maar ook daar is het al niet veel beter.

De teleurstelling

Even weer terug naar Google op zoek naar een installateur, maar daar kom ik in een eindeloze rij van installateurs terecht die zichzelf allemaal de beste vinden. Hoe weet ik nu of hij vakbekwaam is? Na enig speurwerk kwam Snellie Jellie in beeld. Hij was niet duur en had op korte termijn tijd. De ketelkeuze was een leuk dingetje voor niet teveel geld, het merk deed er volgens hem niet toe, ze zijn toch allemaal hetzelfde. Ik zal jullie de teleurstelling met Snellie Jellie besparen om niet ongeloofwaardig over te komen. Tja, een leuk dingetje voor niet te veel geld en Snellie Jellie was in geen velden of wegen te zien toen het fout ging.

Levensgevaarlijk

Met enige regelmaat zien we foto’s voorbijkomen op de sociale media waar de meest krankzinnige installatiefouten te zien zijn. We doen er vaak een beetje lacherig over, waarna de boosdoener alsnog onder allerlei verwensingen wordt bedolven. Wie veroorzaakt toch dat levensgevaarlijke knoeiwerk? Nu niet direct roepen dat ‘de zzp’er’ of ‘de beunhaas’ dat zijn, maar ook installatiebedrijven en de monteurs komen in het rijtje voor. Levensgevaarlijk.

Het slachtoffer

De gebruiker is natuurlijk het slachtoffer van het prutswerk waar hij of zij mee opgescheept zit. Met een beetje geluk krijgt hij of zij zendtijd in een tv programma waar het knoeiwerk breed wordt uitgemeten. De zogenaamde installateur wordt ook nog eens door een filmploeg achtervolgd en wordt, desnoods met een voet tussen de deur, met allerlei vragen bestookt. Het slachtoffer zou ook een flinke driezel om de oren moeten hebben, want heeft hij of zij voldoende gezocht naar een vakbekwame partij? Ik kan jullie verzekeren, die zijn er genoeg.

De certificering

Vanaf 2020 gaat de certificering voor installatiebedrijven en monteurs van start. Zouden we daarmee een halt kunnen toeroepen aan de ongevallen en het prutswerk, of zijn de prutsers en de Snellie Jellies niet te stoppen?

Ik hoor van jullie.   

Over Marius Valk

Marius Valk (1956) was zelf installateur, en is nu vanaf 2005 technisch instructeur bij cv-ketelfabrikant Remeha in Apeldoorn. In deze functie krijgt hij jaarlijks honderden installateurs over de vloer voor scholing en training. In zijn blog deelt hij zijn ervaringen in het contact met installateurs; zaken die hem opvallen en persoonlijk raken, veel voorkomende technische details, of ontmoetingen die te denken geven. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de fiets en op de tennisbaan.

Bekijk alle berichten van Marius Valk

11 reacties op “Levensgevaarlijke cv-ketel

  1. Kees schreef:

    De installatie-branche krijgt te maken met de certificerings-maffia (InstallQ/Techniek Nederland). Opvreters die niets presteren voor het geld wat betaald moet worden jaarlijks. Handhaven doen ze niet omdat ze dat niet kunnen (gebrek aan kennis?).
    De meeste CV-installateurs zijn nu niet gecertificeerd en ik heb al van verschillende vernomen dat ze dat ook niet van plan zijn. De reden voor de certificering is dat nu, toevallig nu we van het gas af moeten, de branche moet professionaliseren om CO ongelukken te voorkomen. De afgelopen 30 jaar was dat kennelijk geen probleem. De ‘hobbyisten’ zullen we niet bereiken met deze maatregel, sterker er zullen meer hobbyisten ontstaan als er een tekort aan CV-installateurs ontstaat. Bovendien veel van deze ‘hobbyisten’ zijn de Nederlandse taal niet machtig, dus zullen er nooit iets van begrijpen. En die enkele installatie fout van een Feenstra stagiaire die te vroeg alleen op pad gestuurd wordt, zal ook gewoon blijven. Waarvan akte uit de praktijk.
    Kortom: Certificering gaat niets brengen.

    • cv-dokter schreef:

      Ben het 100% met je eens Kees! De fabrikanten zijn net zo schuldig om de cv-ketels maar aan iedereen te leveren! (Bol.com, Warmteservice, bouwmarkten enzovoort enzovoort)

      • Andrettie schreef:

        Het is al veel vaker gezegd Remeha levert uitsluitend aan de groothandel en hebben geen enkele zeggenschap aan wie de groothandel wel of niet levert. De leveringsplicht is Europees geregeld.

        • michel schreef:

          Dus de groothandel is de boosdoener. Die achter de deur doorleveren aan warmteservice en webshops? Dus daar de pijlen op richten?

        • Joop schreef:

          Is dat zo? Remeha komt wel terug in alle reclame campagnes van Warmteservice en dit is een partij die overal terugkomt in HET kanaal van verkoop aan de consument. Dus jullie zeggen eigenlijk niet schuldig te zijn zoals cv-dokter hierboven aangeeft maar de praktijk wijst anders…

    • jos schreef:

      Beste Kees ,

      Helemaal met je eens , Nederland is op technisch ,economisch, stikstof etc etc gebied helemaal aan het vastlopen .Het is allemaal gebaseerd op geld dat Den Haag komende jaren meer en meer tekort komt om orde op zaken te stellen .
      Ook Techniek Nederland blijft geld tekort komen .Certificeringskosten worden komende jaren alleen maar verhoogd om alle personeelkosten , gebouwkosten etc voor Techniek Nederland te financieren .Kosten worden grotendeels opgehoest door de installateurs die nog gecertificeerd willen blijven.Het wordt een grote technische puinhoop onder leiding van de bestuurders van Techniek Nederland komende jaren .Bestuurders zonder technische kennis met witte boorden zijn er genoeg in Nederland .Technische vakmensen die met hun handen kunnen werken die hebben we juist nu nodig !!!! door invoering van deze 2020 certificering worden installateurs/gezinnen alleen maar op nog meer kosten gejaagd. Let op mijn woorden .Jaarlijks onderhoud ketel gaat meer kosten , verzekeringspremies gaan meer kosten etc … , er ontstaat een opeen stapeling van diverse oplopende kosten die onbetaalbaar gaan worden .

  2. Mark schreef:

    Hallo,

    Klopt zeker allemaal!
    En de installateur krijgt altijd de “schuld”
    Wat natuurlijk deels natuurlijk wel klopt.
    Maar gaan “we” in de toekomst geen ongelukken krijgen met alle alternatieven verwarmings bronnen?

  3. Thomas schreef:

    Ik vind het een beetje slap van de fabrikanten omdat ik de installaties niet veilig genoeg vind. Ook bij een goed gemonteerde installatie kan er iets kapot gaan en kan de ketel CO produceren of een gat in de wisselaar branden.
    De ketels zijn hier onvoldoende op beveiligd.

    De oplossing is een verplichte co/CO2 sensor in de uitlaat van de ketel, die gelijk digitaal de gas/luchtverhouding regelt. Met een extra veiligheidsklep bij de gasmeter en een methaan sensor in de ketelruimte is een ongeluk met honderden procenten te verlagen.

    Dus een kwestie van willen en geld.

    • Henk schreef:

      Waarom moet die verplicht worden?
      Als je twijfelt aan de/je werkzaamheden kan je ze natuurlijk ook meteen bij plaatsing aanbrengen?
      Maar ja, dan gaat het weer over de “ kosten” en de meeste mensen/ klanten willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
      Kwaliteit kost tijd en dus ook meer geld, ik begrijp niet dat de kwaliteit onder de prijs moet lijden.
      Doe het goed of doe het niet, en waarom zou je een ketel gaan plaatsen voor een belachelijk lage prijs.
      De installatiewereld werkt het zelf in de hand door voor een appel en een ei een ketel te plaatsen/ verkopen.

      Wordt tijd dat de verzekering gaat zeggen dat bij het plaatsen door niet vakbekwame mensen de verzekering niet uitkeert bij ongevallen/ schades.
      Wie dan nog voor de ‘ snelle Jelle’ kiest heeft dan misschien pech gehad, de keus ligt dan bij de klant.

  4. Harrie schreef:

    De markt is nu zo dat de prijs door de fabrikant kapot is gemaakt. Zij bepalen precies de prijs waarvoor de installateur het toestel bij de groothandel meekrijgt. Ongeacht groothandel x of y. Voorbeeld atagwarmte is zogenaamd geen verlengstuk van ATAG maar zij maken zelf de prijs kapot . Certificering is goed maar moet wel op gehandhaafd worden denk dat de regeling zoals deze er nu ligt alleen door gecertificeerde bedrijven nageleefd wordt en de rest lacht in zijn vuistje . Het is ook wazig opgezet, Kemkens heeft een eigen school voor certificering in Oss , andere installateurs mogen hier niet naar toe, geeft mij het idee de slager keurt zijn eigen vlees (personeel) . Vind het een wassen neus aan het worden die je uiteindelijk veel geld kost…..

  5. Martein schreef:

    Die hele gasketelwet is weer een kansloos certificaat. Het kansloze gedeelte zit het vooral in het feit dat iedere monteur hem moet halen. Ik voer PI werkzaamheden uit en ben daarmee SCIOS gecertificeerd. Ondanks dat moet je het gasketelwet certificaatje halen….

    Verder kansloos omdat, al eerder benoemd, de beunhaas zijn keteltje bij de warmteservice haalt en in het weekend zelf even zijn keteltje gaat vervangen. Dit zal altijd blijven, tenzij de overheid de levering van toestellen aan banden gaat leggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.