Blog

Innovate or Die is de titel van het door Jan Kriekels geschreven boek over zijn visie op de weg die we moeten gaan voor een duurzame toekomst. Innoveren of afvallen is de boodschap voor bedrijven. Wie niet meebeweegt komt naast de dansvloer te staan. Het is net als stromend water in waterleidingen. Het water stroomt aan de randen van de buis ook langzamer dan in het midden.

Maar wat is de basis?

Overleven is vaak een kwestie van vernieuwen en met je tijd meegaan. Maar wat we in de drang naar vernieuwing wel eens vergeten is dat het goede van wat we hebben opgebouwd de basis is waarop de vernieuwing haar fundering vindt. Tijdens de vakbeurs VSK had ik een inspirerend gesprek over of de productiemethodieken van Kriekels’ eigen bedrijf, Jaga, nu wel of niet innovatief zijn. Je vindt er namelijk weinig robots of grote machines; er wordt vooral veel met de hand gemaakt. Ambachtsmannen en vrouwen maken precies wat de klant nodig heeft. Is dit nu vernieuwend en innovatief? Ik hoor het u al denken. En dat is ook precies de prikkelende stelling die ik daar opwierp. Het is immers industrialisering en robotisering troef, als we de visionairs mogen geloven.

Eerst luisteren, dan produceren

Bert Kriekels, net als zijn broer Jan niet voor één gat te vangen, wist mij te overtuigen. Doordat de basis van het productieproces niet wordt gevonden in dure robots die 24 uur per dag moeten produceren om rendabel te zijn kan het bedrijf juist heel flexibel inspelen op klantwensen.
basicLaat ik nou net tot het type klant behoren die altijd iets anders nodig heeft dan de fabrikant of leverancier al in haar assortiment heeft. Dit soort klanten zoeken hun gelijken bij hun leveranciers. De Jaga Basic is een voorbeeld van een product dat is ontstaan omdat het paste bij de behoefte die we op dat moment hadden bij corporatiewoningen. tempoIk wilde graag een vervanging voor de Tempo omdat deze nog wel eens uit elkaar valt als mensen het rooster er vanaf proberen te halen. Het lukt dan lang niet iedereen om het toestel weer netjes in elkaar te zetten. Een probleem dat binnen enkele weken van uitproberen en wat proefstukken heen en weer sturen werd opgelost met een projectomkasting voor de radiator. Dit was niet mogelijk geweest wanneer de basis van het bedrijf haar flexibiliteit in de productie niet had behouden.

Vertaling

De moraal van dit simpele voorbeeld is dat een stabiele basis kansen biedt voor vernieuwing en innovatie als je daar open voor durft te staan. Sterker nog: bittere noodzaak om te overleven. Een ander geluid ten opzichte van de oprukkende industrialisering en robotisering van de wereld: ook ouderwets hand- en maatwerk op basis van een luisterend oor, en het vertalen van klantwens naar product, zijn absolute kernwaarden voor een toekomstbestendig bedrijf, in alle lagen van de branche.

 

Over Yuri Pelser

Yuri Pelser werkt onder de naam Tendereffect aan duurzame relaties in de bouw, en is eigenaar van Y Productions Training & Klankbord coaching. Hij werkt als trainer en coach aan verandering en innovatie op weg naar een duurzame samenleving. Vanuit zijn ervaring in de installatie-, bouw- en corporatiebranche is Yuri constant bezig de menselijke maat op te zoeken bij de vraagstukken waar we in ons werk en leven tegenaan lopen. Hij gelooft dat persoonlijke ontwikkeling het vliegwiel is van innovatiekracht en werkt vanuit deze overtuiging mee aan het succes van teams en organisaties. Yuri woont in Avenhorn en heeft een gezin met drie kinderen. Volg hem hier op twitter

Bekijk alle berichten van Yuri Pelser

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.