Blog

Hydraulisch inregelen is heilig, maar lost het een klacht of de oorzaak op? Een belangrijke vraag. Bij de introductie van de volledig modulerende cv-ketel werd het tijdperk van de aan- uit gestuurde cv-ketel grotendeels afgesloten. Alleen het tijdperk wat nog niet is afgesloten, is de bestaande verwarminginstallatie. In één van mijn eerste trainingen over de modulerende cv-ketel kreeg ik een opmerking uit de groep, dat de aanwarmtijd met de nieuwe cv-ketel veel langer duurt dan met de oude cv-ketel.

Verbazing

Ik heb de vraag terug in de groep gegooid met het verzoek of er iemand kon uitleggen waarom dat kon gebeuren? Het werd doodstil. Nadat ik de vraag nog een keer herhaalde keek de hele groep mij vol spanning en met een vragende blik aan, in de hoop dat ik het antwoord tevoorschijn zou toveren. Ik was zeer verbaasd dat er niemand van de groep een poging ondernam om het uit te leggen.

inregelen2Klacht of oorzaak oplossen

Eerst nog de vraag: komt de genoemde klacht jullie bekend voor? Ja dus. Bijna iedereen had er mee te maken. Volgende vraag, hoe lossen jullie deze klacht op, een vraag waarop ik het antwoord al wist. Wederom eenstemmig, de modulatie van de pomp om zeep helpen, en als dat niet afdoende is wordt de modulerende thermostaat vervangen door aan- uit. Klaar.

Volgende vraag, is hiermee de klacht opgelost? Of de oorzaak? Klacht opgelost, oordeelden de cursisten. Volgende vraag, wat te doen om de óórzaak op te lossen, over het antwoord was iedereen het wel eens, de installatie hydraulisch inregelen.

Inregelen is heilig verklaard

inregelen1Daar sta je dan. Wat te doen om de groep duidelijk te maken dat inregelen alleen, lang niet altijd de oplossing is om de oorzaak van de klacht op te lossen. Als de nieuwe cv-ketel wordt geplaatst in een installatie die niet volgens de geldende normen is uitgerekend en geïnstalleerd begint het gedonder.

Wanneer we met de bouwmarktmethode, de dikke duim, gaan inregelen, is het lang niet altijd mogelijk om een goede balans te krijgen. Ik realiseer mij dat alleen technische praktijktraining vanuit een ketelfabrikant in de toekomst niet meer voldoende is. Het tijdperk van samenwerken tussen meerdere partijen wordt steeds belangrijker.

Zichzelf de beste vinden

Als ik over een installatiebeurs loop, doe ik dat zoveel mogelijk incognito. Ik maak informele praatjes over de producten. De standhouders doen er van alles aan om zich als de beste te profileren. Maar zijn ze dat ook? Een installatie kan alleen maar de beste zijn als je de beste spelers op de installatiemarkt bij elkaar brengt. Ketelfabrikanten bedenken de meest mooie technische hoogstandjes, maar de cv-ketel kan het niet zonder een goed ontworpen en gemonteerde cv-installatie, collega’s met slimme appendages en een installateur die dat samenspel in de smiezen heeft.

inregelen3Trainen op totale installatie

Wij in ons trainingscentrum begonnen om niet alleen te trainen op onze eigen producten maar ook op de installaties rond de cv-ketel. Als proef hebben we samen met IMI Heimeier 120 monteurs van een grote service organisatie een training georganiseerd met als onderwerp, de cv-ketel in een volgens de norm ontworpen en geïnstalleerde installatie. Ik nam het gedeelte (installatie van) cv-ketel voor mijn rekening, waarna IMI Heimeier het onderwerp inregelen verder uiteen zette.

Het onderdeel inregelen

IMI Heimeier heeft heel goed kunnen verwoorden hoe een cv- installatie nauwkeurig en snel is in te regelen, wanneer de installatie volgens de geldende normen is ontworpen en geïnstalleerd. Ik kan zeggen dat het een groot succes was. We gaan op deze manier verder: samenwerken met meerdere spelers in de installatiemarkt, omdat wij realiseren dat de basis van een goede installatie een gezamenlijke prestatie is van afzonderlijke componenten.

Ik laat mij verrassen hoe jullie over dit soort trainingen denken. En doe gerust een voorstel. Ik hoor van jullie

Over Marius Valk

Marius Valk (1956) was zelf installateur, en is nu vanaf 2005 technisch instructeur bij cv-ketelfabrikant Remeha in Apeldoorn. In deze functie krijgt hij jaarlijks honderden installateurs over de vloer voor scholing en training. In zijn blog deelt hij zijn ervaringen in het contact met installateurs; zaken die hem opvallen en persoonlijk raken, veel voorkomende technische details, of ontmoetingen die te denken geven. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de fiets en op de tennisbaan.

Bekijk alle berichten van Marius Valk

7 reacties op “Lossen we klacht óf oorzaak op?

  1. Martin van der Sanden schreef:

    beste Marius,

    Fijn om te zien dat neer mensen mijn gedachten gang hebben. Ik ben zelf heel actief bezig met het leveren van het totaal concept. Veel problemen worden inderdaad opgelost, maar de oorzaak wordt niet weggenomen. Graag kom ik eens met u in contact om samen te sparren hoe dit goed in de markt te brengen is.

    Met vriendelijke groet,
    Martin van der Sanden
    Breman service Arnhem.

    • Erik Olden schreef:

      Dag Martin,

      We hebben samen al vaak gesproken over hydraulisch inregelen van CV-installaties en hoe we dat het beste kunnen realiseren en uitdragen.
      Ook jij ervaart vaak dat onze relaties hier geen kennis van hebben en op component niveau blijven kijken in plaats van naar de totale installatie.
      De problemen van juiste debietregeling (in deellast) is vaak het probleem en ook jullie hebben ondervonden dat de IMI Heimeier radiatorkraan type Eclipse de perfecte oplossing is om deze problemen snel en goed op te lossen.

      Zoals Marius Valk schrijft gaan wij op deze manier verder: samenwerken met meerdere spelers in de installatiemarkt, omdat wij realiseren dat de basis van een goede installatie een gezamenlijke prestatie is van afzonderlijke componenten.

      Daarom maak ik graag (en ik denk dat ik ook uit naam van Marius Valk spreek) gebruik van je aanbod om hierover eens verder van gedachten te wisselen.

      Mijn 06 staat in je mobiel :).

      Met vriendelijke groet,

      Erik Olden

      IMI Hydronic Engineering B.V.

    • Marius Valk schreef:

      Hallo Martin,
      Ik ben eerst twee weken vakantie, daarna zal ik contact met je opnemen

  2. Henrie Glasius schreef:

    Eindelijk komt dit ter sprake.
    Als wij bij de groothandel staan en een collega vraagt voor Radiatoren kranen. Komt er meestal de vraag doe je ook inregelen. Het antwoord is voor 90 procent hoe bedoel je

    Bij Ons is dat een vast ritueel. Het inregelen dus.

  3. Oeps Marius,
    Je legt pijnlijk de waarheid op tafel.
    De tijd van ff een nieuwe ketel ophangen is definitief voorbij, want naast waterzijdig inregelen kan ook niemand meer om de waterkwaliteit heen.
    Een goede installateur kan zijn meerwaarde alleen bewijzen door de OORZAAK aan te pakken én daarmee de KLACHT te verhelpen…

    En anders een no-cure-no-pay inregelbedrijf bellen!
    🙂

  4. Eddy schreef:

    Verantwoordelijkheid van fabrikant reikt verder dan enkel het eigen component. Goed te zien dat hierin allianties gesloten worden. Dat geldt voor inregelen, maar ook voor combinatie ketel-rookgasafvoer, drinkwaterkwaliteit-leidingwerk, opwekker-afgiftesysteem, ventilatie vs isolatie, maar ook in samenspel uitvoerende partijen, ipv traditoneel kolom/prijsdenken

  5. Desmyter Patrick schreef:

    Reeds vele jaren regel ik alle kringen, zowel bij vloerverwarming en radiatoren, af op het juiste debiet. probleem bij radiatoren is dat de bewoner regelmatig een nieuw behang wil en dan de radiatoren afneemt en alles dichtdraait. bij het terugplaatsen van de radiatoren draait men de retour-inregelkraan 100% open, waarna de balans naar de vaantjes is.
    dan kan je opnieuw beginnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.