fbpx
Blog

Is het meerwerk of geen meerwerk? Oftewel, kan ik het als extra werk doorberekenen aan de klant of niet? Bij aangenomen werk gaat het daar in de nacalculatie vaak mis. Hoe voorkom je dat? Ik geef je 4 tips.

Goede communicatie

Het klinkt misschien raar. Maar in de nacalculatie is een goede communicatie naar de klant toe cruciaal. Zodra je bij een aangenomen klus extra werk verricht, is het belangrijk om dit van tevoren af te stemmen met de opdrachtgever. Op het moment dat er één radiator op de tekening staat en de klant wil er twee, dan snapt hij wel dat daar extra voor betaald dient te worden. Het wordt anders als de tekening van de aannemer niet juist is, waardoor er door jouw monteur extra werkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Juist al die kleine klussen bij elkaar opgeteld kunnen behoorlijk oplopen. Communiceer dat op tijd naar de opdrachtgever of de klant. Los van of je dat later doorberekent of niet.

Fouten herstellen

Iedereen in de bouw kan fouten maken. Maar degene die al deze fouten altijd oplost, heeft ook vaak nog een probleem achteraf. Omdat hij deze werkzaamheden niet in rekening kan brengen. Ook hier geldt: wees helder in je communicatie. En koppel dat terug. Ook met die aannemer of opdrachtgever die er wellicht een rommeltje van maakt. Als je pas op het eind vertelt dat hij daarvoor extra moet betalen, dan ben je vaak te laat.

Administratie

Zorg er verder voor dat jouw monteur eenvoudig zijn meerwerk op de werkbon kan invullen. Waardoor dit bij de facturatie direct naar boven komt. Probeer bij de werkbon zoveel mogelijk te standaardiseren. Door te werken met standaard formulieren. Het beste is natuurlijk als je alles direct digitaal vastlegt. Daar heb je handige software voor. Bijvoorbeeld voor de urenadministratie. Zo kan je nooit iets vergeten.

Voorcalculatie

De basis van alles is een goede registratie. Van zowel de gebruikte materialen als de gemaakte uren, tegen het juiste uurtarief. Belangrijk is dat je vooraf altijd een goede voorcalculatie hebt gedaan. Anders kun je achteraf nooit weten of je er langer over hebt gedaan. Als je achteraf op 100 uur uitkomt, maar je weet niet hoeveel uur je erover mocht doen in de voorcalculatie, dan zegt dat nog niks. Als je het aantal uren verkeerd hebt ingeschat, dan kun je dat bij aangenomen werk niet doorberekenen. Maar je leert er wel van. Zodat je bij een volgend project een betere voorcalculatie maakt.

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Over Stefan Van Maasakkers

Stefan Van Maasakkers

Stefan van Maasakkers (1975) is accountant en vennoot bij accountantskantoor Ruhl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray. Zijn kantoor heeft zich gespecialiseerd in de installatiemarkt en doet jaarlijks een benchmark onder zo’n tachtig installateurs.
Prikkelt graag, spreekt de taal van de installateur en draait niet om de cijfers heen. Zijn doel: installateurs naar een hoger rendement leiden! Geeft ook workshops rendementsverbetering, onder andere voor Techniek Nederland.

Bekijk alle berichten van Stefan Van Maasakkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.