Blog

Deze uitspraak werd gedaan door een koper van een duurzame nieuwbouwwoning die niet tevreden was over het warmwatercomfort in zijn nieuwe duurzame woning.

De koper woonde samen met zijn vrouw en 2 fanatiek sportende tieners in een nieuwbouwwoning waarin een luchtwarmtepomp was toegepast voor de levering van warmte en warm water.
Het huis werd prima warm, de ventilatie-wtw functioneerde goed en ook over de opbrengst van de pv-panelen was hij zeer te spreken. Waar hij en zijn gezin niet over waren te spreken was het gebrek aan warm water. Met regelmaat stonden hij en de rest van zijn gezin onder een koude douche of kwam er geen warm water uit te keukenkraan. Hij vertelde me dat door het vele sporten de douche veelvuldig werd gebruikt. Elke ochtend en ’s avonds wanneer zij van het sporten thuis kwamen.

Doorstroomtoestel

Hun vorige woning was voorzien van een normale combiketel CW 4 klasse.  Minstens 12,5 liter per minuut in de keuken, douche of bad. Tegelijk gebruik van meer kranen was beperkt mogelijk maar dit was geen probleem. Het gezin kon hiermee prima mee uit de voeten en had doordat het een doorstroomtoestel betrof altijd de beschikking over voldoende warm water. Hij klaagde weleens over de lange douchesessies van zijn tienerdochter en zoon. Snel douchen, moet toch binnen de 5 minuten lukken vond hij. Voor een uitgebreide douchebeurt nam hij zelf ook weleens 10 minuten.

Verwachtingspatroon versus warmtepomp

Met dit in zijn achterhoofd betrok hij samen met zijn gezin hun nieuwe duurzame woning. Een lucht/water-warmtepomp zorgde voor de opwekking van warmwater. Bij 8 liter per minuut van 500 C  was er ca 220 liter beschikbaar. Hierna duurt het zo’n 3 kwartier totdat er weer warm water beschikbaar was. De installatie voldoet aan de duurzaamheidsnorm en specificaties, maar niet aan het verwachtingspatroon van de eigenaar. Hij had een keer de proef op de som genomen en de douchekraan helemaal open gezet: na ongeveer 12 min kwam er koud water uit de kraan.

De ‘oplossing’

“We kunnen de warmtepomp op de comfortstand zetten meneer. We verhogen hiermee de gemiddelde temperatuur in het vat en dan heeft u langer de beschikking over warm water. Uw installatie gaat hierdoor wel veel meer energie gebruiken”, was het antwoord van onze monteur.

“Meer energie dan in mijn vorige woning?” vroeg hij.

“Helaas wel, warm water bereiden met elektriciteit is namelijk veel duurder dan met gas.”

Verkoopargumenten

Verkopers van duurzame all-electric woningen moeten zich meer verdiepen in de warmwatercomfortprestaties die worden geleverd. Het voldoen aan duurzaamheidsnormen alleen is hierbij zeker niet voldoende. Volledige, eerlijke en begrijpelijke voorlichting aan de (potentiële) kopers is hierbij essentieel. Verkopers moeten kunnen zeggen wat de consequenties zijn wanneer kopers meer warm water dan gemiddeld willen gebruik.

Duurzaamheid, all-electric, warmwatercomfort en energiekosten zijn begrippen waar verkopers, techneuten en kopers andere verwachtingen bij hebben. Op een keuze tussen een koude douche of thuiskomen van een koude kermis zit gelukkig niemand te wachten.

Over Marc van Delft

Marc van Delft (1966) is directeur van totaalinstallateur en technisch dienstverlener Van Delft Groep in Nieuwkuijk. Marc van Delft blogt over mensen, gebeurtenissen en observaties die hem inspireren, prikkelen, of van invloed zijn op het bedrijf.

Bekijk alle berichten van Marc van Delft

7 reacties op ““Nul op de meter = Nul warmwatercomfort”

  1. Hallo Marc,

    Helemaal mee eens! Daarom is goed nadenken in het voor traject essentieel. We doen teveel aannames in de bouw, wij techneuten beslissen voor de uiteindelijke bewoner een hele hoop. Deze doucht kort, slaapt met het raam open en stookt boven niet. Best knap dat wij dat allemaal weten!

    Het berekenen van de juiste boiler grootte is zeer gemakkelijk. Zeker als we durven te communiceren met elkaar en daar zijn we in de bouw helaas nog steeds niet zo goed in.

  2. Leo groeneveld schreef:

    Je hebt gelijk Mark! nog steeds worden de wensen van de bewoners te weinig meegenomen in het ontwerp van installatie.
    Goede voorlichting is belangrijk maar waarom zorgen we er niet gewoon voor dat er voldoende warmwater beschikbaar is? De tecniek hebben we, maar ja, het kost aan de voorkant misschien iets meer geld…

  3. Peter de witte schreef:

    Volgens mij is stap 1 volgens de isso 72 en brl de wensen van de bewoners vastleggen volgens een door de isso gepubliceerd formulier, als we ons vak serieus nemen en volgense de normen de juiste volgorde aanhouden met het selecteren van een warmtepomp dan zullen bovenstaande problemen niet of in ieder geval veel minder voorkomen.

  4. Rene schreef:

    Peter is de enige die het snapt en weet hoe het werkt.
    Vraag altijd aan de bewoners hoe ze nu leven en denken te gaan leven..
    Dan pas kun je een goede installatie maken anders niet.
    En ja dit gebeurd zoveel dat wij bijna de held van onze tijd kwijt zijn aan het oplossen van probleem installaties.
    Verkeerde installatie, verkeerd aangesloten enz.
    Maar zeker ook verkeerd betekend ev voorgelicht naar de klant

  5. Paul Bijvoet schreef:

    All electric is een aanslag op warmwater comfort of je electra rekening. NOM is levensvatbaar omdat de regering het Salderen nog toestaat. Wanneer energie belastingen blijven stijgen, flexibele stroomtarieven komen en salderen vervalt is de term niet meer NOM… maar DOM (Dubbel Op de Meter). Salderen bevorderd bovendien grijze stroom, men wekt op in de zomer (stroomoverschot is reeel gevaar) en in de winter grijze stroom uit onze kolencentrale vragen en het liefst voor hetzelfde tarief. Duurzaamheid ver te zoeken, net stabiliteit word ondermijnt en kolenstroom bevorers. NOM en All electric zijn wat mij betreft een mooie manier om minister Kamp zijn gederfde belasting inkomen uit aardgas te compenseren. Accu en opslag gaan hier weinig betekenen gezien de astronomische stroomvraah van dergelijke concepten.

  6. Menno van Eck schreef:

    Ik heb net verbazing dit artikel gelezen. In onze woning stoken we het boilervat op 35 graden en wonen we met 5 personen die graag warm douchen. Heeft de auteur nog nooit van een instantheater gehoord? Bij een toevoer van 35 graden komt er bij ons 10 liter water per minuut uit. Het verbruik van deze heater is beperkt door de korte periode dat deze aan staat. Heren, tijd om uw cliënten echt goed voor te lichten.

  7. Sjaak schreef:

    de enige echte NOM woning is een woning met zoncollectoren die voor zowel warmwater als verwarming kan zorgen in samenwerking met PV enn aub geen WP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.