
Het schijnt tegenwoordig vrij normaal te zijn, wanneer een showroomhouder een dag lang niemand in zijn winkel krijgt.
Â
In sommige toonzalen kun je een kanon afschieten. Dat is schrijnend, en dan is elke vierkante meter of bemanning een dure aangelegenheid. Veek showroomhouders worstelen hiermee. De markt schijnt dan misschien aan te trekken, op het gebied van oriëntatie en advies bij de aankoop van de badkamer is er de afgelopen jaren veel veranderd. De detaillist die niet meegaat in die ontwikkeling, is nog lang niet uit de crisis, zo hoorden we vorige week op Galvano’s Badvak, waarvan hier een fotoverslag. Een showroombezoek is geen vanzelfsprekendheid meer, wanneer het geen toegevoegde waarde heeft. Want, zo tekende ik op voor de kolommen van vakblad Installatie en Sanitair, ‘marge is geen vanzelfsprekende opslag maar een beloning voor toegevoegde waarde’. U leest het komende week in uw vakblad.
Â
Creatief onderscheid
Onderscheid bieden, een online propositie vinden en samenwerkingen zoeken, zijn de sleutels naar succes, hield trendwatcher Michel van Eekert van Buildsight de aanwezigen voor. Voorbeelden hiervan kom je met enige regelmaat tegen. Zo kunnen showroomhouders werkplekken (en verkeer) creëren voor zelfstandigen, zoals makelaars, bouwkundig tekenaars of organisatieadiseurs. Kunstenaars laten exposeren, of een vergaderlokatie aanbieden voor bijvoorbeeld lokale overheden of collegabedrijven. Samenspannen met bouwers, ontwerpers en andere creatievellingen voor wooninspiratie of projectontwikkeling: lokale of regionale events (zie op de foto het ‘potje gamen’), aantrekkelijke en originele vormen van consulting, of mobiel en online proberen voor te sorteren in het beslisproces van de klant. Boeien, inspireren, bedienen en verrassen.
Â
Het aanbod in de showroom moet uiteraard origineel, commercieel doch onderscheidend, scherp geprijsd en technisch perfect zijn. Niet voor niets groeien de private labels, onderscheidende A-producten die als huismerk gevoerd kunnen worden, als kool. En natuurlijk de open deur: de installateur moet vakwerk leveren. Wie hierin morst, gaat absoluut nat. De showroom is absoluut niet ten dode opgeschreven. Sterker nog: enorm kansrijk. Maar dan moeten de oogkleppen af.
Â