Blog

Jullie kennen allemaal Statler en Waldorf, de figuren uit de Muppet Show die als mopperaars en negatievelingen van het eerste uur worden neergezet. Ik vraag mij af waarom die mannen dat uitstralen. Hoe staan zij in het leven? Om dat te weten te komen, heb ik gesolliciteerd om tijdelijk plaats te nemen tussen beide heren op het balkon. Na een zeer strenge procedure is het mij uiteindelijk gelukt. Wat mij al snel opviel, was dat de mannen gezien hun leeftijd een schat aan ervaring hebben. Ik heb voorzichtig de aanstaande certificering van de installateurs bij hun onder de aandacht gebracht. Dat heb ik geweten, daar hadden ze wel een heel uitgesproken mening over.

De mopperende installateurs

Omdat de installatiemarkt door de jaren heen is vrijgegeven, is de markt overspoeld met installateurs van allerlei pluimage; het gevolg: een prijzenslag, moordende concurrentie en mede daardoor de toename van installatiefouten. Wat mij opvalt, is dat de mopperende en scheldende installateurs vooral met de schuldige vinger naar anderen wijzen. Politici, branchevertegenwoordigers, fabrikanten en collega-installateurs. Ik haal een oude tegeltjeswijsheid van stal: wijs je met één vinger naar iets of iemand anders, dan zijn er drie vingers die naar jezelf wijzen. Is het gemopper een gebrek aan zelfreflectie, of een vorm van onmacht?

De roep om certificering

Mede door de resultaten van de Onderzoeksraad voor veiligheid naar de ongevallen door koolmonoxide vergiftiging is een certificering van installatiebedrijven aanstaande. Een unieke kans om samen met Statler en Waldorf op het balkon plaats te nemen en een themadag te bezoeken over de aanstaande certificering. Het thema is dat installateurs alleen aan wandketels mogen werken als ze daarvoor gecertificeerd zijn.

Terug in de tijd

De eerste spreker was nog maar nauwelijks begonnen of de beide mannen gingen er volop tegenaan. Wat al snel bleek is dat Statler en Waldorf helemaal geen negatievelingen en mopperaars zijn, maar realisten. De beide mannen verbaasden zich erover dat de sprekers steeds terug gingen in de tijd: het was vroeger toch altijd al zo dat je gecertificeerd moest zijn voordat je werkzaamheden aan gas, water, en CV-installaties mocht uitvoeren. Maar ook toen werd er al geprutst en geknoeid aan bestaande installaties.

Is de certificering voldoende?

Hoe je het ook wendt of keert, ondeskundig geknoei en gepruts aan installaties is van alle tijden. Zolang de installatiematerialen en gastoestellen zelfs in een boekwinkeltje verkocht worden, zullen met een certificering knoeiwerk, prutswerk en ik vrees zelfs de ongevallen door koolmonoxide, niet verdwijnen.

De rol van de consument

Hoe kunnen we de consument zover krijgen dat hij of zij niet alleen de prijs van de materialen, maar ook de kwaliteit van de installateur heel belangrijk gaan vinden? Hoe krijgen we ‘onze installatiemarkt’ zover dat het veiligheid en comfort van de gebruiker écht op 1 staat? Statler en Waldorf hadden wel een paar ideeën om de consument zover te krijgen, maar dat vond ik wel heel barbaars. Ik wil wel graag weten wat mijn lezers van de certificeringsplannen vinden.

Ik hoor van jullie.

Over Marius Valk

Marius Valk (1956) was zelf installateur, en is nu vanaf 2005 technisch instructeur bij cv-ketelfabrikant Remeha in Apeldoorn. In deze functie krijgt hij jaarlijks honderden installateurs over de vloer voor scholing en training. In zijn blog deelt hij zijn ervaringen in het contact met installateurs; zaken die hem opvallen en persoonlijk raken, veel voorkomende technische details, of ontmoetingen die te denken geven. In zijn vrije tijd is hij te vinden op de fiets en op de tennisbaan.

Bekijk alle berichten van Marius Valk

7 reacties op “Statler en Waldorf in installatieland

  1. Jos kuipers schreef:

    Goed stuk Marius

  2. Casper Peek schreef:

    Ik ben van mening met de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt, dat een certificering zoals bij grotere toestellen zoals scios noodzakelijk is. Tegenwoordig mag iedereen maar aanprutsen, en zie je steeds meer fout gaan. Ook ben ik van mening dat het dan een persoonlijke certificering moet zijn, dus niet 1 of 2 personen binnen het bedrijf.

  3. Gkelder schreef:

    Certificering zou alleen maar goed kunnen werken als er een certificering op naam van de monteur gaat komen én de ketels en onderdelen alleen door gecertificeerde bedrijven gekocht kunnen worden en dus niet in elke boekwinkel

  4. Peter Damsteeg schreef:

    Laten we vooral blij zijn met de certificering.
    Maar zolang er niet door gepakt wordt om de wandketels uit de vrije markt te halen blijft dit een probleem.
    Een ander punt is natuurlijk ook als je dadelijk alle benodigde papiertjes hebt,wie gaat het dan handhaven? We komen regelmatig ketels tegen van erkend installateurs die ook echt niet aan alle eisen voldoet.

  5. Jos schreef:

    Naar mijn mening ,moeten de ketelfabrikanten in samenspraak met de Nederlandse certificeringsinstanties razendsnel cursussen ontwikkelen voor de vakmensen die er nog zijn , want het het aantal vakmensen neemt gigantisch af de komende jaren .Lange vakopleidingen van jaren om gecertificeerd te worden, daar hebben de vakmensen ,die er nu nog zijn , totaal geen tijd meer voor vanwege de werkdruk en de financiele druk om de zware crisis van afgelopen jaren te boven te komen .Certificaten kunnen afgegeven worden voor keteltypes/ merken , zodat een klant kan vragen of een vakman gecertificeerd is voor een bepaald type/merk ketel .Zo kan een vakman een keuze maken om te kiezen in werkzaamheden voor 1 of meerdere merken/types c.v ketels , certificering op maat .

  6. Chris schreef:

    @ Jos, certificering op maat of niet certificering moet geen doel op zich zijn. Helemaal eens mbt noodzaak voor opleiding van vakmensen,echter niet mbt ketel/ketels naar mijn mening. Opleiding zal holistisch moeten worden ivm uitdaging waar we voor staan als maatschappij.
    Het is niet een kwestie van een tik in box en dus is het goed! Goed werk / advies / product /dienst is belangrijk. Dus maak duidelijke regels /kaders waar installatie branche aan moet voldoen[veiligheid, wet etc] en geef installateur ruimte om daar binnen GOED werk /product & dienst te leveren.
    Wat schiet de consument op met certificering als er vervolgens nog steeds niet geleverd wordt wat de consument zoekt? Branche moet stoppen met denken vanuit product / ketel!! Hier gaat het niet om. Overigens kan ik me een nieuwbouw project herinneren met een CO probleem. Daar heeft de ontwikkeleaar gekozen voor de installatie en niet de consument. Dan weten we dat keuze al snel valt op laagste CAPEX ipv total cost of ownership [ m.a.w. hoe beduvelen we de consument]

    Verplaats je als installateur in schoenen van de consument[zover je al kan spreken van De Consument] wat wil die ontvangen?

    TOP service = “ontzorging” /comfort.
    Denk in het belang van consument en wat die wil!
    Ga als installateur voor je werk staan. Dit is dus niet een product verkopen , lees ketel zoals Marius al schrijft! Geef keiharde en duidelijk langlopende garanties [10 jr +] niet alleen op product maar ook op je werk, ONTZORGING/zekerheid dan wordt discussie over prijs iets minder belangrijk en goed advies, comfort / service belangrijker. Vervolgens plaats dit in het licht van de uitdaging waar we voor staan mbt energie transitie.

    Consument begrijpt ook dat er verschil zit tussen bv een Lada en Mercedes, daar betaald hij ook voor mits duidelijk voor consument is wat hij er voor krijgt natuurlijk. Misschien zit in laatste wel het grootste probleem voor de branche.
    Getekend,
    Een Consument

  7. jos schreef:

    @Chris

    We gaan duidelijk een andere tijd tegemoet .Een tijd waarin straks een goed opgeleide gecertificeerde c.v. installateur zal gaan bepalen welke consument hij als klant wil , zeker doordat het aantal vakmensen drastisch af zal gaan nemen. Certificering zal zeker nodig zijn om te voorkomen verzekeringstechnisch dat niet gecertificeerde personen of consumenten zelf aan ketels gaan sleutelen. Dus opstarten korte specifieke opleidingen van fabrikanten in samenspraak met certificeringsinstanties zullen nodig zijn . Een gecertificeerde installateur wordt straks een specialist waar voor betaald moet gaan worden en daar ligt het probleem .Het merendeel van de bevolking heeft tegenwoordig geen geld er meer voor over om een gecertificeerde specialist langs te laten komen . Veel c.v. onderhoudsabonnementen worden opgezegd. Energietransitie wordt sowieso al een probleem omdat het merendeel van bevolking geen saldo heeft om deze transitie te betalen .Ik begrijp dat je zelf als consument graag top-service wil en lange garantie , maar ik denk dat je 1 van de weinigen bent die daarvoor wil betalen . Praktijk zal komende jaren anders uitwijzen .Aantal wanbetalers zal toenemen . Certificering kan dan juist als waarborg dienen vooral tegen wanbetalers .Vooruit aanbetalen of Cash afrekenen voordat werkzaamheden worden verricht. Wat betreft zal de prijs verwarmingsinstallaties nieuwprojecten de bepalende factor blijven ,als je bedenkt dat meerdere partijen hun percentage van een verwarmingsinstallatie hebben bij projectbouw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.