
Successen moet je vieren, en dat mag je van de daken schreeuwen. Maar je kunt ook de plank lelijk misslaan.
Bij een tv-format als Business Class is het duidelijk: je maakt je centjes over en je wordt enkele minuten vakkundig kritiekloos geïnterviewd door Harry Mens. Geïnspireerd door deze commerciële klassieker ontstaat een breed scala aan awardformats, landelijk en regionaal, waar het veel voorkomt dat deelnemers hiervoor moeten betalen, slagers het eigen vlees keuren, of het likken van (klant)hielen het primaire doel is. Het zal zo zijn, en je raakt er haast immuun voor.
Prijzen = blijheid
Prijzen maken mensen blij, en het maakt geen bal uit hoe dit tot stand komt. In ons voetbalteam werden de seizoensflaters met een beker gelauwerd, en bij het bedrijfstennistoernooitje ontvangt de best geklede collega een trofee. Eddy Zoëy maakte voor BNN wel eens items waarin hij filmsterren niet-bestaande publieksprijzen uitreikte. En die mensen mochten dan voor de camera de stemmers bedanken.
Een fabrikant die zijn beste klant lauwert: prima, mits je daar open en eerlijk over bent. Daar worden dan weer persberichten van gemaakt met ronkende verhalen en blije mensen-foto’s, en die vinden wij in onze mailbox. En de eerlijkheid gebied te zeggen dat ze soms nog onze kolommen halen ook. Sla je de plank echter mis, verdwijnt de glans van je bokaal. Dan keert zo’n prijs zich tegen je. Zie hier hoe Harry Mens door het programma Rambam in de maling werd genomen met een niet bestaand product: kleding van koeienpoep. Ondertussen ontstaat, althans bij mij, een vorm van award-moeiheid.
Innovatie in de spotlight
Sinds enkele jaren worden de Nationale Business Succes Awards uitgereikt, een gelikt initiatief met een heus instituut vol verstandige mensen, dat als doel heeft om kennis te delen en succes te stimuleren. De grootste ondernemersprijs van Nederland, waarin expertise, onderscheidend vermogen, ambitie, continuïteit, innovatievermogen, winst en groei in FTE de belangrijkste criteria zijn (waar is de klanttevredenheid in dit rijtje, maar dat terzijde).
Bedrijven mogen zichzelf nomineren, mediapartners zorgen voor de publiciteit. De wereld wordt verblijd met aanmeldingen, preselecties en honderden branchewinnaars uit branches waarvan je niet wist dat ze bestonden (een heleboel!). Daaronder ook een groot aantal bouw- en installatiegerelateerde branches, waaronder de ‘binnenklimaatregulatiebranche’ (3x woordwaarde).
Wat volgt is een langdurig commercieel publicitair circus, met uiteindelijke climax in een spetterende liveshow met een winnaar die een cheque met 5 nullen opstrijkt. Het beste bedrijf van Nederland in de vorm van een soort Idols met entreeheffing. Want word je genomineerd, dan wordt het blijde moment gevierd met een factuurtje (zie FAQ’s). Want de schoorsteen moet roken.
Misleiding
Innovatie en succes moet je vieren en tonen. Graag en heel veel zelfs. Toch heb ik het gevoel dat ik misleid word, en dat voelt niet fijn. Is dit een serieus podium voor de bv-Nederland, ordinaire borst- of geldklopperij of een combinatie hiervan? De indruk wordt gewekt dat we met onafhankelijk vakwerk te maken hebben, en mijn vertwijfeling doet de tenen in de schoenen krommen. Business Class 2.0. Ik gun ieder zijn businessmodelletje, maar wel graag met open vizier, en niet met de indruk dat de hele branche getoetst is voor er een winnaar het ‘beste’ predicaat opstrijkt.
Origineel en puur
Neem dit: Google laat feilloos zien hoe genomineerden een nagenoeg identiek juryrapport gepresenteerd krijgen (rechts, klik voor vergroting). Als je dan toch de portemonnee trekt voor de publicitaire veer in de bips, zou ik op zijn minst originaliteit en puurheid verlangen in plaats van knip en plakwerk voor het betere PR-spamwerk. Originaliteit en puurheid zijn namelijk twee belangrijke ingrediënten voor zakelijk succes. Het marketingapparaat werkt in ieder geval perfect, getuige de stortvloed aan berichten, tweets en posts. Ik kijk murw gebeukt inmiddels nog liever naar Harry Mens die het over een total bodyscan heeft; daar ligt de commercie zó dik bovenop dat het bijkans cult is.
NB: En ik feliciteer bij deze van harte alle genomineerden van alle prijzen in alle branches. Goed gedaan! Net als de bedrijven die gewoon –ouderwets van mond tot mond- hun klanten het werk laten doen. Werkt ook prima.
Leuk geschreven Eddy! Hoewel ik het programma af en toe wel volg, krijg ik ook een pijnlijk onderbuik gevoel van deze “Awards”
Afgunstig en scheel van jaloezie, nomineer ik hierbij Eddy Buiting in de categorie ‘beste column op een installatiegerelateerde website’
Het staat er echt tussen. Ferroli is genomineerd in de Binnenklimaatregistratiebranche. Is dat een nieuwe branche ? Heel genant dit
http://www.succesaward.nl/de-deelnemers/de-beste-bedrijven-van-nederland-2016/
Daikin, de best presterende werkgever van dit jaar, verbiedt aardgas per 2050 http://www.succesaward.nl/de-deelnemers/de-best-presterende-werkgever-2016/daikin/
Goed geschreven Eddy ik denk dat de cool down even heeft geduurd.
Dit lees je gewoon meerdere keren en bewaard het vervolgens op een veilig plekje voor later.
zelfs otib doet mee met beste werkgever. Laat ze hun geld steken in goede scholing
kijk eddy laten we kijken naar de vsk awards de prijzen zeggen al meer dan genoeg