fbpx
Blog
Test is klaar

De jaarlijkse splijtzwam voor feesten, partijen en branchebijeenkomsten is weer verschenen. De cv-keteltest van de Consumentenbond, deze maand belicht in de Consumentengids.

 

 

En zoals altijd levert zo’n test ongetwijfeld weer gezeur op in de markt. (over het algemeen een goed teken want dan word je als test serieus genomen). De testen van de Consumentenbond genieten autoriteit, en worden er bij grote uitgaven (en dat is een ketel voor een consument) grif bijgehaald, zonder naar de inhoudelijke opbouw van de testresultaten te kijken. Daar gaat men van uit dat het oké is. 

 

Meerdere winnaars -> 1 winaar

consumentenbond2De afgelopen jaren was er de nodige ruis op de lijn omdat meerdere ketels zogenaamd ‘Beste uit de test’ werden. Het is knap verwarrend voor consumenten wanneer een aantal jaar lang meerdere merken (5 of 3) je op indringende wijze tegelijkertijd met het beroemde stempeltje bestoken. ‘Beste’ impliceert een winnaar. Dat is dus dit jaar veranderd. Hierdoor kunnen twee fabrikanten hun ‘prijsje’ uit 2013 inleveren zonder dat de ketel op papier of in prestatie slechter is geworden. En dat voelt bij Vaillant en Intergas natuurlijk ook wel een beetje alsof je een kleuter een smakelijke lolly afpakt.

 

Titelverdediger

Even verder zeuren. De nummer 1 van de CW4 klasse uit 2013 is dit jaar niet eens meegenomen in de resultaten, en dat is toch als een WK zonder titelverdediger. De fabrikant (in dit geval Atag) had geen trek om duizenden euro’s op te hoesten om met meerdere toestellen mee te gaan in de test, iets wat andere fabrikanten wél deden. Eén toestel mocht gratis mee in de test, voor meerdere toestellen moest gedokt worden. Het ‘commerciële’ randje aan de test, doet de waarde van alle uitslagen wel rammelen, maar het zal de gemiddelde consument worst wezen. Ook de Consumentenbond-schoorsteen moet roken, en de organisatie is een warm promotor van de goed opgeleide installateur die kwaliteitswerk levert. Dus waar zeuren we over.  Een beursorganisatie geeft ook geen innovatieprijs aan een bedrijf dat geen vierkante meters op de beursvloer heeft gekocht. Zo zit de wereld tegenwoordig (helaas maar waar) in elkaar.

 

Runner-up

De Remeha Tzerra Plus, die we in september in Hardenberg voor het eerst zagen, is dankzij enkele regeltechnische features en een standaard energiezuinige modulerende pomp in alle klasses dé runner-up van dit stookseizoen. Nummer 2 en 1 in respectievelijk de CW5 en 4-klasse, en dat met een toestel dat zich vooral op de projectenmarkt gaat richten. 

 

Door de mand gevallen

Feit is, feit blijft, dat geen enkele ketel door de mand valt. Alle 17 geteste ketels scoren (ruime) voldoendes; een prettig gegeven: er zijn geen slechte ketels, en het échte verschil wordt dus gemaakt door de installateur (lees hier een mooie blog hierover). Dat moet gelukkig ook wel, want van de prijzen sla je achterover. Het verschil tussen consumentenadviesprijs en laagste prijs (ex. installatie), zoals de Consumentenbond dat becijfert, loopt op tot 50 procent. Dus de ware winst komt uit uw handjes. Een mooie reden om niet verder te zeuren.

 

Naschrift:

Ondertussen hebben de marketeers het maar druk met het ‘vermarkten’ van de onderzoeksresultaten. Zie hieronder de gevatte reactie van de Consumentenbond op de photoshop-kwaliteiten van de trotse nummer 2.

 

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.