fbpx
Blog

Thermostaatmania

Thermostaatmania

De kamerthermostaat als hipste pronkgadget voor feesten en partijen. Exit: het klassieke rondje en een welkom voor de moderne op afstand bedienbare energietablet, die een schat aan gebruikersinformatie opslaat. Innovatie of Big Brother-in-wording?

 

Een aantal ketelfabrikanten houdt de kaken nog op elkaar, maar na de komende vakbeurs VSK heeft bijna elke grote ketelfabrikant –voor zover ze deze nog niet al hadden- een nieuwe eigen slimme thermostaat om elke HR-ketel (op afstand) mee aan te sturen, en het verbruik te monitoren. Dit betekent dat na energiemaatschappij gebonden initiatieven als Toon van Eneco en de VSK Award-nominee Nefit Easy er in 2014 volop keuze is in slimme oplossingen voor beheer van het klimaatsysteem in het huishouden, inclusief bijbehorende smartphone-apps.

 

Uniformiteit is koning

En belangrijk voor de gebruiker: de meeste thermostaten kunnen onafhankelijk van energieleverancier, ketelmerk en op elk communicatieprotocol worden geïnstalleerd. Delen is het nieuwe bezitten. Uniformiteit is koning. Natuurlijk zijn er onderlinge verschillen, zoals de slimme onderhoudsmodule die Nefit Easy de installateur aan de achterzijde biedt, de zone-indeling van Honeywells doorontwikkelde EvoHome, en nieuwkomers als de internetthermostaat  Salus of Thermosmart, dat ketelonafhankelijk via internet nóg meer (huishoudelijke) data kan toevoegen aan de installatiebeleving. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

 

Bijproduct wordt zichtproduct

De thermostaat wordt van een noodzakelijk bijproduct een functioneel internet-based zichtproduct. Dat vereist een andere benadering in verkoop door de installateur. Van een achteloos onderdeeltje dat bij de cv-ketel in de doos wordt gemoffeld, is de thermostaat getransformeerd tot een instrument dat gezien mag worden; én gewaardeerd vanwege de directe invloed die het uitoefent op de energierekening en energiebesparing. Dankzij de apps en de gebruiksvriendelijkheid swypet half Nederland voor een investering onder de 300 euro straks de nota omlaag (tot 20 procent rekenen de makers voor), en pochen we op verjaardagen met een grafiekje in plaats van de nieuwe lichtmetalen velgen op de auto.

 

Kwaliteitsverbetering

De thermostaat als nieuw hart van de klimaatinstallatie, met aanwezigheidsdetectie –schat, jij was dus gisteren tussen 21-23 u wél gewoon thuis?-, koppeling met de weersvoorspelling, de isolatiegraad van de woning, en misschien wel het allerbelangrijkste voor onze branche: het maakt mensen bewust van de functie en kosten van de huisinstallatie. De gasketel is in de meeste huishoudens verantwoordelijk voor driekwart van de energierekening, maar ook voor een tiental CO-doden per jaar. Toch laten consumenten nog massaal verleiden tot geknibbel in de marge of tot montage van een gasketel door een onvakkundige kluns. Als die aantrekkelijke thermostaat maar ietsjes bijdraagt aan een trots op de installatie, zoals een Duitser met zijn technische ruimte pronkt, dan moet de branche die omarmen. Alles draait om toegevoegde waarde, en daarmee heeft de installateur met deze trend iets moois in handen.

 

Privacy geen issue

Zelfs Google overweegt een thermostaat te gaan maken, getuige de overname van Nest. De zoekmachine-reus ruikt aan de ongelofelijke waarde van de informatie. Maar hoe zit het met de privacy, als het stookgedrag en energieverbruik gekoppeld wordt aan persoonlijke data, en op straat komt te liggen? Een terechte kanttekening die ook de makers van Thermosmart aanstippen in ons vakblad Installatie en Sanitair. Zadelt de slimme thermostaat gebruikers op met NSA-achtige taferelen. Haalt de consument een Trojaans paard in huis (lees dit artikel maar eens)? Dergelijke conservatieve klanken zullen bij elke (online-) innovatie klinken. U en ik weten niet half welke persoonlijke info er over het web zweeft via cookies en trackers. Privacy is een kwestie van mindset, getuige de indrukwekkende documentaire Panopticon van Peter Vlemimx die vorige week op de buis was (kijk hier terug); bijstandsfraude wordt opgespoord met de AH Bonuskaart, en ons ritje over de A12 blijft lang gedocumenteerd. De ervaring leert dat functionele en (vooral) financiële voordelen principes met de dag doen vervagen, zoals onderstaande cartoon (uit 2006!!) feilloos weergeeft. Maar ondertussen…

 

cartoon

Over Eddy Buiting

Eddy Buiting (1977) is hoofdredacteur van deze site en vakblad Installatie, producten van Eisma Bouwmedia. Studeerde Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, was o.a. dagbladjournalist, en inmiddels al 20 jaar tot over de oren in de uitvoerende bouw- en installatiepers. Schrijver van huis uit, maar inmiddels multimediaal. Observeert, constateert, vraagt, ervaart en schrijft. Drievoudig vader, sportfanaat en bourgondiër. Niet vies van een kwinkslag.

Bekijk alle berichten van Eddy Buiting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.